Alla sähköauto, mutta ei latausmahdollisuutta kotona eikä työpaikalla? – Tästä alkaa kolmen viikon kokeilu!

Moni sähköautoilua miettivä on varmasti törmännyt ajatukseen, että autoilu onnistuu vain, jos latausmahdollisuus on saatavilla koko ajan. Mutta ellei vakituista latausta ole, ei kotona eikä työpaikalla, niin onnistuuko sähköautoilu silti? Päätimme kokeilla.


Takanani minulla on vuosia dieselautoilua, ja jo pelkästään viimeisen viiden vuoden aikana kilometrejä on kertynyt noin 200 000. Pidän modernin diesel-moottorin niukkaruokaisuudesta ja nöyrästä luonteesta perheautossa. Miten sähköauto ilman kotilatausta tai työpaikalla tapahtuvaa latausta voisi korvata dieselkulkineen?

Sähköautoja on Traficomin tilastojen mukaan vuonna 2021 tammi-marraskuun aikana 9,32 prosenttia kaikista ensirekisteröinneistä. Sähköautoilun suosio kasvaa tällä hetkellä sitä vauhtia, että se on yllättänyt jopa automaahantuojat. Viime vuonna sähköautojen kaikki ensirekisteröinnit olivat 4,4 prosenttia kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

Ennakkoasetelma

Tarinat kertovat, että sähköautoilu on melkein mahdotonta ja se onnistuu vain, jos latausmahdollisuus on äärellä koko ajan. Lataus olisi myös hidasta verrattuna polttomoottoriauton tankkaukseen ja toimintasäde toisi myös haasteita.

Kokemukset kertovat, kuinka pikkupakkanen puolitti sähköauton ilmoitetun toimintasäteen, jolloin jo ennestään vaatimaton toimintamatka kutistui vain parin sadan kilometrin mittaiseksi.

Kuluttajariitalautakuntakin on jo saanut ratkaistavakseen ensimmäisen kiistan, jossa kuluttaja vaati sähköauton myyjältä hyvitystä, kun auton toimintasäde ei pakkasella vastannut lähellekään sitä, mitä autolle oli ilmoitettu. Eli jonkin verran aihetta huoleen talvisissa olosuhteissa voisi olla?

Harvalla sähköautolla pääsee kesäkelissäkään yli 600 kilometriä – kun vastaavasti nykyaikaisella dieselautolla voi päästä tankillisella tuplaten, jopa yli 1200 kilometriä. Tosin, harva ajaa dieselautollakaan 1200 kilometrin siivuja yhteenmenoon ja varsinkin kun tankkausmahdollisuus on koko ajan tarjolla.

Lataus verrattuna tankkaus

Tankkaaminen on nopeaa missä tahansa, toisin kuin sähköauton lataaminen. Melkein minkä tahansa sähköauton lataus muutaman prosentin akun varauksesta esimerkiksi 80 prosentin varaukseen kestää nopeimmallakin laturilla ja vastaanottavaisimmillakin autolla reilusta puolesta tunnista yli tuntiin. Vastaavan toimintasäteen kasvattamisen tekee bensa- tai dieselautolle parissa minuutissa. Tämä on juuri se asia, mikä aiheuttaa kiireisessä maailmassa haasteita. Matka ei jatku, ennen kuin sähköauton akussa on tarpeeksi virtaa.

Sähköautoilun edut, huolettomuus ja mukavuus, perustuukin mitä merkittävämmin siihen, että autoa pystyy lataamaan kotona tai työpaikalla. Tällöinhän sähköautoon tulee jopa merkittävä etu bensiini- tai diesel-autoon verrattuna, kun sitä voi ladata silloin kun autoa ei käytetä. Tankilla piipahtelut jäävät kokonaan pois. Aamulla autolla lähdetään täydellä akulla töihin, työpäivän jälkeen jälleen täydellä akulla kotiin, kauppaan tai harrastuksiin. Tai yleensä ainakin niin, että jommassa kummassa päässä normaalia ajoreittiä on mahdollista ladata autoa ja virtaa on saatavilla hyvin.

Niinpä tilanne ei ole ihanteellinen, mikäli kotilataukseen ei ole mahdollisuutta ja teet vaikka töitä kotoa – eikä varsinaisella kustannuspaikallakaan ei ole latausmahdollisuutta.

Skoda Enyaq -sähköauto ajoon 

Päätin siis kokeilla tätä ensimmäisen maailman ongelmaa käytännössä – sähköautoilua, että vakituista latausmahdollisuutta ei ole kotona eikä työpaikalla.

Asun Pohjois-Helsingissä kerrostalossa ja työpaikkani on Espoon puolella. Työpaikalla on kyllä runsaasti tilaa parkkeerata, mutta yhtään latauasemaa siellä ei ole. Lähimmät latausasemat ovat 1–2 kilometrin päässä työpaikalta – ja kodin päässä sama juttu. Latausasemia ei ole ihan äärellä arjessani.

Päivittäiset työmatkat eivät ole pitkiä, matkaa tulee vain noin kahdeksan kilometriä per suunta, noin 16 kilometriä päivässä. Työpäivän aikana ajoa tulee säännöllisesti, melkein päivittäin täytyy vähintään Postissa. Välillä työajoa tulee myös enemmän ja pidemmälle.

Tähän haasteeseen tuli ajoon juuri Vuoden auto Suomessa 2022 -voittajaksi valittu Skoda Enyaq -sähköauto – joka on samalla myös Have A Drive -blogin ensimmäinen sähköautotesti koskaan. Se valikoitui testiautoksemme sen vuoksi, että se on tällä hetkellä yksi yleisimmistä sähköautoista.

