Tarvitseeko autossa olla merkkirenkaat? – Ei välttämättä

Kaupallisessa yhteistyössä: Kontio Renkaat

Sunnuntai, syyskuun 15. päivä. En muista, koska olisin ajanut autolla sellaisessa vesisateessa. Olin matkalla Helsingistä Mikkeliin ja koko matkan satoi – rankasti.

Ilmatieteen laitoksen mukaan Helsingissä satoi tuolloin 12,4 millimetriä vettä vuorokauden aikana, Mikkelissä 22,5 milliä. Runsaan sateen raja on 4,5 millimetriä, joten kyllähän sitä tuli. Molemmilla paikkakunnilla sademäärä oli selkeästi kuukauden korkein.

Vettä oli tiellä paikoin todella paljon ja tuulilasinpyyhkijät joutuivat tekemään taukoamatta töitä koko matkan.

Sadesäällä autoillessa renkaiden merkitys tietysti nousee tärkeään arvoon, jotta ajaminen olisi turvallista. Minulla on pyörinyt Seatissa koko kesän alla Kontio Renkaiden BearPaw Sport Macro -renkaat, joiden alle laitosta kerroimme aiemmin täällä.

Renkaat asennettiin Seatiin keväällä kesärengaskauden alussa ja nyt ne ovat taittaneet kilometrejä auton alla noin parinkymmentä tuhatta.

Sinä aikana ne ovat tietysti kuluneet, urasyvyysmittauksen mukaan renkaissa on pintaa vielä  noin kuusi milliä – niillä voi ajaa ihan hyvin vielä ensin kesänäkin, ainakin osan kesästä. Koska Seatini on neliveto, koko sarja on kulunut tasaisesti, akselien välillä ei ole havaintoja kulumiseroista. Muutenkin kuluminen on ollut varsin maltillista ottaen huomioon kilometrien määrän. 

Mikä tietysti tärkeää, vaikka renkaat ovat jo vähän kuluneet, ne toimivat edelleen oikein hyvin rankassa syyssateessa. Kertaakaan ei tuossa sunnuntaisessa rankkasateessa ajaessa tullut mieleeni, että rengas olisi se lenkki, joka tekee sateessa ajamisesta epävarmaa. Jos sade olisi yltynyt niin kovaksi, että nopeutta olisi pitänyt pudottaa, nopeuden pudotus olisi pitänyt tehdä renkaalla kuin renkaalla ajaessa, ei sen vuoksi, että autossa on alla Kontio Renkaat. Kontio Renkaiden Eu-rengasmerkintöjen mukainen märkäpitoluokitus on B, kun ns. merkkirenkaalla se on usein A tai B.

Kontio Renkaat ovat olleet koko yhteisen matkan todella miellyttävät, sekä kuivalla ja märällä ajaessa. Aina sadesäällä, nytkin, niistä on ollut se tuntuma, että ne syrjäyttävät hyvin vettä. Siitäkin huolimatta, että leveyttä renkailla on 235 milliä. 

Ylipäätään kesä Kontioilla on mennyt loistavasti. Edellisen kesän ajelin myös Vannetukun Suomeen maahantuomilla Kiinassa valmistetulla Linglong-renkailla, ja nekin olivat ihan positiivinen kokemus. Kontio Renkaista jäi kuitenkin aavistuksen miellyttävämpi tuntuma kun Linglongeista. Kontioiden ajettavuus on miellyttävämpää kuin Linglongien, jotka varsinkin kylminä tuntuivat hieman kovilta. 

Molemmat rengasmerkit pärjäävät ihan hyvin myös sen suhteen, että millaista ääntä niistä kantautuu auton matkustamoon. Yhtään kertaa ei ole tullut mieleeni, että onpa minulla äänekkäät renkaat autossani, päinvastoin, ne taitavat olla jopa hiljaisemmat kuin autossa alunperin alla olleet Bridgestone-ensiasennusrenkaat.

Kontio Renkaiden melumerkinnäksi ilmoitetaan 71 desibeliä. Se on samaa luokkaa kuin vastaavassa koossa monella merkkirenkailla. Niiden melumerkinnät vaihtelevat 69 ja 72 desibelin välillä. Linglong Greenmaxeilla desibelimerkintä ilmoittaa 72 desibeliä.

Melumerkintä tarkoittaa renkaan ohiajomelua eli sen aiheuttamaa melua ulospäin, ei mitattua melia sisälle auton ohjaamoon, vaikka toki sillä on vaikutusta sinnekin. 

Kontio Renkaat eivät ole mielestäni kovinkaan meluisat autoon sisälle. Normaalilla, kuluneella asfaltilla 80 kilometrin tuntinopeudella ajaessa sisällä autossa kuljettajan paikalla on melua 65–67 desibeliä, ihan normaali määrä siis. Oikein kuluneella asfaltilla sisämelu saattaa nousta 70 desibelin paikkeille, uudella asfaltilla luonnollisesti meteli on huomattavasti pienempää.

Kaksi kesää edulliset renkaat autossa alla saa minut edelleen vakuuttuneeksi siitä, että ne ovat varsin toimivia tavallisessa ajossa, kun hintakin on varsin kohtuullinen. Muutamalla kymmenellä eurolla per rengas kappale saa autoonsa hyvät renkaat tavalliseen ajoon. Edullinen rengas ei välttämättä ääritilanteissa ole yhtä hyvä kuin testivoittaja, mutta kun ajaa normaalisti riskejä ottamatta, ääritilanteisiin ei myöskään joudu niin helposti.

Kun tarjolla on arkiajossa näinkin mallikkaasti toimivaa rengasta näinkin edullisesti, renkaiden loppuun ajaminen ei pitäisi olla tässä hinta-laatuluokassa olla säästökeino tai tavoite. Kontio Renkaille vahva suositukseni. 

-manu-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.