Auton tärinä voi johtua vääntyneestä vanteesta? – Katso hämmästyttävä ero ennen ja jälkeen vannekorjauksen!

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ: Suomen Vannekorjaus

Tärinää ratin takana? Joskus sitä voi autoillessa ilmetä, ja vika voi johtua vääntyneestä vanteesta. Varsinkin jos tärinän lähdettä ei muualta löydy, auton vanteiden kunto kannattaa tsekata.

Me molemmat Jussin kanssa olimme laittaneet osan vanteistamme kieroiksi, ja se käy arvaamattoman helposti. Ei tarvita kuin terävä monttu hiljaisessakin nopeudessa ja herkkä alumiinivanne menee kertalaakista mutkalle.

SUURIN OSA VANTEISTA KORJATTAVISSA

Sen sijaan, että laukkaisi suoraan vannekauppaan, kannattaa kiekot ensitöikseen käyttää arvioitavana. Monet alumiinivanteet ovat nimittäin korjattavissa. Korjaus voi olla lompakolle huomattavasti edullisempi vaihtoehto kuin uusien ostaminen. Tekijöitä on runsaasti, mutta meille suositeltiin Suomen Vannekorjausta.

Minun ja Jussin Seateissa pyöri alla noin vuoden verran Brockin 19-tuumaiset alumiinivanteet.  Minä olen ajanut niillä kaikenlaisessa kelissä kymmeniä tuhansia kilometrejä, Jussi reilusti vähemmän. Nuo kilometrit eivät tulleet ilman tappioita.

Teiden huono kunto aiheutti sen, että molempien vanteet olivat saaneet sen verran osumaa, että ajaminen oli jo epämiellyttävää.  Tärinää tuntui autossa sisällä aikalailla.

Tuntuvan tärinän lisäksi vääntyneellä vanteella on muitakin vaikutuksia. Se täristää nimittäin auton alustaa. Kun alustaan kohdistuu vääntyneestä vanteesta jatkuvaa tärinää, auton alustan osien, laakereiden, tukivarsien ja muiden osien kuluminen on nopeampaa. Haastavaksi havaitsemisen tekee se, että nykyautojen alustat ovat yleensä niin miellyttäviksi rakennettuja, että tärinää ei välttämättä tunne kuin tietyssä nopeudessa. Silti vanteen kierous voi rasittaa auton alustaa – vähän sama kuin ajaisi koko ajan mukulakivillä.

Meidän Seateissa tärinän huomasi – ei kysymystäkään: telineessä juomapullon pinta myrskysi.

Suomen Vannekorjauksen Pete Kurosen mukaan melkein kaikki vanteiden ongelmat ovat korjattavissa. Monesti voi olla myös sellainen tilanne, että koko vannesarjan saa korjattua yleensä edullisemmin kuin mitä yksi keskihintainen vanne maksaa. Kun yhtä vannetta alkaa korjata, samalla kannattaa tsekata, ovatko muutkin vanteet kärsineet vaurioita. 

Lähes kaikki muut paitsi murtumat ovat korjattavissa vanteista, sanoo Kuronen. Vääntynyt, iskun saanut tai kiero vanne yleensä oikenee ja siitä saadaan soiva peli. Erittäin halpojen tarvikevanteiden korjaamista ei välttämättä aina kannata yrittää, sillä vannekorjaus saattaa maksaa saman verran kuin niiden uusiminen.

Harvinaisempien ja kalliimpien sarjojen kohdalla korjaamista kannattaa yrittää, sillä voi olla tilanne, että esimerkiksi yhtä ehjää vannetta ei saa enää mistään tai vanteiden myyjät myyvät kyseistä vannetta vain sarjoina eikä yksittäin.

Jos vanteissa on repeymiä, ne ovat monesti myös hitsattavissa, jos vanteen metalliseos pystytään määrittämään. Meidän vanteissa ei ollut repeytymiä, niille riitti pelkkä oikaisu.

