Kaksi kesää Kontioilla – tarjoilivat yllätyksen!

Kaupallisessa yhteistyössä: Kontio Renkaat

Kontio Renkaat pyörivät Seatin alla kaksi kesää – aivan koko rahan edestä!

Seatin alla on pyörinyt nyt kaksi kesää Kontio Renkaat. Kotimaista suunnittelua olevat Kontiot luokitellaan niin sanoituiksi budjettirenkaiksi, koska ne eivät todellakaan ole hinnalla pilatut. Mitä mietteitä nämä halpiskumit herättävät paljon ajavassa?

Hyvä pito jokamiehenoikeus, niinkuin Kontio Renkaat renkaitaan mainostaa. Vannetukussa Seatin alla rullanneet Kontiot ovat kokoa 234/35R19-rengassarja ja maksavat alle 320 euroa. Ei paha. Hinta oli myös yksi syy, miksi renkaat Seatiin laitettiin – halusin testata aidosti, miltä jokamiehenoikeus tuntuu käytännössä. En tehnyt renkailla mitään varsinaisia rengastestejä, verrannut niitä verrokkirenkaisiin, väistellyt keiloja tai tehnyt jarrutusta vesipatjan päälllä. Sen sijaan toteutin hyvin arkista käytännön testiä: kuinka ne toimivat tavallisessa ajossa. Kiinnitin erityistä huomiota siihen, miltä Kontiot tuntuvat ja miten kestävät, kun kilometrejä kertyy paljon. Suosituksestani Jussikin osti sakkokumiensa tilalle budjetti-Subaruunsa samaiset kumit 18-tuumaisena.

Kilometrejä todellakin kertyi. Olen laskenut, että ajan keskimäärin 3500 kilometriä kuukaudessa. Kontio Renkaat laitettiin alle autoon keväällä 2019, ja ensimmäisenä kesänä niillä ajettiin noin kuusi ja puoli kuukautta. Toisena kesänä renkaat pyörivät auton alla seitsemän kuukautta. Yhteensä siis 13,5 kuukautta, kuukauden ajokilometrien keskiarvolla laskettuna siis peräti 47000 kilometriä!

Tällä hetkellä tätä kirjoittaessa ja talvirenkaita autoon muutaman päivän päästä soviteteltaessa, täytyy sanoa, että nyt Kontiot ovat nyt kulutuspinnaltaan aivan lopussa. Kaikki renkaat ovat nyt siinä pisteessä, että kulutuspintaa niissä on jäljellä enää pari milliä. Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinta täytyy olla vähintään 1,6 milliä, turvalliset kilometrit vesisateella taataan paremmin, kun millejä renkaissa on vähintään neljä. Laskin renkaat siis hieman liian loppuun, mutta en viitsinyt vaihtaa enää viimeiseksi pariksi kuukaudeksi toisia renkaita – sadekelillä ajoin varovasti ja sovitin ajonopeuttani erittäin herkästi vallitsevaan keliin. Sakkorenkaat ne eivät vielä ole, mutta lähellä. Jos olisin vaihtanut renkaat aiemmin pois autosta, niillä olisi päässyt noin 35000–40000 kilometriä, joka sekin on Suomen karkeilla asfalteilla hyvä kilometrimäärä, mutta halusin myös hieman tarkoituksella testata, kuinka suuren kilometrimäärän niillä voi oikein kelata.

Täytyy myös muistaa, että Seatissani on ollut alla ns. merkkirenkaat ja ne kuluivat loppuun reilussa kesässä, kestivät vain reilun 20000 kilometriä.

Sen lisäksi, että Kontio Renkaat tarjoilivat yllätyksen siinä, että kuinka paljon ne kestivät kulutusta, ne tarjoilivat toki muitakin miellyttäviä yllätyksiä. Väliraportissani viime syksynä kerroin muun muassa siitä, että kuinka Kontio Renkaat tarjoilivat miellyttävää ajoa vesisateellakin. Tärkein sanoma Kontio Renkaiden kohdalla on kuitenkin se, että hyvää rengasta voi nykypäivänä saada myös erittäin edullisesti. Kontio Renkaat maksavat puolet – tai jopa kolmanneksen siitä, mitä monet merkkirenkaat samassa kokoluokassa.

Arkiajoon Kontio BearPaw Sport Macro -renkaat tarjoavat hyvän vastineen rahoille tinkimättä mukavuudesta tai turvallisuudesta.

Kuten sanottu, rengastestejä eikä muitakaan vertailuita Kontioilla ei tehty. Mutta, jos nopeus on enintään 120 kilometriä tunnissa, alla on hyvä ja turvallinen auto ja ratin takana tolkun kuski, en välttämättä näe myöskään hirveästi syytä hankkia 250–300 euron kappalehintaisia renkaita arkiajoon.

Hyvän kulutuskestävyyden lisäksi Kontio Renkaat tarjoilivat miellyttäviä ja suhteellisen äänettömiä kilometrejä.

Joten, kyllä – hyvä pito ja rengas on ehdottomasti jokamiehenoikeus.

-manu-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.