Skoda Enyaqista on tarjolla kolme eri vaihtoehtoa, versiot 60, 80 ja 80x. Kaksi ensimmäistä ovat takavetoisia versioita, ja niiden akkukapasiteettit ovat 58 kwh ja 77 kwh, 80x on puolestaan nelivetoinen auto 77 kwh:n akkukapasiteetilla. 

Testiajoon lähti keskimmäinen versio, takavetoinen 77 kilowattitunnin akkukapasiteetilla oleva sähköauto. Perushinta tällaisella autolla on 49730 euroa ja testiajokki varustein lähemmäs hieman yli 60000 euroa.

Skoda Enyaq -sähköauto on yksi suosituimmista sähköautoista tällä hetkellä ja se on hyvä esimerkkiauto tähän testiin myös sen vuoksi, että se on teknisesti identtinen sisarmalli Volkswagen ID.4 -sähköauto kanssa. Volkswagen on tämän vuoden ensirekisteröintitilastoissa peräti sijalla 13 yhdentoista kuukauden jälkeen.

Skoda ilmoittaa, että kyseinen Enyaq 125 kilowattin latausmahdollisuudella täyttää akkunsa 5 prosentista 80 prosenttiin noin 38 minuutissa. Hidasta virtaa (11 kW) käyttämällä auton akku täyttyy yhdestä prosentista sataan prosenttiin seitsemässä ja puolessa tunnissa. WLPT-mittaustavan mukainen toimintasäde yhdistetyssä ajossa Skoda Enyaqilla on 502 kilometriä.

Useat eri applikaatiot tarpeen

Sähköauton latausmaailma ei ole myöskään ihan samanlainen kuin mihin me olemme fossiilisia polttoaineita tankatessamme tottuneet. Eli siihen, että ajat tankille, maksat tankkauksen luottokortilla, tankkaat ja matkaa jatkuu. Sähköauton latauksen avuksi tarvitaan liuta applikaatioita tai niihin liittyviä RFID-tageja. RFID-tageja en tilannut, koska niiden saapuminen olisi kestänyt palveluntarjoajasta riippuen noin pari viikkoa. Päätin selvitä pelkillä applikaatioilla.

Päätin alkuun ladata pari applikaatiota, joita saattaisin tarvita. Mietin etukäteen viikottaisia rutiinejani ja mitä teen minäkin päivänä. Liikkuessani esimerkiksi harrastuksiini, mitä latausmahdollisuuksia sähköautolle löytyisi niiden ääreltä. Käyn treenaamassa Leppävaarassa ja Myyrmäessä vähintään pari kertaa viikossa ja minunhan kannattaa hyödyntää juuri nämä mahdollisuudet eli ladata autoa tuona aikana. Esimerkiksi kauppakeskus Sellosta löytyy Plugsurfing-latausasemat, joten latasin Plugsurfing-applikaation. Lisäksi harrastuspaikkojeni läheltä löytyy Virta-latauspisteitä, joten Virta-sovellus päätyi myös luuriini.

Pikku ylläri heti alkuun

Testiajo käynnistyi marraskuisena aurinkoisena aamuna. Lähdin Skodalla liikkeelle maahantuojan pihasta hymyssä suin. Mukava, miellyttävä, tyylikäs ja laadukas nykyauto erinomaisella ajettavuudella alla, mikäs tällä olisi ajaessa. Maahantuoja oli ladannut auton akun 100 prosenttiin heti alussa – koska koti- tai työpaikkalatausta minulla ei olisi käytössä. Sähköautojen akkuja suositellaan ladattavaksi samalla tavalla vain 80 prosentin varaustasoon kuin matkapuhelimenkin akkuja, jotta akku kestää paremmin käyttöä. 

Kävin hakemassa auton ajoon torstaina, ja heti perjantaina minulla oli edessä reissu Mikkelin seudulle Etelä-Savoon, tarkalleen ottaen Rantasalmelle kotipaikalleni. Auton mittariston ilmoittama 355 kilometriä toimintasädettä vaikutti lupaavalta, sillä pääsisin perille asti ja kotipaikalla odottaisi voimavirtalataus, jolla saisin auton taas ladattua täyteen yön aikana. Kilometrejä minulle kertyisi perjantaina 330, joten en optimistisissakkaan ajatuksissa pääsisi perille saakka, varsinkin kun torstaina ajoa tuli vielä noin 30 kilometriä.

Torstaina työajoa pikkupakkasessa 30 kilometriä ja perjantaiaamuna liikkeelle lähdettyäni auton varaustila ilmoitti, että toimintasädettä oli jäljellä 286 kilometriä. Matkalla pitäisi siis ladata. Jos minulla olisi ollut latausmahdollisuus kotona, olisin saanut lähteä liikkeelle täydellä akulla ja ehkä hyvällä tuurilla päässyt perille ilman lataamista?

Tästä minua varoiteltiin etukäteen, sähköautoilu vaatii varsinkin pidemmälle matkalle lähdettäessä enemmän suunnittelua. Kolme viikkoa Skoda Enyaqilla ilman minkäänlaista latausmahdollisuutta koti- tai työpaikalla voi vaatia vielä enemmänkin suunnittelua. Sähköautoon tottumattomalle autoilusta tulee kyllä nyt todella mielenkiintoista!

Sitä, miten kolmen viikon sähköautoilu sujui, lisää seuraavalla kerralla.

-manu-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.