Auton metsästystä viidellä tonnilla. Katso video!

Viimeiset kolmisen kuukautta on mennyt ilman autoa ja on myönnettävä ettei sitä ole liiemmin kaivannut. Hyvin ajoitettu välilevyn pullistuma ja korona ovat pitäneet huolen siitä, ettei autoilua ole tarvinnut harrastaa. Auton metsästystä nettisaiteilta ei halunnut edes ajatella kolmiolääkkeiden tehdessä töitään.

Sen sijaan tämä on mahdollistanut pitkäjänteisen pohdinnan siitä, millainen seuraavan auton pitäisi olla. RS laittoi lähes kaikilta osin riman korkealle, joita tuskin heti ylitetään. Odotukset olisi siis ladattava paljon alemmas. Joka tapauksessa päätöksiä olisi tehtävä pian, sillä levyt alkavat olla taas paikoillaan ja kesälomareissut tekevät tuloaan.

Kriteeri numero 1: tilavampi kuin Focus RS

Vaikka vakuutusmaksut ja ajoneuvovero RS:n kohdalla eivät juuri perusnelipytystä poikenneet, oli RS:ssä puutteitakin. Muut käyttökulut olivat korkeat. RS tykkäsi kuluttaa 19-tuumaisia renkaita ja keskikulutus pyöri 12–13 litran tuntumassa. Aina. Teho-Fordin ruokahalusta muistutettiin usein, koska tankki oli pieni. Kuten oli myös takakonttikin. Leipätyöhöni liittyvän kaluston peippaus konttiin vaatii yleensä melkoista tetristä ja kiroilua eikä teho-Fjård ollut optimaalinen tiloiltaan. Eli tilaa pitää seuraavassa autossa olla enemmän.

Kriteeri numero 2: halpa ostaa ja ylläpitää

Joten päätin tässä kohtaa laittaa autolle tiukan 5000 euron budjetin. Tuon summan Ford RS menetti arvossaan, kun ajoin sen liikkeestä ulos puolisentoista vuotta sitten. Kukaan ei vielä tiedä miten pitkään itten on tietysti koronan vaikutus uusien ja vaihtoautojen hinnoitteluun. Pandemia on laittanut koko maailman häiriötilaan, mikä sai ainakin minut varovaiselle tuulelle. Huolettaa onko hetken kuluttua töitä? Tuleeko toinen aalto? Mitä persut twiittaa seuraavaksi? Miten käy minun kauramaitolattekuplani? Ja eritoten, mitä tehdä, jos alla parkkiruudussa on lyhennettävää 500+€ kuukaudessa? Olenko tilanteessa, jossa minulla on enemmän velkaa kuin autolla on arvoa? Siis ihan ehtaa pelkoa, varovaisuutta ja huolta.

Vaikka uusien autojen kauppa sakkaa pahasti, niin juttelemieni vaihtoautomyyjien kanssa 5000–10000 euron kärryt vaihtaa edelleen omistajaa. Ja asuntoauto ja -vaunukauppa käy kuumana. Eli ihmiset tekevät arvovalintoja: rahaa on, mutta sitä käytetään muuhun kuin autoihin.

Joten päätin tässä kohtaa laittaa autolle noin 5000 euron budjetin. Tuon summan Ford RS menetti arvossaan liikkeestä ulos ajettaessa puolisentoista vuotta sitten. Mutta, koska edukkaampien kärryjen kauppa käy, minulla olisi myös kilpailijoita hyvän yksilön tullessa vastaan.

Kriteeri numero 3: luotettava ja turvallinen

Tämä olisikin hieman hankalampi kriteeri. Myönnetään se, että minusta on viimeisen neljän vuoden aikana tullut melkoinen herkkupeppu autojen suhteen. Muutaman vuoden takaiset kokemukseni käytetyistä autoista saivat minut vuosiksi uusien autojen pariin. 

Peugeot 306 GTI sylkäisi jäähdytinnesteensä katsastuskonttorin lattialle päästömittauksen yhteydessä. Oli varmaan jännä paikka. Jäimme myös kerran koiramme ja raskaana olevan vaimoni kanssa Kuortin ABC:lle Seat Leon Cupran VR6:n ohjaustehostimen lauettua. Pakkasta oli ja taksi Helsinkiin kallis. Taksikuski oli Alfa-harrastaja, mikä hieman helpotti tuskaista matkaa.

Toki, katsastustilastoja katsoessa voi tulkita yhtä ja toista ja päätyä lopulta Toyotaan, mutta loppujen lopuksi hyvin paljon luotettavuudessa on kyse myös ylläpidosta. Ja joskus paljon käytetty auto vaan käyttäytyy kuin paljon käytetty auto.

Pohdintojen jälkeen kriteerit ovat seuraavat: ensisilmäyksellä oltava vakuuttava eli hyvän ylläpidon pitää näkyä. Isofix-valmius, ilmastointi ja vakionopeudensäädin ovat ehdottomia. Muut varusteet olivat vain plussaa. Takaveto tai neliveto.

Onkin siis aika hypätä takaisin runsaasti käytettyjen autojen maailmaan – ja siitä olen iloinen. Hyvä että muistan edes miten katsastustoimistolla toimitaan, vaikkei Alfan omistamisesta nyt niin kauaa olekaan.

Tervetuloa mukaan katsomaan, mitä Facebook Marketplace, Tori.fi ja Nettiauto tarjoilivat. Kukin markkinapaikka tarjoilee eritasoista filtteröintiä ja metsästyskokemusta. Fb Marketplace muistuttaa kirpparia, josta voi tehdä varsin huvittavia löytöjä. Nettiauto.fi hoitaa asian millin tarkkuudella ja Tori.fi jossain näiden välissä.

Nappaa kuppikuumaa ja istahda alas – katsotaan mitä muutamalla tonnilla saa. Hauskaa katseluhetkeä! 

-jussi-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.