Pikatesti: Lexus NX 300h

Mikä se on?

Kyseessä on faceliftin saanut keskikokoinen crossover-malli Lexus NX 300h. Se on itselataava täyshybridi ja Suomen myydyin Lexus-malli.

Onko siinä jotain uutta?

On hieman. Ulkomuotoa ja sisätiloja on viilattu hillityllä kädellä sekä ajettavuutta jiirattu paremmaksi.

Infotainment-näytön kokoa on muutettu – riippuen varustetasosta tarjolla kaksi kokoa – ja ilmastoinnin säätimet on uudistettu. Multimediasysteemin käytettävyyteen on panostettu, ja syystä.

Yleisvaikutelma sisätiloissa on eleganttia linjojen kohtaamista ripauksella urheilullisuutta. Ei aivan Audia, mutta Lexus NX 300h ei ole kaukana tässä noin 60 000 euron hinta-luokassa.

NX 300h:n kasvojenkohotus sai insinöörit rukkaamaan ajettavuutta. Jousitusta, alustarakenteiden tuentaa, etuiskunvaimentimien ominaisuuksia sekä takakallistuksen vakaajan jäykkyyttä on hiottu uusiksi. Erot edeltäjään pitäisi todeta melkein ajamalla nykyinen ja edeltäjä perätysten.

Miltä se tuntui?

Mukavalta, hienostuneelta ja riittävän tehokkaalta, vaikka 2,5 litraisen nelipytyn ja sähkömoottoreiden yhteisteho on vaatimattomat 197 hevosvoimaa. Heppaluku ei kuulosta kaksiselta isossa möhkössä, mutta voimalinjakombo on riittävä paketti. Automaattilaatikko on mallia CVT eli ei pykäliä, vaan välitys muuttuu jatkuvasti. Toisin sanoen, siinä on yksi pitkä ykkösvaihde. Neliveto on toteutettu lisäämällä taka-akselin yhteyteen sähkömoottori ja takapyörät kutsutaan puuhaan mukaan, kun tarvetta on.

Matkaa Lexuksen puikoissa kului yhteensä tuhannen kilometriä, joista arviolta 15 prosenttia kaupungissa ja 85 prosenttia maantietä. Oli Lahden motaria, Helsingin tietyömaiden miinoittamaa aamuruuhkaa, mukulakivikatuja, parkkihallipyörittelyä ja joululomareissu lumimyrskyssä kohti Savoa. Lexus näki lyhyessä ajassa paljon ja osoittautui aivan erinomaiseksi matkakumppaniksi. 

Jousitus, ajoasento, istuimet, äänentoisto ja materiaalivalinnat pitävät ratin takana tyytyväisenä pitkälläkin siivulla. Ja se kaikkein hienoin ominaisuus: hiljaisuus. Lexus NX 300h on vain niin hiljainen.

Isokokoiseen näytön saa jaettua kahteen osaan, jolloin oleellinen tieto voi olla isommassa roolissa näytöllä. Touch-padin ja näytön yhteispeli on ehkä sisätilojen heikoin esitys. Kesken ajon infotainment-valikoiden selailu ja käyttö kosketustason avulla vaati liiaksi huomiota ja vaatii edelleen tuntuvasti treeniä tullakseen sujuvaksi. Miksei kosketusnäyttöä, Lexus?

Takapenkillä matkustin reippaat 100 kilometriä lapsen kanssa ja olot olivat lokoisat. Tilaa on runsaasti 180-senttisen ihmisen ajoasennon takana ja takapenkin selkänojan kulma kutsuu lepoon.

NX:n alla rullasivat taikamattomaiseen lipumiseen käyvät 225/65R17-koon kitkat, mikä varmasti lisäsi ajomukavuutta. Vaikka näyttävästä rengastuksesta pidän, olisi tuo hieman vaatimattomamman näköinen rengastus valintani tähän autoon. Ulkonäkönsä puolesta alle menisi vaikka 20-tuumaiset.

Kaupunkipyörittelyssä EV-moodi tuli toimintaan tämän tästä, jolloin NX 300h kulki pelkällä sähköllä. Maantiellä sähkömoottorin antoivat tulitukea ohituksissa ja kuorimituksen kasvaessa. Saumatonta toimintaa ja eri moottorien yhteispeliä ei juuri käytännössä huomaa ellei katso näytöltä siihen liittyvää infografiikkaa.

Kulutuslukemat täyslastilla ajotietokoneen vaihteli 6,2 litran  ja 7,4 litran välillä sadalle kilometrille  kilometrillä. Tehtaan lupaama kulutuslukema  5,1 litraa / 100 kilometriä jäi toteutumatta. On huomioitava, että autossa oli noin neljäsataa kilometriä matkamittarissa. Kulutuslukemat tuppaavat tippumaan autolla ajettujen kilometrien myötä.

Business-varustelu on kattava ja riittävä. Mukaan oli ruksittu koeajoautoon metalliväri, hienompi navigaatiosystemi ja turvallisuuspaketti.

Mutta, talvi teki tepposet. Lumimyräkkä peitti anturit, joihin turvallisuuspaketti hätäjarrutusavustimineen ja mukautuvine vakionopeudensäätimineen nojaa toiminnassaan. Käytännössä tämän jälkeen minulla ei ollut edes vakionopeudensäädintä käytettävissä. Ongelma ei ole pelkästään Lexuksen tai tämän yksilön, vaan yleinen autovalmistajilla.

Ostaisinko itselleni?

Lexus on syntisen mukava ajokki, ja rentoa matkantekoa halajavalle se on omiaan.

Jos hakisin euro-crossovereista poikkeavaa ulkonäköä ja äärimmäistä mukavuutta noin 60 000 euron hintaluokassa, niin kyllä ostaisin. Tuossa hintaluokassa on Lexus NX 300h on hyvinvarusteltu ja seurassa on tuolloin Audin Q5, Volvo XC60 ja X3.

Tekniset tiedot:

Lexus NX 300h AWD Business

4-sylinterinen 2,5  litrainen, 194 hv, 210 Nm

CVT-automaattivaihteisto

0–100 km/h 9,2 s

CO2-päästöt 117 g/km

Hinnat alk. 56 623,88 € (koeajoversiossa metalliväri 1100€, Lexus Safety System+ 700€, Lexus Premium Navigation 1250€)

-jussi-

Lue myös:

Pikatestissä Range Rover Velar

Pikatestissä Jaguar F-Type 400 Sport AWD

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.