Alla muutaman satasen kitkarenkaat – tekeekö niillä mitään?

Kaupallinen yhteistyö: Vannetukku

Nankang-kitkarenkaat pääsivät todelliseen käyttötestiin.

Rohkea rokan syö, sanotaan.

Kun auton talvirenkaat maksavat 18-tuuman koossa 200–300 euroa kappale – eli siis 800–1200 euroa koko kierros, houkutus etsiä edullisempia vaihtoehtoja on erittäin suuri. Päätin siis olla rohkea ja aloin etsiä itselleni autooni edullisempaa rengasvaihtoehtoa talveksi – vaikkakin edullisista talvirenkaista on varoiteltu monissa yhteyksissä. Pidossa, varsinkin kun talvikelissä se voi olla liukkauden vuoksi rajallista ja hallitsematonta, ei pitäisi säästellä, sanotaan.

Päätin syventää vielä hieman lisää tätä koetta ja hankkia autooni kitkarenkaat, sellaisia minulla ei ole koskaan ennen omassa autossani ollut, olen ajanut aina ennen nastoilla. Viimeiseen kuuteen vuoteen en ole ajanut kitkarenkailla, sitä ennen kokemukseni kitkarenkaista ovat eri automaahantuojien koeajoautoista sekä yhdestä työsuhdeautostani.

Kitkarenkaat teko ilmanlaadun puolesta

Kokemus työsuhdeutossa olleista run flat -kitkoista oli äärimmäisen huono, lumisena talvena niillä ei meinannut päästä kantakaupungissa kadun varteen parkkiin ja siitä pois, vaikka autossa oli neliveto. Renkaan kuviointi oli sellainen, että se meni todella helposti tukkoon, ja pito hävisi tyystin. Tämä kokemus jätti minulle kymmeneksi vuodeksi fiilliksen – ei enää koskaan kitkarenkaita.

Nastat ovat rutinoituneen kuljettajan valinta, ne tarjoavat hieman enemmän pitoa, jos ote ratin takana jostain syystä herpaantuu. Pidän itseäni hyvin rutinoituneena kuljettajana, koska ajan paljon, joten valitsemalla autooni kitkarenkaat, minulla saattoi olla edessä myös pienoisen asennemuutoksen aika.

Yksi syy, miksi kitkarenkaat alkoivat myös kutkutella, on nastarenkaiden aiheuttama katupöly. Itse kärsin hieman allergiaoireista keväisin eikä tietenkään ole kenenkään kannalta hyvä asia pahentaa ilmanlaatua rouhimalla asfaltista katupölyä ilmaan nastarenkailla. Nastarenkaiden osuus Suomen rengasmyynnistä on edelleen suurin osa eikä esimerkiksi etelässä ole ollut välillä talvia, että nastoja olisi esimerkiksi kelin vuoksi tarvinnut lainkaan. Mutta silti ihmiset ajavat nastoilla – minä en enää.

Merkittävää säästöä

Päädyin rengasvalinnassani Vannetukun valikoimista löytyvään Nankang Ice-1 Ice Activa -kitkarenkaisiin. Nankang-renkaat maksavat Vannetukussa 18 tuuman koossa noin 85 euroa kappale. Koko kierros autoon siis alle 350 euroa, melkein saman verran kun merkkirenkaissa maksaa yksi rengas.

Säästö on niin merkittävä, että en voinut vastustaa kiusausta ja kokeilla, miten Nankang-renkailla pärjäisi.

Nankang on 1959 perustettu taiwanilainen rengasvalmistaja, joka tunnetaan eritoten motorsport-puolen tuotteistaan. Kesärenkaissa niitä näkee autoissa jonkun verran ja tuikitavallisten autoilijoiden kokemukset niistä ovat olleet varsin hyviä. Lisäksi pitää muistaa, että korkea hinta ei ole aina tae menestyksestä – rengastesteissä on käynyt niinkin, että ns. premium-rengas on jäänyt testin häntäpäähän.

Hyvä on myös muistaa rengastestien rooli. Niissä erot kärjen ja häntäpään välillä ovat usein suuret, ja pisteytys on juuri sellainen, millaiseksi autolehti pisteytyksen haluaa laittaa. Seiskapuolen arvosanan ja yhden tähden rengastestissä saanut rengas voi olla arkiajossa täysin kelvollinen rengas. Rengastestit ovat toisin sanoen jopa pelolla markkinointia, joista saa vaikutelman, että vain kärkipään renkaat ovat varteenotettavia, häntäpään renkaat suorastaan vaarallisia. Niillä halvemmillakin renkailla voi pärjätä, vaikka pitää muistaa, että edullisissa renkaissa on myös niitä, mihin ei missään nimessä kannata puuttua.

