Pikatesti: Toyota Land Cruiser – Muuttumaton järkäle

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser

Mikä se on?

Toyotan ikoninen maastoauto 7-paikkaisena ja uudistuneena.

Onko siinä jotain uutta?

Toyota Land Cruiser on ulkoisesti uudistunut vuosien saatossa hyvin vähän, ehkä myös siksi, että auto on jo niin ikoninen, että Toyota haluaa pitää sen mahdollisimman entisellään.

Land Cruiserin keula on uudistunut, ja konepelti on muotoiltu niin, että näkyvyys eteenpäin olisi parempi. Keulan suojissa oleva jäähdytin on myös sijoitettu entistä korkeammalle, jotta se säästyisi maastoajossa kolhuilta – jäähdyttimen rikkoutuminen kun keskeyttää matkan teon hyvin nopeasti. Luonnollisesti korkeammalle sijoitettu jäähdytin parantaa myös auton kahluuominaisuuksia.

Myös ajovalot on sijoitettu korkeammalle, jotta ne säilyisivät paremmin ehjinä, takana olevat valot ovat puolestaan saaneet led-ominaisuudet.

Uusinta uutta Land Cruiserissa on sen uudistunut maasto-ajo -järjestelmä ja hitaisiin nopeuksiin tarkoitettu Crawl Control ovat myös kehittyneet entisestään. Toyotan mukaan järjestelmä on todella pätevä ja sen mitä niitä Pikatestissämme kokeilimme, auto eteni kyllä mallikkaasti siellä missä sillä vain uskalsi ajaa.

Miltä se tuntui?

Toyota Land Cruiser on iso. Siitä näkee joka suuntaan äärimmäisen hyvin, se on tietysti tarkoituskin, koska autolla saatetaan mennä hankalistakin paikoista eikä mikään pilari tai palkki saa olla näköesteenä. Land Cruiserissa istutaan myös todella korkealla.

Ajettavuus maantiellä on autolla hieman raskaan oloinen. Se menee suoraan ja vakaasti, mutta Land Cruiserin ratissa tulee hieman rekkakuskimainen olo. Ohjaus ei ole maantielle paras mahdollinen, mutta sporttisuutta on tietysti turha odotella, kun kysymyksessä on maastoauton ohjaus- ja alustageometria.

Moottori Land Cruiserissa on ihan väkevä ja sen vääntö riittävä. Matka-ajossa tasaisella tiellä meno on ihan mallikasta, mutta kun tullaan 80 kilometrin nopeusrajoitusalueelle ja kumpuilevalle kantatielle, niin Land Cruiser alkaa hieman ärsyttää. Vaihde ei meinaa maastovaihtelujen vuoksi kestää lainkaan kuutosella, ja kun äänieristyskään moottorin suuntaan ei ole parasta mahdollista, niin jatkuva ylämäkeen viitosvaihteelle vaihtaminen ja takaisin kuutoselle nostaminen alamäkeen alkaa häiritä.

Kuljettajan työympäristö Land Cruiserissa on ihan asiallinen, tavallaan.  Mutta kun alkaa vertailemaan tätä saksalaisten ohjaamoihin  – sisätilojen visuaalisuudeltaan, muotoilultaan ja esimerkiksi infotainmentin käyttöjärjestelmiltään – täytyy vain ihmetellä, että missä maailmassa Toyotalla oikeasti eletään. Land Cruiserin kyseinen Premium-malli maksaa peräti 115 000 euroa, ja sisustus on kuin 15 vuotta sitten suunnitellussa autossa.

Entä ne tilat? No ne ovat Land Cruiserissa runsaat, kysymyksessä on todella iso auto, josta ei väljyys lopu mihinkään suuntaan.

Ostaisinko itselleni?

Suoraan sanottuna en. Tai ainoastaan siinä tapauksessa, että pitäisi ostaa ehdottomasti Toyota eikä olisi muita vaihtoehtoja. Otetaanpa pieni esimerkki: Toyota Land Cruiserin edullisin automaattivaihteinen versio, pikatestissä ollut Premium-versiota huomattavasti edullisempi versio, Life, maksaa noin 72000 euroa. Life-versio on Premium-malliin verrattuna hyvinkin pelkistetty, keulan maskissa ei ole kromia ja autossa on alla peltivanteet. Lisäksi sisäpuolen materiaalit ovat selvästi vaatimattomammat. Moottorina sama 177-hevosvoimainen diesel.

Land Cruiserin yksi kilpailija on nyt ja aina ollut Land Rover. Land Roverin Discovery hinnat alkaen malli 180-hevosvoimaisella dieselillä maksaa noin 70000 euroa. Kun tiskiin latoo kuutisen tonnia lisää, Discoveryn saa järeämmällä 240-hevosvoimaisella dieselillä.

Discoveryyn saa  seitsemän istuinpaikkaa 1700 euron lisähintaan ja silloin se on samanhintainen Land Cruiserin kanssa. Lisäksi Discossa on mainion neliveto, mutta samalla hyvin paljon enemmän viimeistelyä ja ulkonäköä, muun muassa 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Toki ne eivät ole maastokäytössä parhaimmat mahdolliset, mutta harva tällaista autoa työkäyttöön hankkii. Sen lisäksi Discovery tarjoaa miellyttävämpää ajettavuutta esimerkiksi normaalissa maantie- ja katukäytössä, 8-portaisen miellyttävän automaattivaihteiston sekä huomattavasti pienemmät ilmoitetut polttoaineen kulutuksen sekä päästöt.

Erinomaisia maasto-ominaisuuksiakaan tuskin koskaan tarvitsisin, joten en pysty perustelemaan päätöstäni edes sillä, että jos Land Cruiserissa sattuisi olemaan paremmat maasto-ominaisuudet kuin Discoveryssä. Maasto-ajo -taitoni tuskin ovat niin hyvät, että pystyisin kummankaan auton ominaisuuksista ottamaan kaiken potentiaalin irti, oli ne kummassa tahansa paremmat. Eli vielä kerran, ei puhettakaan, että samalla rahalla valitsisin Land Cruiserin itselleni, Discoveryn monet seikat puoltavat ehdottomasti valintaa siihen, jos esimerkiksi näiden kahden hyvin samanluontoisen ja samaan tarkoitukseen tehdyn auton välillä pitäisi valita.

Tekniset tiedot:

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Premium Aut.

4-sylinterinen 2,8-litrainen diesel, 177 hv, 450 Nm

6-portainen automaattivaihteisto

0–100 km/h 12,7 s

CO2-päästöt 194 g/km

Hinta, alkaen 68 438 euroa, Premium-varustetasolla 115 937 euroa.

-manu-

LUE MYÖS:

Kesä tulee – tästä unelma-autojen TOP5 alle 10k€

Pikatestissä Mazda MX-5

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.