Pikatesti: Subaru Impreza 2.0i – Vihdoin uutta!

Mikä se on?

Subaru Impreza, kompakti viistoperä kokonaan uudistuneena, viidennessä sukupolvessa ja tietysti nelivetoisena.

Onko siinä jotain uutta?

Impreza on nyt uudistunut kokonaan. Edellinen neljäs sukupolvi palveli vuodesta 2011 saakka. Vanhasta autosta ei ole oikeastaan jäljellä paljoa muuta kuin nimi, mallimerkintä ja jatkuva neliveto.

Impreza on nyt Subarun toinen automalli, jonka japanilaisvalmistaja tekee uudelle modulaariselle pohjalevylle. Imprezaa maastohenkisempi XV-crossover oli ensin ja Imprezan jälkeen samalle pohjalevylle rakennetaan myös tuleva, juuri Pohjois-Amerikassa esitelty Forester sekä reilun vuoden kuluttua uudistuva Outback. Subaru tekee myös sähkö- ja tulevat hybridimallinsa samalla pohjalevylle.

Miltä se tuntui?

Subarun ja varsinkin Imprezan perimässä on vahvasti rallipoluilla koluttuja kilometrejä, se kyllä näkyy edelleen Imprezan suunnittelussa. Subarulle auton ajettavuus on kunnia-asia ja mutkiin Impreza taittui todella mainiosti, modulaarisen pohjalevyn hyvä kiertojäykkyys tuntuu siltä osin, positiivisesti. Ohjaus tarjoaa ihan mukavaa tuntumaa kitkarenkaillakin.

Muutenkin Imprezan ajettavuus on ihan mallikasta. Uudistunut ohjaamo on viihtyisä, ja ergonomia toimivaa. Älypuhelimen voi peilata isolta näytöltä ja ohjauspyörän painikkeet on ryhmitelty siten, että päähuomio ajon aikana ei pääse lipsumaan väärille teille.

Moottorivalikoimassa on 1,6- ja 2-litraisen vapaastihengittävät bokserimoottorit, joista testiin pääsi 156-hevosvoimainen eli isompi versio. Pienemmän 116-hevosvoimaisen 1,6-litraisen voi unohtaa samantien, jos ei sitten oikeasti halua hengetöntä menoa – Levorgiin saatava 1,6-litrainen turbomoottori sopisi Imprezaan todennäköisesti mainiosti, mutta 2-litraisella vaparilla mennään, no, kyllä ihan riittävästi. Sen jatkona on seitsemällä kiinteällä välityssuhteella varustettu CVT-vaihteisto, joka toimii tässäkin yhdistelmässä ihan mukavasti.

Subarun etuna on tietysti jatkuva neliveto, maailman eniten nelivetoisia autoja valmistavana merkkinä se ei ole sitä unohtanut tälläkään kertaa Imprezassa ja se on tietysti plussaa kilpailijoihin nähden, kaikilla merkeillä tähänkään kokoluokkaan nelivetoa ei ole saatavilla.

Imprezasta huomaa kuitenkin että se on yhtä luokkaa edullisempi kuin esimerkiksi Outback, jonka ajoin samalla Ruotsin reissulla, siitä voit lukea täältä. Kun Outback on melko hiljainen premium-luokan menijä jo lähes, Imprezan rengas- ja ohjaamoon kantautuva moottorimelu on todella voimakas Outbackiin verrattuna.

Ostaisinko itselleni?

Impreza on todella kilpaillussa luokassa ja hyviä ehdokkaita on paljon. Sanotaan näin, että autossa ei ole varsinaisesti mitään vikaa, mutta joitain sellaisia asioita, jotka kilpailijoilla on huomattavasti paremmin, kuten esimerkiksi moottoriasiat. Pitäisi olla melkoinen Subaru-fani, että rahansa Imprezaan laittaisi, ainakaan kyseisellä 2-litraisella ahtamattomalla moottorilla. Jos moottoripuoli päivittyisi esimerkiksi Levorgin mainioon turboahdettuun moottoriin tai Imprezasta nähtäisi joskus esimerkiksi jonkunlainen STI-versio, niin sitten mietintämyssy puetaan uudelleen päähän.

Tekniset tiedot:

Subaru Impreza 2.0i

4-sylinterinen 2-litrainen bokseri, 156 hv, 196 Nm

CVT-automaattivaihteisto

0–100 km/h 9,8 s

CO2-päästöt 152 g/km

Hinnat alkaen, 1.6i-malli 26 937 euroa, 2.0i-malli 31 962 euroa.

-manu-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.