Hauskanpitoa Seateilla sladissa – ja siinä sivussa rengastesti, parikin!

Joko Tuppuraiselle tuli noidannuoli tai hän merkitsee jarrutusmatkaa.

Kaupallisessa yhteistyössä: Premier Park, Continental, Rautamo

Nyt kun eteläänkin tuli talvi, halusimme päästä ääriolosuhteisiin osoittamaan muutamia väitteitä, kuten sen, että “nastarenkaat ovat todellakin rutinoituneen kuljettajan renkaat” tai “kitkarenkailla ajaminen vaatii ennakointia”, todeksi – tai ainakin siihen suuntaan. Oli aika tehdä rengastesti, jota olimme suunnitelleet jo pitkään. Tai oikeastaan pari.

Lähtökohta oli siis tämä: Jussi ajaa 90 prosenttia 15 000 kilometrin ajoistaan pääkaupunkiseudulla, siksi hän valitsi autoonsa kitkarenkaat. Manu puolestaan ajaa vuodessa lähes 50 000 kilometriä, joista paljon myös maakunnissa ja pääkaupunkiseudun ja pääteidenkin ulkopuolella, kelissä kuin kelissä. Ajaminen on välillä myös hyvin rutinoitunutta ja siksi hän valitsi autoonsa nastarenkaat.

Suuntasimme Porvooseen, Premier Park -ajoharjoittelukeskukseen, josta saimme syheröisen ja lumipeitteisen radan päiväksi käyttöömme. Ilma oli pari astetta pakkasella ja ajoradan pintaa voisi kuvailla sellaiseksi maakunnan hyvin hoidetuksi seututieksi: pikkaisen lunta pinnassa ja alla kuurainen asfaltti.

Tässä vaiheessa on hyvä korostaa, että päivän aikana tekemämme testit eivät ole aivan täysin absoluuttinen totuus, mutta ovat kuitenkin erittäin hyvin suuntaa antavia siitä, millaisia eroja kitka- ja nastarenkaissa on.

Premier Parkissa on hyvä pitkä suora, jossa auton ehtii kiihdyttää ja sen jälkeen tekemään esimerkiksi jarrutus- ja väistökokeita tuntuvista nopeuksista.

Ensimmäinen rengastesti oli lukkojarrutus 50 km/h nopeusta. Kiihdytys suoralla ja keilojen välissä liinat kiinni jarrupolkimella seisten. Molemmat talvirenkaat suoriutuivat yhtä hyvin kymmenkunta kertaa tehdyssä jarrutuksessa: autot pysähtyivät noin metrin sisälle toisistaan, oli alla nastat tai kitkat.

Sitten parikymppiä lisää vauhtia! Tunnettu totuus on, että kun nopeutta nostaa kaksinkertaiseksi, jarrutusmatka nelinkertaistuu. Koska meillä ei ollut tarpeeksi latua edessä, niin olimme tyytyväisiä 70 km/h vauhtiin. Meidän tapauksessa jarrutusmatka kasvoi kuitenkin noin kaksinkertaiseksi. Ja yllättävintä oli, että jälleen erot olivat pienet vaikka jarrutusmatkaa tuli rutkasti lisää – autot pysähtyivät jälleen reilun metrin marginaaliin toisistaan, useiden toistojen jälkeen.

Johtopäätös: Keli, pari astetta pakkasta ja hyvin hoidettu luminen tienpinta ovat sellainen yhdistelmä, että tällaisella kelillä ei yksinkertaisesti ole suoraan jarruttaessa merkitystä sillä, että onko alla nasta- vai kitkarengas. Molemmat toimivat tällaisissa olosuhteissa aivan yhtä hyvin, nastalla ei ole merkitystä, ainoastaan renkaan kuvioinnilla. Kuviointi Continentalin nastarengas IceContact2:ssa ja kitkarengas ContiVikingContact6:ssa tuntuu toimivan erittäin hyvin suoraan jarrutettaessa lumisella pinnalla.

Sitten väistökoe, mikä tehtiin ESC päällä 60 km/h vauhdista. Aluksi kiihdytys suoralla haluttuun nopeuteen. Eturenkaiden ohittaessa hieman autoa leveämmälle laitetun keilaparin alkaa väistötoimet. Katse koko ajan sinne minne haluat mennä ja rattia samaan suuntaan. Olikin yllättävää, kuinka ronskit ja määrätietoiset ratin veivaukset saivat olla ennen kuin auto alkaa reagoida.

