Vaihda auton jakohihna ajoissa – muuten voi tulla kalliiksi!

Auton tärkeimpiä huoltotoimenpiteitä on kaksi: säännöllinen öljynvaihto sekä vaihtaa jakohihna ajoissa.

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ: Fiksuin autokorjaamo

Vaihtaa jakohihna ja auton öljyt säännöllisesti. Molempien edellä mainittujen huoltojen laiminlyöminen voi tulla kalliiksi. Määräaikaishuoltoa ja sen tekemistä olemme käsitelleet blogissamme aiemmin ja siitä tässä yhteydessä mainitaan vain se, että huonoilla öljyillä ajaminen tarkoittaa sitä, että moottori kuluu enemmän ja auto kuormittaa ympäristöä enemmän.

Vaikka itselläni on ollut elämäni aikana monenlaisia autoja, olin yllättäen ensimmäistä kertaa siinä tilanteessa, että jakohihna pitäisi vaihtaa autostani. Aiemmin omistamissani käytetyissä autoissa jakohihna oli jo vaihdettu ennen minun omistajuutta tai ne olivat sellaisia, missä oli hihnan tilalla ketju. Lisäksi olen ajanut lähes 10 vuotta työsuhdeautoilla, joten tätä asiaa ei ole tarvinnut murehtia.

Mikä on jakohihnan vaihtoväli?

Olin myös hieman epätietoinen, että missä kohdassa jakohihna pitäisi vaihtaa? Huoltojen yhteydessä tästä ei oltu mainittu ja netistä löytyi Seatin 2-litraisen dieselin hihnanvaihtoväliksi kahta eri tietoa, ennen 180000 kilometriä tai ennen 210000 kilometriä. Kumpikaan kilometriraja ei vielä ollut lähelläkään täynnä, mutta kilsoja Seatissa oli jo jonkun verran. Alkoikin painaa hieman huoli, että hihnan uusiminen olisi parempi tehdä, että ei käy ohraisesti. Niitäkin tarinoita on kuulunut paljon – hihna katkeaa ja moottorin jako menee sekaisin, joka pahimmillaan voi laittaa venttilit solmuun.

Auton huoltokirjastakaan ei löytynyt tietoa. Tieto sentään löytyi tutulta kaverilta, joka tietää kyseisestä automallista ns. kaiken, sillä hän on työskennellyt myös Seatin maahantuontiorganisaatiossa teknisellä puolella. Vastaus oli, että 210000 kilometrin kohdalla tarkistus ja sen jälkeen tarkistus 30000 kilometrin välein, jos hihnaa ei vaihdeta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos hihna on ehjä ja kunnossa, sitä ei tarvitsisi vaihtaa, se on niin sanottu lifetime-hihna. Mutta käytännössä hihna kannattaa kuitenkin vaihtaa viimeistään 210000 kilometrin tarkistuksen yhteydessä, jotta välttyy potentiaalisilta ongelmilta.

Netissä eri keskustelupalstoilla myös tieto 210000 kilometrin tarkistuksesta sai vahvistuksen. Siellä mainittiin myös monessa kohdassa, että kyseisestä CRLB-moottorityypin hihnoja on paukkunut huoltokorjaamoiden mukaan varsin vähän. Tämä tukee tietysti tuota valmistajan lifetime-hihna -ajatusta.

Fiksuin autokorjaamo hoiti homman

Hihnan kunto kuitenkin alkoi vaivata minua hyvin paljon, sillä autossa on kilometrejä mittarissa jo lähes 180000. Halusin, että hihnan kunto tarkistetaan aiemmin ja varaudutaan samalla myös siihen, että se vaihdetaan, kun autoa moottoritilaan kerran mennään ronkkimaan. Jos hihna vaihdettaisi nyt, saisin mielenrauhan. Totuus on se, että vaikka hihnalla olisikin ns. lifetime-hihna, jos se pamahtaisi esimerkiksi 200000 kilometrin kohdalla, maahantuoja tuskin korvaisi koko vahinkoa. Todennäköisesti myös minä joutuisin maksumieheksi. En halua olla siinä tilanteessa, että hihna menee poikki ja edessä on pahimmassa tapauksessa kallis remontti. Auton toimintavarmuus on minulle todella tärkeää, koska ajan paljon.

Seatille varattiin aika Tattarisuolle, jossa sijaitsee Fiksuin autokorjaamo. Fiksuin autokorjaamo on tunnettu siitä, että he antavat työlle takuun ja huollot tehdään laadukkailla, mutta edullisimmilla osilla kuin monessa muussa paikassa.

Jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdettiin samalla vesipumppu sekä muut tarvittavat kilkkeet sekä moniurahihna. Myös määräaikaishuolto eli öljyn- ja suodattimien vaihto oli ajankohtainen.

Minua tietysti jännitti, että millaisessa kunnossa vanha hihna oikein oli. Vaikka hihnan pitäisi käytännössä kestää 210000 kilometriä tai jopa enemmänkin, niin missä kunnossa se oli? Olinko laskenut sen kuinka hilkulle, oliko sen katkeaminen jo kuinka lähellä? Eihän sitä voinut tietää, ennen kuin se katsotaan.

Vanha jakohihna natisi

Jakohihnan vaihtotyöhön kannattaa kyseisen moottorityypin kohdalla varata reilu kolme tuntia aikaa, jos autoon tehdään samalla perushuolto.

Se, että jakohihna saadaan esiin, vie noin tunnin verran. Oli jännittävin tunti hetkeen, täytyy sanoa.

Jakohihna oli ihan hyvässä kunnossa. Päällisin puolin siinä ei ollut mitään virhettä, yhtään hammasta ei ollut irronnut tai edes irtoamassa. Hihna oli kaikin puolin siis kunnossa, ja olisi hyvinkin saattanut kestää vielä pitkäänkin.

Kun hihna otettiin irti autosta ja mekaanikko rutisteli sitä, se narisi. Narina on merkki siitä, että hihna on moottorin kuumuudessa ollessaan kuivunut ja kovettunut jonkun verran. Tämä tietysti aiheuttaa sen, että hihnan elastisuus vähenee, joka johtaa ennen pitkään sen murtumiseen ja rikkoutumiseen.

Mitä jakohihnan vaihto maksoi?

Jakopään hihna vaihto vei siis työaikaa 3,3 tuntia. Lisäksi autoon vaihdettiin hammashihnasarja, vesipumppu, moniurahihna, ilmansuodatin, öljynsuodatin, sisäilmansuodatin ja tehtiin määräaikaishuolto. Lisäksi öljyä meni 4,6 litraa ja jäähdytinnestettä 5 litraa. Koko hoito maksoi 600 euroa. Muut tarjoukset, mitä työstä pyysin, olivat 750–800 euron luokkaa. Fiksuin autokorjaamo säästi rahojani pari sataa euroa – ja samalla myös hermojani, parempi vaihtaa jakopään hihna ajoissa, kun liian myöhään ja katua.

-manu-

PS. Jäähdytinnestettä kannattaa varata autoon sen jälkeen kun hihnanvaihto on tehty. Kun moottorin vesitila avataan, sinne kertyy aina ilmaa joka tulee pois vain ajamalla autoa. Itse jouduin lisäämään jäähdytinnestettä noin 1,5 litraa hihnavaihto-operaation jälkeen.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.