Kuljettaja ratkaisee loppupelissä

Tärkein ajoturvallisuuteen vaikuttava tekijä löytyy kuljettajan korvien välistä. Fiksu kuljettaja sovittaa ajonopeutensa aina vallitseviin olosuhteisiin ja keliin, oli autossa alla testimenestyjä tai testifloppi.

Väittäisin, että autolehtien rengastestit ovat rengasmarkkinoiden suurimpia myynninedistäjiä ja kosketuspinta tavalliseen arkiajoon joskus kaukana. Edullisemmallakin renkaalla pärjää eikä testivoittajarengas pelasta onnettomuudelta, jos kuljettaja päättää ottaa liikenteessä auton kanssa tarpeettomia riskejä.

Oli miten oli, kitkarenkailla varustetuilla autoilla en ole ajanut yli puoleen vuosikymmeneen ja nyt oli aika pistää renkaat ja mies testiin. Renkaat asennettiin autoon alle Vannetukussa. Tasapainotus hoidettiin Vannetukun Kouvolan toimipisteen tarkoilla mittareilla kohdalleen ja Nankangit pääsivät pyörimään talveksi Seatin alle.

Kun renkaat asennettiin autooni, maahan oli juuri satanut ensilumi etelää myöten ja tiet olivat jäässä. Varovainen liikkeelle lähtö oli paikallaan, sillä teiden pinnat olivat jäiset ja kokemus kitkarenkaista vuosikausiin olematon.

Hyvillä fiiliksillä

Ensituntuma renkaisiin oli varsin positiivinen. Ne tuntuivat miellyttäviltä ajaa, ja ovat varsin hiljaiset. Toki auton ajotuntuma muuttui hieman, kun 19-tuumaisista kesärenkaista siirryttiin takaisin 18-tuumaisiin renkaisiin, jotka myös kavensivat Seatin raideväliä vähän. Aiemmin Have A Drivessa kerroimme, että muutos Seatin alkuperäisistä 18-tuumaisista renkaista 19-tuumaisiin siirryttäessä, ajotuntuma muuttui positiiviseen suuntaan, nimenomaan suuntavakauden ja tietuntuman suhteen. Nyt muutos oli päinvastainen, eikä missään tapauksessa huono – ja siihenkin tottui vähitellen.

Vähitellen myös luottamus Nankang-renkaisiin syntyi. Luottamus syntyi nimenomaan sen myötä, että havaitsin niiden olevan miellyttävyyden lisäksi myös varsin kelpo renkaat talvikelissä. Ne ovat joutuneet todelliseen talvitestiin tänä talvena, talvikeliä ja luntahan on riittänyt.

Olen pärjännyt Nankang-kitkoilla tähän saakka erinomaisen hyvin ja täytyy sanoa, että niiden kanssa ei ole tarvinnut olla edes ns. ylivarovainen, vaan on voinut ajaa ihan normaalisti. Mukavuuden lisäksi Nankang-kitkoista löytyy hyvin veto- ja jarrutuspitoa sekä sivuttaispitoa. Liikkeellelähdöt sujuvat todella hyvin, tietysti myös Seatin nelivedon ansiosta. Jarrutuksia ei tarvitse ennakoida mitenkään normaalia enemmän, vaan Nankang puree myös niissä tilanteissa. Ainoa, mistä löytyy hieman moitittavaa, on renkaiden sohjon syrjäytyskyky, sohjoisella tiellä ne eivät ole ihan parhaimmillaan.

Jäisellä tiellä, ne toimivat niinkuin muutkin kitkat, jäällähän pitää vain nastat. Edelleen, renkaiden pito on kuljettajan korvien välissä ja siinä, miten kuski keliin suhtautuu. Tämänastinen kokemus Nankang-kitkarenkaista on kuitenkin varsin erinomainen ja olen tyytyväinen valintaan. Olen varsin vakuuttunut siitä jo nyt, vaikka yhteistä elämää on takana vasta muutama tuhat kilometriä, että edullinenkin kitkarengas voi olla oikeasti hyvä.

Matka Nankang-renkaiden kanssa jatkuu positiivisin tunnelmin! Ja alla olevalta videolta löydät lisää tunnelmia Nankang-kitkarenkaista!

-manu-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.