Autoa ei tarvitse käyttää merkkihuollossa! – Ensimmäinen huolto paljasti öljyvuodon!

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ: Mekonomen Vantaa

Vallalla on vieläkin virheellisesti tietoa, että auton takuun säilyminen edellyttää, että auton huolto on tehty merkkihuollossa. Vuosia sitten voimaan tullut EU:n ryhmäpoikkeusasetus takaa huoltojen vapaan kilpailun ja samalla myös kuluttajan oikeuden käyttää muitakin kuin merkkihuoltoja myös autojen määräaikaishuolloissa auton takuuaikana.

Itse valitsin Seatin ensimmäiseksi huoltopaikaksi Vantaan Koivuhaassa olevan Mekonomen-huoltamon. Kun vein autoni kesällä 2017 ensimmäiseen 30000 kilometrin huoltoon, vertailin huoltohintoja noin kymmenestä eri huoltamosta ja päädyin Mekonomeniin sekä asiakaspalvelun että huollon hinnan perusteella. Lisäksi Mekonomen Vantaalle huoltoajan sai suhteellisen nopeasti verrattuna esimerkiksi merkkihuoltoon, jonne vapaita aikoja ei löytynyt kuin reilun viikon tai kahden päähän.

Pyytämieni huoltotarjousten hinnat vaihtelivat kahden sadan euron molemmin puolin, kalleimman ollessa lähes 300 euroa – säästöä syntyi noin sadan euron verran kilpailuttamalla huoltojen hinnat. Palvelu Mekonomenissa oli nopeaa ja auto oli huollossa noin 2,5 tuntia.

Nyt käytin autoni jo toisessa huollossa samassa paikassa, kun kilometrejä oli kertynyt 60000. Ensimmäinen huolto Mekonomen Vantaalla käynnisti kuitenkin aikamoisen tapahtumaketjun, kun huollossa autostani paljastui melkoinen yllätys – öljyvuoto!

Sain Mekonomenilta ensimmäisen huollon yhteydessä valokuvat, missä auto moottorin alapuolella näkyy vuotanutta öljyä. Kuvien perusteella vuoto oli moottorin ja vaihdelaatikon yhtymäkohdassa. Marssin kuvien kanssa suoraan Seatin merkkihuoltoon, jolle öljyvuodon korjaaminen ensisijaisesti kuului.

Normaalia vai ei?
Aluksi kommentti merkkihuollosta oli, että tuo on normaalia “hikoilua”, ei toimenpiteitä. Selkeä vuoto oli moottorin ja vaihdelaatikon yhtymäkohdassa.

Merkkihuollossa saatiin keskustelujen jälkeen varattua autolle aika ja auto otettiin tutkittavaksi samantien. Lopputulos tutkimisen jälkeen oli, että vuotoa seurataan, eikä vuoto aiheuta toimenpiteitä.

Kun kysymyksessä on uusi auto, jolla ajettu vasta ensimmäiseen huoltoon saakka, mielestäni öljyjen kuuluu tällaisessa tapauksessa olla selvästi moottorin sisäpuolella. Minkäänlaisia vuotoja ei uudessa autossa, jossa tiivisteet ja vastaavat vielä pitävät, ei kuuluisi olla.

Aloin seurata asiaa. Vein auton myöhemmin riippumattomalle korjaamolle tsekkiin, autosta otettiin pohjan suojamuovit irti. Kuinka ollakaan, öljyvuotoa oli edelleen esiintynyt, vaikka vuotojäämät oli merkkihuollossa pesty moottorin alapinnalta pois.

Sain tältä huoltoliikkeeltä mukaani kirjallisen dokumentin, jossa kerrottiin, että “auton öljyvuoto johtuu melko varmasti, 90 prosentin todennäköisyydellä kampiakselin kytkimen puoleisen tiivisteen vuodosta”.

Tämän paperin kanssa painelin sitten uudelleen merkkiliikkeeseen ja pyysin öljyvuodon selvittämistä. Merkkihuollon pyynnöstä tilannetta oli seurattu ja vuoto oli edelleen hyvissä voimissaan.

Merkkihuolto otti auton sisälle tarkempiin selvityksiin konsultoituaan maahantuojan kanssa. Merkkihuollosta ilmoitettiin parin päivän jälkeen, että auto on kunnossa ja öljyvuoto oli siellä, missä sen uskottiin alunperin olleenkin. Merkkihuollon mukaan vauhtipyörän pultit olivat syypää öljyvuotoon.

Kun vein auton jälleen seuraavan kerran huoltoon, nyt kysymyksessä oli jo 60000 kilometrin huolto, ei öljyvuotoa enää näkynyt. Kun autoa Mekonomenin huollossa tutkittiin, moottorin alapuoliset osat olivat aivan puhtaat eikä minkäänlaisia öljyjäämiä enää näkynyt. Vuoto oli korjattu niin kuin se takuuseen kuuluvana pitkin korjata.

Samalla kun öljyvuototsekkaus tehtiin, Seatiin tehtiin Mekonomenilla määräaikaishuolto, jossa öljyt ja öljynsuodatin sekä raitisilmasuodatin vaihdettiin. Jäähdytinnestettä piti lisätä myös hieman. Lisäksi autoon tehtiin kaikki huoltoon kuuluvat muut tsekkaukset.

Tällä kaikella haluan sanoa, että huollolla on oikeasti väliä eikä merkkihuolto ole välttämättä laadun tae, vaikka monet siihen vahvasti edelleen uskovat. Heräsi myös kysymys, että jos olisin vienyt autoni merkkihuoltoon, olisiko öljyvuotoa minulle koskaan edes kerrottu?

Jos olisin tyytynyt merkkihuollon lausuntoon, “seurataan”, niin seuraukset olisivat voineet olla katastrofaaliset.

-manu-
LUE MYÖS:

Nyt teipataan – pitkästä tavarasta vai sapluunalla?

Pikatesti – Mazda MX-5 RF

2 thoughts on “Autoa ei tarvitse käyttää merkkihuollossa! – Ensimmäinen huolto paljasti öljyvuodon!”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.