Kuronen sanoo, että vanteen korjauksessa hän lähtee aina liikkeelle turvallisuudesta – jos vanteesta ei saa korjaamalla turvallista, hän ei lähde edes korjaamaan sitä.

Vanteen sisäkehän repeymä voi olla helpompi korjata kuin ulkokehän repeymä. Vanteen ulkokehän korjauksen tekee haastavaksi se, että  vanteen puolat ovat kiekon kantavaa rakennetta ja niiden täytyy pysyä lujina korjauksen jälkeenkin. 

Vaikka Have A Drivessä onkin joskus tapana kokeilla joitain asioita myös itse, luotimme vanteiden oikaisussa ammattilaisen taitoihin. Kuronen myös korostaa, että vääntynyttä vannetta ei pidä oikoa omin päin. Kaikenlaiset silmämääräiset lekalla naputtelut eivät aja asiaa. Vannekorjaus on aina ammattilaisen työtä ja vaatii tarkkaa mittaamista. Ja ajoneuvolakimme  edellyttää, että auton rakenteen korjaaminen ei saa heikentää sen rakenteita tai ominaisuuksia.

PERÄTI KOLMEN SENTIN HEITTO

Korjattaessa vanne laitetaan oikaisurobottiin, jonka jälkeen heittokellolla otetaan tarkat mitat. Kehän palauttaminen pyöreäksi sekä paikoilleen aloitetaan hydraulisella robotilla. Meidän vannesarjojen jokaisessa vanteessa oli hieman sanomista. Pahin pystyheitto oli peräti 2,95 senttiä. Ei ihme, jos vähän pomputti. Alla olevasta videosta näkee kuinka hurja heitto oli verrattuna korjattuun vanteeseen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Have A Drive (@haveadrive) on


Kun vanne halutaan pyöreäksi, se ei tarkoita pelkästään vanteen kehän vetämistä ulospäin siihen tulleiden painaumien kohdilta. Painauma yhdellä puolella vannetta tarkoittaa sitä, että vanteen kehä on pullistunut ulospäin toiselta kohdalta. Syy: vanteen kehän pituus pysyy siihen tulleista iskuista huolimatta aina samana. 

Melkein kaikissa sisäkehältään vaurioituneissa vanteissa on myös sivuttaisheitto. Meidän tapauksessa pahimmillaan sivuheittoa löytyi yhdestä vanteesta kuusi milliä. Tämä oikaistiin myös. Videoista näet, kuinka paljon vanteessa oli heittoa ennen oikaisua ja kuinka paljon oikaisun jälkeen.

Kuronen sanoo, että vanteen heitot oikaisun jälkeen ovat 0,1 millin luokkaa vanteen kehältä ja sivuheitto täysi nolla – oikaisun jälkeen ne voivat olla pienemmät kuin monen vanteen kohdalla tehtaalta tullessaan – kaksi sarjaa täysin pyöreitä Brockin vanteita, kiitos!  

Vannekorjaus todellakin kannatti. Jussilla kiekot rullasivat alla ennen kuin vaihtoi Seatinsa ja kokemukset olivat hyvät. Minulla ne odottavat ensi kesää ja kenties lisäfiksailuja.  Naarmut ja lakkaongelmat molempien vanteissa edelleen ovat ja niille pitänee jotain tehdä. 

Suomen vannekorjauksen Facebook-sivulta voi käydä katsomassa, kuinka raihnaisista vanteista on taiottu korjauksella taas salonkikelpoisia kiekkoja.

-manu-

LUE MYÖS:

Alfan vanteet kiiltoon budjetilla – testissä kaksi kiillotustahnaa

Tässä monta syytä, miksi autopesu kannattaa tehdä säännöllisesti!

 

2 thoughts on “Auton tärinä voi johtua vääntyneestä vanteesta? – Katso hämmästyttävä ero ennen ja jälkeen vannekorjauksen!”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.