Hylätty katsastustulos – Budjetti-Subaru yllätti

Keväällä hommattu budjettikuljettimeni kävi alkusyksystä katsastuksessa. Yllätys oli suuri, kun hylätty katsastustulos lävähti eteeni. Ostin diesel-Legacyn autoliikkeestä nimenomaan sillä ajatuksella, että se olisi yllätyksettömämpi ostos kuin perävalotakuulla varustettu auto yksityiseltä. Tuumin sen olleen käyneen läpi jonkun sortin syynin ja menisi seuraavasta katsastuksesta läpi. Video tekstissä jäljempänä.

Otetaan alkuun napakka läpijuoksu ajasta ennen katsastusta. Perheemme voimin neloskoppaiseen farmari-Legacyyn on rullattu vajaassa puolessa vuodessa noin 7000 kilometriä ilman ongelmia. Pitkät siivut maantiellä taittuvat mallikkaasti eikä mutkatiekään tunnu vieraalta. Legacy vakioalustallaan on mukavuuspainotteinen, mutta ei huojuva sohva.

Polttoaineen kulutus on pyörinyt matka-ajon niukasta reilusta viidestä litrasta kaupunkipyörittelyn reiluun kuuteen litraan. Sähköinen ohjaustehostus jättää toivomisen varaa, mutta muuten “BL” Legacy on oikein passeli vekotin meille ja muutamia maalipinnan epätäydellisyyksiä lukuunottamatta ajettelin ostaneeni lottovoiton.

Hätäinen koeajo, yllätyksiä luvassa

Myönnetään, että odotin katsastusinsinööriltä jotain sanottavaa liittyen Legacyn kuntoon.  Onhan sillä ikää kymmenen vuotta ja pari led-polttimoakin toimitti parkkivalojen virkaa, jotka tarkkasilmäinen saattaisi huomata. Mutta, en nyt hylättyä tulosta osannut odottaa.

Katsastusinsinöörin toivelistalle kirjattiin seuraavat kohdat: edessä alatukivarren laakerointi molemmin puolin sekä puslat. Listalle pääsivät myös takapään koiranluut. Ja isoin yllätys: takarenkaat. 
Palataanpa kevääseen ja Subarun koeajoon. Auto oli autoliikkeessä Hyvinkäällä ja myyjä ketjun toisessa liikkeessä Lahdessa. Tervetuloa modernin vaihtoautokaupan maailmaan. Lyhyen junamatkan jälkeen halusin kuitenkin oikoa koipiani ja päätin kävellä asemalta autoliikkeeseen muutaman kilometrin. Matkalla bongasin jopa erään mielenkiintoisen auton. Reippailun aikana alkoi sataa kuin saavista ja tuultakin piisasi. Saavuin autoliikkeeseen uteliaana ja vyötäröstä alaspäin märkänä.

Legacyn ulkoinen tarkastus tötteröllä tempoilevan sateenvarjon säestämänä oli lähinnä nopeaa käpälöintiä lokasuojien uumenissa ja kykkimistä märällä asfaltilla. Renkaat hipelöin ja niissä oli näkyi ja tuntui pintaa olevan hyvin. Kiireesti autoon ja ajolle, reilut tuntia myöhemmin kaupat oli sovittu ja nimet paperissa.

Muutama kuukausi koeajosta ja tuijotamme katsastustoimistolla takakumeja, jotka ovat kuluneet paikoin punoksille asti! Empaattinen katsastusinsinööri arvioi, että hylättyyn tulokseen johtaneet viat renkaita myöten ovat kyllä olleet autossa jo myyntihetkellä. Renkaat eivät olisivat menneet läpi katsastuksesta keväälläkään. Onneksi eivät olleet puhjenneet kesken ajon.

Myyjän argumentointi soi mielessäni: “Auto on erinomaisessa kunnossa, ja renkaillakin ajaa vielä pari kesää.” Minulla olisi kohta kesä housuissani, kiehuin ja kirosin. Olisi pitänyt kopeloida renkaat tarkemmin.

Saatuani Legacyn ulos katsastustoimistosta, soitin myyjälle. Hän haistoi tilanteen eikä halunnut käyttää aikaansa tilanteeni kaltaiseen kytevään maastopaloon, vaan ohjasi minut jälkimarkkinoinnin puheille. 

