Pikatesti Ranskassa: Nissan Micra

Nissan Micra

Mikä se on?

Nissanin malliston pienin auto kokonaan uudistuneena. Tuoreimman sukupolven Nissan Micrassa ei ole mitään muuta mukana vanhoista malleista kuin nimi.

Jotain uutta?

Uusi 1-litrainen vapaasti hengittävä 70-hevosvoimainen moottori noin puoli vuotta sitten esiteltyyn automalliin. Litrainen vapari-Micra on hinnat alkaen malli.

Miltä se tuntui?

Micra on hauska pikkuauto. Sille ominaista kuten monelle muullekin autolle nykypäivänä on räätälöitävyys, Micrasta ja sen värivaihtoehdoista ja muista somisteista saa rakennettua kaikkiaan sata erilaista kokonaisuutta. Micran ulkomuoto on nyt viimeisen päälle hiottu kuntoon ja se on paremman näköinen kuin koskaan – paremman näköinen kuin myös monet muut samassa luokassa olevat autot.

Huokeahkolta pikkuautolta ei voi vaatia tyyriin auton ajettavuutta, eikä tietysti Micrakaan sellaiseen yllä. Siinä on kuitenkin kaikki hyvin kohdallaan, ja mikä tärkeintä, Micrankin edustamaan autoluokkaan alkaa tulla nyt vauhdilla aktiivisen turvallisuuden varusteita; kaistavahtia, joka palauttaa auton takaisin kaistalleen, ihmiset tunnistavaa pysäköintivahtia sekä esimerkiksi älykäs hätäjarrutustoiminto.

Micra tuntuu myös hyvältä, D-mallinen ohjauspyörä tuntuu kivalta käteen ja istuinten ergonomia on mainio ja auton ote tiehen varsin kelpo kaikilta osin.

Ranskassa lehdistölle järjestetyssä pikatestitilaisuudessa lehdistöväelle esiteltiin myös uusi 70-hevosvoimainen vapaasti hengittävä 1-litrainen 3-sylinterinen moottori. Tämän moottorivaihtoehdon ansioista Micran hinnat alkaen malli halpenee. Hinnat alkavat karvan vajaasta 15 000 eurosta ja on noin 1200 euroa halvempi kuin 0,9 turbo.

Lisävarusteista

Ranskassa pääsi myös kokeilemaan, kuinka Nissanin ja Bosen yhdessä loihtima kokonaan uudenlainen äänentoistojärjestelmä toimii. Nissan lähtee autonsa äänentoistossa siitä, että auto on monesti kuljettajalle paikka, jossa vietetään myös oma aikaa. Tämän vuoksi äänentoistonkin pitää olla kunnossa, että siitä nauttii, vaikka kysymyksessä olisikin pikkuauto, joissa yleensä tällaisissa asioissa ei anneta juurikaan painoarvoa.

Nissan on ratkaissut auton äänentoistoasioita siten, että kuljettajan niskatukeen on sijoitettu kaksi Bosen kaiutinta, jotka antavat kuljettajalle paremman äänielämyksen aivan lähellä kuljettajaa. Sen lisäksi a-pilareissa on normaalit diskanttikaiuttimet sekä etuovissa matalampia taajuuksia toistavat elementit. Nissanin mukaan tämä ratkaisu mahdollistaa muun muassa sen, että auton tavaratilaan ei tarvitse sijoittaa sieltä litroja haukkaavaa bassokaiutinta.

Bosen järjestelmä kieltämättä vakuuttaa, äänenpainetta siitä lähtee hyvin, musiikki soi ainakin minun korvaani puhtaasti ja kun edelleen ottaen huomioon auton hintaluokan, tällainen ei voi olla myöskään kovinkaan kallis hinnaltaan, että se ei puolestaan nosta auton hintaa kohtuuttomasti. Nissanilla Bosen järjestelmä onkin leivottu hintaan mukaan moneen varustetasoon ja pakettiin. Hienoa, että autonvalmistajat kiinnittävät tähän asiaan myös huomiota, koska Nissanin lähestymiskulma on juuri oikea.

Ostaisinko itselleni?

Muuten varmaan kyllä, mutta en ainakaan tällä 1-litraisella vapaasti hengittävällä moottorilla.

Alavääntö on moottorissa yksinkertaisen puhditonta ja moottoriteiden liittymiin saa tosissaan painaa kaasua, että ehtii liikenteen virtaan. Nollasta sataan kestää peräti 16,4 sekuntia ja silloin sekunnit ovat pitkiä ja kiihdytyskaista lyhyt kun moottoritielle alkaa muiden sekaan survoa.

Paperillahan asiat näyttää hyvältä – hintaa saatu painettua alas tonnin verran ja malli on täysin uudistunut. Mikä lienee se todellinen säästö, kun menovesi valuu moottorista läpi kaasun ollessa jatkuvaan ala-asennossa.

Muuten Micra on ehdottomasti lajinsa edustajien parhaasta päästä. Ennen kaikkea se vakuuttaa elegantilla muotoilullaan sekä mukavalla ajotuntumallaan.

Nissan Micra (koeajoversio)

3-sylinterinen vapaasti hengittävä
999 cm3, 70 hv, 95 Nm
5-vaihteinen manuaalivaihteisto
0–100 km/h 16,4 s
CO2-päästöt 103 g/km.

-manu-

Lue myös:

Pikatestissä Range Rover Velar

Pikatestissä Jaguar F-Type 400 Sport AWD

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.