Tiesitkö? – Jenkkimallin rekisteröinti Suomeen – huomioi nämä seikat (ja säästä)

Audi A4 US-malli, same same but different
Näyttää samalta kuin meillä, mutta eroja on pinnan alla. Näiden erojen ansiosta esimerkiksi Audin US-malli on haastavampi saada rekisteriin kuin Euro-malli.

Niin sanotun jenkkimallin omistajaksi päädytään tyypillisimmin ostamalla edullinen auto Euroopasta edullisena tuontiautona tai muuttoautona. Muuttoautojen osuus on laskenut merkittävästi, sillä tätä kuuluisaa muuttoauton veroetua ei enää ole. Eniten syntyy harmia, kun on ostettu saksalainen auto Euroopasta ja vasta Suomessa huomataan katsastuksessa tai huollossa auton olevan US-malli. Ulkoisesti US- ja Euromallit ovat likimain samannäköiset.

Oranssi etukulman heijastin tai rekisterikilvelle varattu syvennyksen muoto voivat joisssain malleissa paljastaa maanosan, minne auto on alkujaan suunnattu myyntiin.

Joitakin tapauksia on tiedossa, joissa esimerkiksi Audin saaminen tieliikennekelpoiseksi maksaa auton hankintahintaa enemmän.

US-malli vs. EURO-malli?

No, mikä siinä muka on niin kummallista? Muutamat ulkoiset erot ja mittarilukema maileina – ei pitäisi haitata. Asia on hieman monimutkaisempi.

Yhdysvalloissa koko auto bisnes toimii täysin eri tavalla kuin Euroopassa. Lisäksi Yhdysvalloissa autojen jälleenmyyntiarvo laskee nopeammin, joten käytettyjä edullisia autoja on paljon. Tästä johtuen autojen valmistajat eivät halua, että jenkkimallit päätyvät toisille markkina-alueille sekoittamaan kauppaa sekä korjaamo- ja huoltotoimintaa.

Tästä – ainakin osin – johtuen, osa autojen sähköisistä järjestelmistä tehdään yhteensopimattomiksi muun maailman ja Pohjois-Amerikan mallien välillä.

Tässä muutamia esimerkkejä toisistaan poikkeavista järjestelmistä ja toiminnoista:

  • Radiosta puuttuu taajuuksia
  • US-malli ei välttämättä täytä eurooppalaisia tyypitysvaatimuksia (valot, päästöt)
  • US-mallin navissa eri käyttöjärjestelmä. Useimmiten ohjelmistopäivitys ei ole mahdollista, sillä laitteet ovat erilaisia. Ja Eurooppa-laitteet eivät ole yhteensopivia jenkkimallin sähköjärjestelmään.
  • Eurooppalaiset varaosat ei välttämättä sovi. Vaikka Jenkeissä mallinimi on sama kuin Euroopassa, niin jopa kori voi olla eri.

Oma lukunsa on lunastukseen joutuneet yksilöt. Auto voi olla ulospäin siisti, mutta papereita ei ole, koska auton liikenteestä poistoa ei haluta tuoda esille. Ilman papereita rekisteriin saaminen voi olla todella vaikeaa, liki mahdotonta. Onneksi Yhdysvalloissa liikenteestä poisto onnettomuudesta johtuen on julkista tietoa ja tapaukset löytyy googlettamalla. Alustanumero vain hakukenttään ja siitä se alkaa selvitä.

Merkin edustajan velvollisuudet

Eikö merkin edustajalla tai valmistajalla, ole mitään velvollisuutta auttaa? Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin merkin edustajaa ei periaatteessa edes ole Suomessa. Jenkkimallien merkkiedustus löytyy vain Pohjois-Amerikassa. Ja eurooppalaisella maahantuojalla ei näin ollen ole velvollisuutta hoitaa toiselle markkina-alueelle tarkoitetun auton asioita. Sama koskee takuuasioita.

Lyhyesti valmistajalla on velvollisuus antaa tukea niille autoille, jotka ovat niillä markkina-alueilla, mihin ne ovat tarkoitettu. Joskus kuulee kysyttävän: No mikä sitten on maahantuojan vastuu tässä asiassa?

Vastaus on selkeä: Siitä vastaa se henkilö tai taho, joka auton on maahantuonut. Hän/se on kyseisen auton maahantuoja, ei kyseisen merkin maahantuoja Suomessa.

Happy hunting.

-jussi r-

*Jos mielessäsi on autoja tai autoilua koskeva kysymys, niin tuuppaahan minua viestillä osoitteseen kysy(at)haveadrive.fi

LUE MYÖS:

Uusi auto ja merkkihuolto – onko ihan pakko?

Tiesitkö? – Miten sadetunnistin toimii?

 

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.