Tiesitkö? – Nelivedot ja niiden merkinnät – mistä niissä on kyse?

Neliveto, eri veto. Merkintäkirjo on laaja ja joka nurkasta raavitaan hyvin erilaisin keinoin.

4×4, AWD, 4WD, X-Drive, Quattro, 4Matic, Haldex, Syncro, 4Motion…toisin sanoen neliveto. Tai ainakin merkinnät viittaavat jonkun tyyppiseen nelivetotekniikkaan. Pääsääntöisesti nelivetotekniikat voidaan kategorisoida jatkuvaan nelivetoon ja tarveperusteiseen nelivetoon.

Jatkuva neliveto on sinänsä simppeli ymmärtää, tällöin kaikissa pyörissä on veto päällä. Tarveohjatuissa tilanne on monimutkaisempi ja toteutuksia enemmän. Nelivedon ohjauksissa voi eroja jopa yhden merkinnän sisällä, hyvänä esimerkkinä on Audin käyttämä Quattro-merkintä. Quattron tuotemerkin piiriin luetaan torsen-keskitasauspyörästö sekä Haldex-tasauspyörästö, joista löytyy useita variaatioita. Eli yksi merkintä, monta toteutusta.

Mielenkiintoista on sekin, että “pikku” Audin Quattro, Volkswagenin 4Motion, Seatin 4Drive ja Skodan 4×4 on taas tismalleen sama teknologia, eli autot ovat etuvetoisia, joissa on Haldex kytkimellä kytkeytyvä takaperä. Mercedes-Benzin sisuksissa käytettävä 4Matic taas sisältää suuren määrän eri sukupolvia ja variaatioita. 

Ja sitten ovat vielä sähköautot, jotka ovatkin oma lukunsa nelivetotekniikan toteutuksen suhteen. 

Autonvalmistajilla on soppaan heittää lisäksi huikea määrä erilaisia omia määritteitä tekniikkaa kuvaamaan, joista on vaikea erottaa tekniset faktat ja markkinointiosaston hehkutukset.

Helpointa nelivedon valinta on silloin, kun puhutaan selkeästi jatkuvasta nelivedosta. Hyvä esimerkki tästä on maastoauto, jossa on lisäksi tarjolla keskitasauspyörästö ja niin sanotut napalukot. Tällä toteutuksella kaikki pyörät saadaan varmasti vetämään vaativissa tilanteissa. Hyvä tiedostaa ettei ”lukitulla” täysnelivedolla voi maantieolosuhteissa edes ajaa.

Tarveohjattuja nelivetoja on siis kirjava valikoima ja esitteistä voi löytyä vakuutteluja: Mukautuva neliveto, älykkäin neliveto, paras neliveto, elektronisesti ohjautuva, aktiivinen ja niin edelleen. Sitten vielä löytyy vetosuhteet, millä voimanjaolla neliveto on toteutettu. Yksi tarjoaa 50/50 jakoa etu-ja takapyörille, toinen tarjoaa 40/60 jakoa, yksi tarjoaa 70/30 jakoa.

Miten ihmeessä sitten tehdä valinta? Vastaus on sinänsä yksinkertainen: liukkaalla kelillä suoritetulla koeajolla pääset parhaiten kärryille nelivetotekniikasta, joka sopii itsellesi.

Nelivedon plussat ja miinukset:

­+ Vakauttaa ajoa liukkaalla tienpinnalla

+ Vähentää vesiliirron riskiä vetävillä pyörillä

+ Sopii joillekin paremmin urheilulliseen ajotyyliin

+ Vähentää kiinni jäämisen riskiä huonoissa ajo-olosuhteissa

Lisää tekniikasta riippuen polttoaineen kulutusta

Nostaa auton hintaa

Lisää kohteita, jotka saattaa vaatia huolto ja korjaustoimenpiteitä

Ja plussaa tulee myös fun factorista. Talvikeleillä nelivedon turvin voi pitää myös hauskaa.

-JussiR-

LUE MYÖS:

Tiesitkö? Pyyhkijänsulat voivat olla “ylipuhtaat”

Auton ikkunat tummemmiksi? – Tee kalvotus ammattilaisen vinkeillä itse!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.