Tästä alkaa Seatien stailaus!

Tyylikkään muotoinen perusfarkku on oiva lähtökohta stailaukselle.

Nollakoron rahoitus. Noita taikasanoja ei usein tule vastaan autorahoituksessa. Osin siksi me molemmat huristelemme tällä hetkellä vuosimallin 2016 Seat Leon ST Fr -farmareilla: on nelivetoa, on 150 diesel-heppaa kiinnostavan näköisessä paketissa. Toisin sanoen, ostimme noin vuosi sitten samanlaiset autot, ihan toisistamme riippumatta. Edessä lienee kevyt stailaus, jotta autot saadaan enemmän toisistaan eroamaan…

Manu:

“Tämä, että meillä molemmilla on alla Seatit, on puhdasta yhteensattumaa. Seat päivitti Leon-mallistoaan faceliftillä tämän vuoden alkupuolella ja ”vanhanmallisia” Leoneita myytiin hyvin ehdoin pois varastoista. Partanen tarvitsi perheen kuljettamiseen luotettavaa farmaria. Minä taas ajan niin paljon, että edellinen, vuoden 2010 parisataatuhatta kilometriä ajettu saksalaisfarmari, alkoi tuntua riesalta. Sitä piti korjata niin paljon ja isolla rahalla. Ainakin minun osaltani autoilun kiinteät kulut tulivat tällä tavalla, vaihtamalla auto uuteen, jossa on takuu voimassa, vakioitua.”

Jussi:

“Varsinaisesti en siis ole mikään Seat-friikki, vaikka tämä on minun toinen Seat. Hetken aikaa yritin täyttää perheauton tarpeitani 15 vuotta vanhalla Seat Leon Cupra VR6:lla. Siinä oli hienot soundit, se oli harvinainen ja voimaakin oli polkimen alla ihan mukavasti. Hetken aikaa kuvittelin, että tästä tulee pitkän tähtäimen käyttöauto harrasteulottuvuudella. Sporttiputkistoakin jo metsästin siihen. Seat-vanhus kuitenkin opetti, että harrasteauto ja käyttöauto pitää olla eri auto tai muuten ei ajella metriäkään.

Muutaman tonnin arvoinen auto osoittautui arvaamattomaksi hyvin lyhyessä ajassa. Muun muassa ohjaustehostimen pumppu lauloi viimeisen luikauksensa kesken matkan Kuortin ABC:lla. Syysillassa viimeiset 150 kilometriä mentiin Helsinkiin taksilla Piian, joka oli raskaana, ja koiran kanssa. Vatihan siinä menee nurin – rajansa kaikella.”

Ostohousut kinttuihin

Jussin osalta auton värin määritti se, että hän halusi autoonsa FullLink-matkapuhelimen täydellisen peilauksen, Seatin kielellä Media Systemin. “Tarjoushintaisia” autoja, joissa oli kyseinen Media System, oli Jussin kaupantekohetkellä jäljellä tarjolla vain harmaita. Jussin yksilö on kuosiltaan Pirineos Grey.

Manu tyytyi yksinkertaisempaan systeemiin pienemmällä kosketusnäytöllä, meni väri edellä kauppaan ja sai haluamansa “Nevada White” -värillä maalatun auton.

Fr:n olemus on lähtöjään jo hyvin timmi. Auton keula on muotoiltu hieman eri tavalla kuin muiden varustetasojen mallit ja urheilullinen alusta pitää auton lähempänä tonttia.

Ohjaamossa kuskia tervehtii tyylikkäästi muotoiltu ohjauspyörä, joka on alhaalta litistetty. Ratissa ei ole liikaa kulmia tai kikkailua, vaan sopiva annos normia erikoisempi. Istuimissa ja ohjauspyörässä on käytetty punaisia ompeleita ja Fr:n alta löytyvät 18-tuumaiset vanteet. Kaiken kaikkiaan saatiin hyvin vastinetta rahoille.

Ja siitä lähtien, kun autot olivat ensimmäistä kertaa vierekkäin olemme arponeet niiden ehostamista. Katsottaisi mitä niille voisi tehdä käytännöllisyyden ja näyttävyyden puitteissa.

Ajatuksena on pistää isompaa pyörää alle – siitähän lähdetään aina liikkeelle –, vaihtaa autoon alumiiniset polkimet, maalata jarrusatulat, mitä ikinä keksiikään, ehkä jopa muuttaa keulan ja perän ilmettä sporttisimmaksi spoilereilla ja takadiffuusorilla. Kenties värinvaihto? Ideoita on paljon, matkan varrella nähdään, millaisiksi ne lopulta muotoutuvat.

Tästä alkaa Seatien stailaus, tervetuloa mukaan!

-jussi & manu-

 

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.