Pulverimaalia pintaan – vanteille maalaamosta kestävämpi elämä

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ: Korttian metalli

Auton vanteet saavat monenlaista iskua ajaessa. Routavauriot ja muut tien pinnan ikävät muodot saattavat jopa saada vanteen muuttamaan muotoaan ja silloin auttaa vain oikaisu.

Kerroimme aiemmin blogissamme, kuinka Jussin ja minun Seateissa pyörineet ja iskuja saaneet vanteet oikaistiin Suomen vannekorjauksessa.

Koska minulla vanteet olivat edelleen tallessa, ajattelin, että nyt olisi niiden pintojen uusimisen vuoro. Kaksiväriset timanttileikkauksilla koristellut vanteet olivat saanet hieman hittiä katujen kanttikivetyksistä sekä auton takavanteina olleet kiekot olivat saaneet itseensä myös aika paljon kiveniskemää. Ajoa sorateillä tulee myös jonkun verran ja siellä kivien rapinalta ei voi välttyä.

Tehtaalla vanteisiin on ruiskutettu maali ja monesti vannevalmistajat käyttävät niin sanotusti märkämaalia. Vanteet on kustannustehokasta maalata märkämaalilla ja pinnasta saadaan lakkaviimeistelyllä myös upean näköisiä. Valitettavasti käyttöä ajatellen, märkämaalaus ei ole kestävin valinta, varsinkin kun Suomen olosuhteet ovat haastavat. Vuodenajat, tiestön kunto ja suolaus tekevät vääjäämätöntä työtään vanteen maalipinnalle. Joko tätä ei vannevalmistajat osaa edes ajatella tai valinta tehdään tietoisesti.

Vanteeni olivat siis kehnossa kunnossa pinnoiltaan, mutta oikaisun jälkeen vielä ihan ehtaa tavaraa. Aloinkin selvittää, miten kosmeettiset vauriot saisi nätisti piiloon.

Googlettelulla löysin Askolasta, Porvoon pohjoispuolelta yrityksen nimeltään Korttian metalli. Firma on erikoistunut nimenomaan metalliesineiden maalaamiseen –  myös minun vanteet luvattiin ottaa käsittelyyn. Korttian metallin Facebook-sivut löydät tästä.

Korttian metallin päätoimiala on tehdä maalausta teollisuuden eri tarpeisiin, mutta myös auton vanteiden maalaus heiltä hoituu. Yhden vannesarjan pulverimaalaus maksaa 260 euroa ja se sisältää myös hiekkapuhalluksen.

Kiikutin vanteet Korttian metalliin ja sovimme, että vanteet maalataan pulverimaalilla. Toimitusjohtaja Lasse Luukan mukaan pulverimaalauksen etu verrattuna märkämaalaukseen on kestävyys: pulveri kestää iskuja paremmin. Pinnasta tulee vahvempi eikä kivet hakkaa vanteita niin nopeasti pilalle. 

Kun vanteille piti valita väri, iski runsauden pula. Satojen värisävyjen joukosta pitäisi osata valita juuri se oikea. Olen viehättynyt valkoisessa autossa kontrastia tuoviin tummiin osiin – ja tämä pätee myös vanteisiin. Tälläkin kertaa valitsin vanteiden väriksi tumman sävyn. Väriksi valikoitui tumma, grafiitin metallihohtoharmaa, joka sopi mielestäni valkeaan autoon erittäin hyvin. Vahva suositus onkin tehdä etukäteen mallinnusta väreistä esimerkiksi erilaisten vannekonfiguraattoreiden kanssa tai vaikka kuvankäsittelyohjelmalla.

Kahden viikon odotus

Vanteet jäivät Askolaan hoitoon ja työn luvattiin olevan valmis parin viikon kuluessa. Nopea toimitusaika, vaikka vanteiden maalaus ei olekaan varsinaisesti Korttian metallin päätoimialaa.

Kun kävin hakemassa vanteet parin viikon jälkeen Korttian metallista, vanteet olivat vielä lämpimät – ne olivat tulleet juuri uunista ulos. Vanteet siis ensin hiekkapuhallettiin paljaalle alumiinipinnalle, sen jälkeen pulverimaalaus ruiskulla ja lopuksi kiekot laitetaan vielä uuniin. Uunissa maali polymerisoituu eli vanteen pinnalle muodostuu pulverista lopullinen, kestävä pinta kuumassa uunissa.

Tulihan niistä upeat! Väri oli juuri toivottu ja vanteet sopivat Seatin alle täydellisesti. Oli enää lopullisen käyttötestin aika, miten vanteet kestävät talven kovia olosuhteita.

Maalaustyö tehtiin siis jo syksyllä. Ennen kuin julkaisin tätä juttua, halusin vanteille alle myös kilometrejä. Olisi kiinnostavaa nähdä, kuinka Suomen talvi maalipintaa kohtelee. Ajomäärälläni saisin varsin nopeasti selville pulverimaalauksen kestävyyden vanteissa.

Talven aikana Seatiin on kertynyt taas totuttu määrä kilometrejä, noin 3500 kilometriä per kuukausi. Korttian metallin maalaamaat vanteet ehtivät nähdä maaliskuun loppuun mennessä runsaat 20000 kilometriä Suomen teitä.

Eikä ne olleet niistä kilometreistä moksiskaan. Pinta on säilynyt lähes virheettömänä. Jopa kriittisissä takapyörissä, joihin luonnollisesti kohdistuu enemmän rasitusta eturenkaiden sinkoessa niihin kiviä, soraa ja ties vaikka mitä.

Vanteiden pulverimaalattuun väritykseen olen erittäin tyytyväinen. Metallihileet kiiltelevät hillitysti vanteen pinnassa ja vallitseva valo vaikuttaa paljon siihen, miltä vanteet näyttävät. Kovassa auringonvalossa ne ovat selkeästi harmaat, mutta hieman vähemmässä valossa näyttävät melkeinpä mustalta. Maalisävy oli todella onnistunut!

Ja vielä siitä maalauksesta. Seatissa on pyörinyt nyt muutaman vuoden aikana jos jonkinlaista rissaa alla, ja täytyy sanoa, että yhdenkään vannekierroksen pinta ei ole kestänyt niin hienosti kuin Korttian metallin pulverimaalaus. Voin ehdottomasti suositella heitä, jos vanteet kaipaavat ehostusta ja uutta pintaa. Palvelu ja lopputulos ovat erinomaiset, eikä hintakaan päätä huimaa.

-manu-

Manu Tuppurainen

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.