Seat (it) up – uudet vanteet ja kumit saapuivat!

Uudet vanteet, uudet talvirenkaat. Isompana. Parempana.

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ:  Rautamo, Continental. Kaksi autoa, kaksi sarjaa vanteita. Viikko sitten arvuuttelimme Facebookissa, kummat uusista vanteista menevät harmaan ja kummat valkean Seatin alle. Vanteet saapuivat viime viikolla, juuri sopivasti talvikeleille.

Aiemmin kerroimme, että Seatien stailaus alkaa luonnollisesti sillä millä autojen stailaukset yleensäkin eli vannemallia ja pyöräkokoa muuttamalla. Rautamo Wheel Fashion toimitti kaksi sarjaa Brockin 19-tuumaisia vanteita. Toinen vannesarjoista on koristeellisempi B38 -malli ja toinen perinteisempi, mutta silti hyvin urheilullinen RC27 -vanne – näistä piti päättää, kumpi sarja laitetaan Jussin ohjastamaan hopeanuoleen ja kumpi Manun valkoiseen orhiin.

Päätös siitä, kummat vanteet laitetaan kumpaan autoon oli oikeastaan syntynyt jo ennen vannesarjojen tuloa, sillä olimme vierailleet ahkerasti Brockin vannekonfiguraattorissa, joka kieltämättä toimii erinomaisen hyvin. Manun valkeaan Seatiin suoraviivaisempi ja perinteisempi RC27 sopii mielestämme paremmin. Jussin auton harmaaseen väriin koristeellisempi B38-vannemalli sopii paremmin kuin hyvin. Kun näimme vanteet livenä, käsitys aiemmasta vahvistui ja vielä lisää, kun vanteet oli laitettu autoihin alle.

Eikä sitä tiedä, jos jossain vaiheessa askartelemme vanteet autoon toisinpäin?

Kun päätös vanteiden loppusijoituspaikasta autojen alla oli tehty, vanteille asennettiin Continentalin toimittamat talvirenkaat.

Manu:

“Valitsin autooni jälleen kerran nastarenkaat. Ehkä hieman varman päälle pelaamista, mutta koska ajan paljon talven aikana, eteen tulee monenlaista keliä. Nastarenkaista ajatellaan myös niin, että ne ovat rutinoituneen kuljettajan valinta – kieltämättä joskus ajamiseni on aikamoista rutiinia, kun kilometrejä kertyy vuodessa melkein 50 000. Nastojen ropina on minulle turvallisuuden ääni ja haluan maksimoida turvallisuuden senkin vuoksi, että lapseni ovat kyydissäni paljon.

Aiemmin Seatissani oli talvirengastuksena kokoa 225/45 -renkaat 17-tuumaisella vannesarjalla. Missä lie mielenhäiriössä valitsin tuumakooksi niinkin pienen? Näyttivät suorastaan hassuilta siellä auton alla. Jussin Seatin vieressä talvivarustuksessa se korostui ja kuittailujahan siitä tuli, välillä runsaastikin.

Nyt mielenhäiriö on korjattu ja Seatin alla pyörii Rautamon valikoimasta löytyneet Brockin 19-tuumaiset RC27-malliset vanteet. Rengaskokona on 245/35R19 ja Continentalin IceContact2 -nastarengas eli rengasmerkki ja -malli eivät autossani muuttuneet miksikään. Continentalin nastarenkaista ei ole ollut kerrassaan mitään valittamista edellisenä talvena, joten sopii odottaa, että ne toimivat erinomaisen hyvin myös 19-tuumaisina.

Muuttuiko auto?

Kieltämättä. Paria tuumaa isommaksi vaihtaessa arvaus olisi luonnollisesti, huonompaan suuntaan. Mutta, minä sanon, että päinvastoin. Toki terävät montut tuntuvat aavistuksen ärhäkämmin ohjaamoon renkaan pienempien joustovarojen vuoksi, mutta muuten muutos on pelkästään positiiviseen suuntaan.

Autosta tuli rengaskoon muutoksen myötä vakaampi ajaa. Tuntuma tiehen on parempi ja suuntavakavuus parani huomattavasti, mutta sen lisäksi ohjaustuntumasta tuli tunnokkaamman ja tarkemman oloinen. Ohjauksen keskitys parani myös aavistuksen. Ohjausvaste ei välttämättä muuttunut tukevammaksi, päinvastoin jopa hieman kevyemmäksi, mutta se johtuunee siitä, että uudet renkaat “leijuvat” uusien koholla olevien nastojen päällä ja kontaktin tiehen ollessa kevyempi, ohjauskin tuntuu kevyemmältä.”

Jussi:

“Ennen tätä RSK-902:ssa rullasi alla Seatin OEM 18-tuumaiset vanteet 7,5 tuumaa leveänä (et 49) ja niiden ympärillä Bridgestone Blizzak -kitkakumit koossa 225/40/18. Vajaan talven (5500 km) ajetut ensiasennusrenkaat ja ei juuri ole ollut huomauttamista. Mukavammat olivat kuin saman valmistajan samankokoiset kesärenkaat samoilla vanteilla.

Nyt alle tulivat hieman leveämmät ContiVikingContact 6:t kitkarenkaat 235/35/R19 koossa. Tähän kun ynnää Brock B38-vanteet 8 tuumaa leveänä (et 44) on vanteiden istuvuus edeltäjiään paljon maukkaampi. Renkaan ja lokasuojan sivulinja on lähempänä toisiaan. Toisin sanoen, kotelot täyttyvät paremmin. Tuloksena on reippaasti jämäkämpi olemus kuin OEM-vanteilla ja renkailla.

Ajossa tapahtui se tuntuvin muutos. Perstuntumalta ajomelu tuntui laskeneen vaikka tuumakoko kasvoi. Syytä ottaa tuo heitto vastaan pienellä varauksella, sillä mitään desibelimittauksia en ehtinyt tekemään.

Leveämmän renkaan ja kasvaneen ET:n myötä ajettavuus parani. Puolisoni Piia on samaa mieltä. Nyt ohjauksessa on ripaus lisää jäykkyyttä ja auto tuntuu olevan paremmin tiessä kiinni. Kiinnostavaa päästä kokonaisuudella talven liukkaille. Ajoa tulee enimmäkseen Uudellamaalla ja kaupungissa, joten kitkat oli no-brainer. Kiinnostavaa olisi kokeilla myös noita Manun nastarenkaita jossain vaiheessa.”

-jussi & manu-

You may also like...

1 Response

  1. 19.11.2018

    […] vuotta aiemmin olin ostanut huokealla rahoituskorolla – 0 % – uuden Seat Leon ST FR:n. Seat tarjoili järkihintaan nelivetoa, vähäruokaisuutta ja suhteellisen hyvin tilaa. Eihän […]

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Have A Drive is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache