Teltat pystyyn!

Tästä se lähtee – tervetuloa mukaan!

Have A Drive aloittaa ja mikä parempi tapa rynnätä blogimaailmaan kuin savunkatkuinen retriitti autoilla telttaillen.

Kiireinen syksy meillä molemmilla takana. Päätimme irrottautua vajaaksi vuorokaudeksi normiympyröistä, jotta saisimme ideoitua tätä alkavaa blogiamme. Vajaa vuorokausi, sen verran saimme naarattua kalentereistamme yhtäaikaista vapaata, joten siihen oli iskettävä. Mutta, mitä sitä tekisi?

Ajatus syysretriitistä syntyi, kun totesimme, ettei katkeamatonta hetkeä keskustelulle ja ajatuksien pompottelulle synny, ellei sellaista tee.

Nuotio – sellainen piti saada aikaiseksi eli menisimme jonnekin luontoon. Vaellushommiksi ei saisi mennä, koska aikaa oli vain vajaa vuorokausi.

Eikä meistä kumpikaan oikein edusta niin sanottua eräjormaa: ei ole telttaa, ei Trangiaa eikä oikein makuupussia kummempaa. Ei haluaisi yhtä yötä varten kamaa kanahäkkiin ostaa, joten retkestä pitäisi selvitä helpolla.

Kun lähtökohdat ovat niukat, luovuus kukkii. Jossain vaiheessa syksyllä muistin, että olin nähnyt joskus jossain lehdistökuvan, jossa Mini esitteli Countryman-mallinsa katolle lisävarusteena saatavaa suksiboksin tapaista ”arkkua”, joka avautuu makuutilaksi. Samalla muistin myös, että joskus Saksassa autotoimittajan töitä leipätyökseni tehdessäni törmäsin Audin telttaan, jonka saa integroitua Audi Q3:n perään. Tässähän se olisi – kiireiseen elämäntapaan sopiva yhden yön reissumajoitus! Jos nämä teltat löytyvät Suomesta, tästä tulee samalla Have A Drive -blogimme avaus, päätimme Jussin kanssa.

Soittoa maahantuojille ja kuinka ollakaan, teltat löytyivät Suomesta: Mini Countryman ja Autohome-boksi Laakkoselta ja Q3:n teltta sekä auto Audin maahantuojalta VV-Autosta.

Kun nämä järjestelyt oli tehty hyvissä ajoin, oli itse reissun aika.

Lokakuinen lauantai, edessä oli 40 minuuttia maantietä, 20 minuuttia mutkateitä ja sitten olisimme Hiidenveden rannalla. Kohde olisi juuri sopivan matkan päässä kaupungista, mielentila ehtii muuttua, mutta aikaa ei kuluisi matkustamiseen tuntitolkulla. Minä otin alleni Audin, Jussi ja Papu-koira ottivat Minin.

Majoitus piti saada pystyyn ennen pimeän tuloa. Asemoituamme leirin perillä paikoilleen, aloitimme Audin teltasta. Se vaikutti lähtökohtaisesti paljon vieraammalta kuin Minin majoitusratkaisu ja ulkonäkö kuvien perusteella oli varsin futuristinen. Mieleen tuli tilapäismajoitus Kuussa.

Reilunkokoisen putkikassin sisälle mahtuva teltta on Heimplanetin valmistama ja painaa kymmenisen kiloa. Idea Heimplanet-teltoissa on, että koko hökötys on yhtä palaa – ei pujotella metallipuikkoja pieniin reikiin tai muuta, joka olisi esimerkiksi pimeässä hankalaa. Sen sijaan “runkopalkit” pumpataan täyteen ilmaa ja teltta on pystyssä. Pystytykseen meni kaikkineen ihmettelyineen vajaat 10 minuuttia ensikertalaisilta. Todella helppoa!

Audin verkkokaupassa teltan hinta on reilu 1700 euroa ja automallikohtainen yhdyskappale maksaa reilu pari sataa päälle.

Mini Autohome on italialaisen Autohomen Mini-brändättynä valmistama teltta. Hintaa majoitukselle tulee suoraan Italiasta tilattuna noin 3 000 euroa. Autohome on ihan äärimmäisen vaivaton pystytettävä. Boksin takaa solki irti, edestä kaksi ja vähän vauhtia kädellä – teltta oli pystyssä parissa minuutissa. Teltan sisältä alumiiniset tikkaat pois ja ne telttaa vasten ja makuupaikka on valmis. Vieläkin yksinkertaisempaa!

Pienen urakoinnin jälkeen alkoikin jo vähän hiukoa, joten teimme sen paljon puhutun nuotion. Savun hajun tarttuessa kahiseviin luontovaatteisiimme pohdimme seuraavan yön sviittejämme hieman enemmän.

Minin Autohomeen mahtuu nukkumaan vaikka kaksi. Autohomen jokaisella seinällä on jonkinlainen ikkuna – tässä hotellissa siis ilmastointi pelaa eikä se pidä kohtuutonta meteliä.

Sisällä teltassa on myös integroitu valaisin, joten taskulamppua ei pimeällä telttaan könytessä välttämättä tarvitse. Kun teltta on korkealla auton katolla, se on myös eristetty maasta ja kosteudesta – ja tietysti villieläimistä!

Se, kumpi meistä teltassa nukkuu, ei tällä kertaa vaatinut kivi, sakset, paperi -pelin pelaamista. Papu-koiraa ei oikein viitsinyt auton katolle alkaa nostella, jotta koiraparka ei säiky suotta, joten Autohome valikoitui minun yksiökseni.

Autohomen materiaalivalinnat vaikuttivat laadukkailta ja kangas on sateenkestävää. Kolmen tonnin hinta tietysti vaatii aika paljon retkeilyä, melkein todellista lifestylea, että Autohomen kaltaisen investoinnin viitsii tehdä.

Audin teltta on Minin Autohomeen verrattuna todellinen sviitti tilojensa puolesta. Teltassa on makuuhuone, joka on kolmelle hieman nafti, mutta kahdelle tilat ovat hyvät. Makuuhuoneen ja auton väliin jää tilava oleskelutila, jossa viettää aikaa vaikka sateen sattuessa. Todellista plussaa on myös teltan ja auton integrointi yhteen, sillä auton peräluukun jäädessä auki, oleskelutilasta on vapaa pääsy takakontille – takakontti toimii säilytystilana eikä tavaroita tarvitse ottaa pyörimään teltan sisään. Hintakin on tonnin Autohomea halvempi. Tarvittaessa Audin teltta sijoittuu kuljetuksen ajaksi vaikka isoon suksiboksiin, jonne jää tilaa vielä muillekin tavaroille.

Keskustelut polveilivat syysillassa ja puuta paloi nuotiossa. Viimeinen klapi meni nuotioon puolenyön tietämillä ja oli aika kaivautua majoihimme. Yöllä kevyt sateen ropina herätti hetkeksi, raitisilma tainnutti saman tien. Kaiken kaikkiaan täytyy kuitenkin sanoa, että molemmat majoitusratkaisut ovat varsin toimivia ja elämyksellisiä. Eipä sitä joka yö tule Minin katolla nukuttua.

Aamu alkoi sateen painaessa uhkaavasti niskaan, joten napakka valokuvaussessio ja leiri nippuun. Majapaikat menivät kasaan liki yhtä vaivatta kuin nousivat edellisenä iltana. Etenkin Heimplanet-teltta tyhjeni todella tehokkaasti – kiitos lukuisten tyhjennysventtiilien. Mini Autohomen purku – melkein yhtä vaivatonta kuin sen avaaminen. Autohomen päissä olevista naruista kiinni ja nykäisy, niin katto painuu alas. Kiinni laittaessa piti vain huolehtia, että seinät laskostuvat nätisti boksi sisäpuolelle. Soljet edestä ja takaa kiinni ja matka voi vaikka samantien jatkua.

Tämä oli retkeilyä, joka sopi erinomaisesti kaupunkilaiskollille. Ei liian vaivalloista, mutta pääsimme sopivasti hetkeksi irti arjesta. Keväälle sopisi samanlainen sessio, saa nähdä, millaiset härvelit ovat silloin testissä?

Katso 360-video leiristämme ja aamutunnelmista täältä.

-manu-

 

2 thoughts on “Teltat pystyyn!”

  1. Jes! Tämä on loistavaa inspiraatiota ensi kesän autolomaani varten, kiitos jätkät! Nyt pitää selvittää vastaavaa telttaratkaisua omaan autoon. Jutusta saa pari avainsanaa googlailun pohjaksi.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.