SAKAn jälkimarkkinointi kategorisesti heitti kylmää vettä niskaan ja kieltäytyi osallistumasta millään tavalla auton korjauskuluihin vedoten Legacyn ikään ja kilometreihin. Renkaita lukuun ottamatta tiesin osien olevan halpoja, mutta työn maksavan. En aikonut luovuttaa, vaan halusin hinnat korjauksille ja lähestyisin heitä uudestaan.

Uudet renkaat – Kontio Bearpaw Sport Macro – ostin Vannetukusta kotiinkuljetettuna noin 300 eurolla. Rengastyöt ja muut korjaukset osineen teetin tarjousten perusteella halvimmaksi osoittautuneella Auto-Sky -huoltamolla Viikissä. Jälkitarkastuksen jälkeen hintaa uudelle leimalle tulisi noin 900 euroa. Iso summa budjettiauton ostaneelle – noin 17% auton hinnasta –, mutta pieni summa isolle autokauppaketjulle.

Ajattelin heidän ymmärtävän pelin hengen  ja toivoin heidän osallistuvan edes pienellä summalla. Epäkohdathan oli korjattava joka tapauksessa, osti auton kuka tahansa.

Sama vastaus: “Emme voi osallistua korjauskustannuksiin.”

Mitä opin tästä?

Tästä lähtien teen niin kuin saarnaan. Ensinnäkin ei kiirettä auton tarkastuksessa vaikka kuinka sataisi. Renkaat olisin voinut ehkä havaita käyttämällä hetken enemmän aikaa kontatessa siinä lätäkössä.

Alustan kuluvat osat onkin haastavampi. Auto olisi käytännössä pitänyt tutkia kuin katsastuskonttorilla, mikä ei yleensä ole mahdollista koeajolla. Ja takapuolituntumalta Subarun ongelmia ei tuntenut: korjattu auto ei tunnu yhtään erilaiselta kuin ennen osien vaihtoa. Isoin ero ajettavuuteen tuli renkaista.

Toiseksi, muistutan tästä lähtien itseäni siitä ettei myyjän sanaan ei pidä luottaa sokeana. Myyjä ja auto voivat olla eri paikkakunnilla ja myyjä voi sitä silti kehua aivan kuin nojaisi siihen parhaillaan ja olisi sen itse koeajanut. Myyjällä ei välttämättä ole auton perustietojen lisäksi valokuvia tarkempaa tietoa autosta.

Ja kolmanneksi: vaadi tuore leima tai leimaan vaadittavat korjaukset. Sen avulla olisin taklannut koko katsastusepisodin. Ja mikäli tähän ei suostuta, niin se on joko tinkaamisen paikka tai sitten on ostettava toinen auto toisesta liikkeestä.

Nyt tilanne meni mielestäni hölmösti molempien osapuolten kannalta. Ymmärrän käytetyn auton olevan reunoiltaan rosoinen, mutta toivoisi sen sentään seuraavasta katsastuksesta menevän läpi.

Nyt koin tulleeni jätetyksi keräämään autoliikkeen laskua eikä autoliike ei saa minusta palaavaa asiakasta. Me kumpikin hävisimme.

“Emme voi osallistua – “ oli lause, mitä jälkimarkkinointi käytti. Väittäisin, että kaikkeen voi osallistua, jos haluaa. Subarun kohdalla olisi ollut hyvä mahdollisuus saada palaava asiakas, jos tilanteen olisi pelannut oikein. Ja tästä kaikesta he olisivat selvinneet taskurahoilla: pienellä summalla osallistuminen tai ottaminen vastuu joiltain osin korjauksista olisi korjannut tilanteen.

Nyt on Legacy taas kunnossa ja talvea odotellaan. Ja positiivistakin katsastuksessa ilmeni: Legacy oli puutteita lukuunottamatta hyvässä iskussa. Ei öljyvuotoja voimalinjassa, iskunvaimentimet olivat voimissaan eikä ruostetta ollut piileksimässä.

Mitä seuraavaksi Legacylle? Ainakin nelipyöräsuuntaus, ehkäpä uudet talvirenkaat ja -vanteet.

Niitä sekä lumista talvea odotellessa.

-jussi-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.