Väistössä eroja kitkojen ja nastojen välillä tuntui jarrutustestiä enemmän. Nastoissa sivuttaispito oli selkeästi johdonmukaisempi ja ratin takana ei ollut ehkä niin kova kiire kuin kitkoilla. Kitkarenkaat menettävät sivuttaispitonsa hieman aiemmin kuin nastarenkaat. Tämä on nimenomaan osoitus myös siitä, että talvikelissä, mutta varsinkin kitkarenkailla täytyy ajaa aina hieman ennakoiden. Hiuksen hienoja eroja, mutta eroja kuitenkin.

Kitkat tai nastat, yhtään keilaa ei kaatunut kummallakaan rengassarjalla. Nastarenkailla väistökoe oli puhdas läpiajo, kitkarenkailla joutui tekemään hitusen töitä, toisin sanoen pari terävämpää ohjausliikettä, jotta auto meni siihen suuntaan, mihin halusi.

Lopuksi päivän henkinen kohokohta, eli hauskanpito-osio.

Päätimme päivän päätteeksi, kun kerrankin pääsee, ajaa autoilla hieman kylki edellä Premier Parkin syheröisellä radalla. Jussi kitkarenkailla varustetun oman autonsa rattiin, Manu nastarenkailla varustetun autonsa rattiin. Vajaa kymmenen rinkiä ympäri nappi laudassa ja autojen vaihto. Tulisiko ominaisuudet esille vielä selvemmin, kun renkaat vedettäisi muutaman kierroksen aikana äärirajoille? Löytyisikö jopa eroja? ESC Sport asentoon ja autot linttaan!

Tulihan niitä eroja selvästi esille, ja nimenomaan erot ilmenivät renkaiden sivuttaispidossa. Nastarenkaat toimivat kaikenlaisen pidon suhteen huomattavasti loogisemmin kuin kitkarenkaat.

Kitkarenkaat sortuivat hauskanpitotestissä helpommin pidonmenetykseen. Kun mutkaan ajoi aggressiivisesti, kitkarengas menetti ohjauspitonsa huomattavasti herkemmin ja auto lähti puskemaan. Sen seurauksena RSK-902 karkasi hetkellisesti pari kertaa kuljettajan hallinnasta. Osa tilanteista olisi ollut oikaistavissa, jos tarjolla olisi ollut koko ajan vetoa. On erittäin ärysttävää, ja jopa vaarallista, jos veto loppuu auton päättämänä tilanteessa, jossa vetoa olisi tarvittu. Kuskista tulee matkustaja.

Kun Seatilla heitti vastaheitolla mutkaan, kitkarenkailla ajaessa auton perä saattoi yhtäkkiä muljahtaa alta pois kesken mutkan takapyörien menettäessä pitonsa. Ratilla joutui tässäkin tekemään huomattavasti enemmän töitä.  Nastarenkain varustettu autoa pystyi hyvin tarkasti ja eleettömämmin ohjaamaan mutkan läpi.

Ohjauksessa nastarenkaan loogisuuden havaitsi myös koko ajan. Ohjauksellahan on tietysti iso merkitys, että tuntuma säilyy koko ajan tiehen, kun autoa viedään mutkaan, mutkassa ja mutkasta ulos.

Summaillaan! Maantiellä tietenkään tällaisia testejä ei tehdä. Autoja paiskoittiin todella huimiin ohjauskulmiin ja mutkia linkitettiin toisiinsa vastaheitoin sivuttaisluisussa. Tässä tapauksessa molemmat Continentalin talvirengasratkaisut tarjosivat erinomaista ajettavuutta ja pitoa.

Renkaat ovat tarkoitettu tuottamaan turvallisia kilometrejä liukkailla teillä ja täytyykin vain hämmästellä, kuinka hienosti ne toimivat.

Nastarenkaan parempi sivuttaispito vai kitkarenkaan hiljainen mukavuus, siinäpä valintoja.

Me molemmat pysymme valintojemme takana. Manu suhaa maakuntia läpi nastoillaan, Jussi kurvaa Kehä 3:n sisäkaarta kitkoillaan.

-jussi ja manu-

 

Kahvia oli mukana vaaleana ja haaleana.

2 thoughts on “Hauskanpitoa Seateilla sladissa – ja siinä sivussa rengastesti, parikin!”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.