Pikatesti: Range Rover Velar

Range Rover Velar
Range Rover Velar

Mikä se on?

Range Rover -malliston uusin tulokas, keskikokoinen katumaasturi. Valmistettu samalla perusrakenteella kuin Jaguarin kautta aikojen ensimmäinen katumaasturi F-Pace.

Jotain erikoista?

Velar täydentää brittimerkin reperturaaria. Kokonsa puolesta Velar on Range Rover Evoqueta isompi, mutta selvästi Ranger Rover Sport -mallia pienempi. Se on myös melko uutta Discovery Sport:ia pienempi. 

Miltä se tuntui?

Velarin rattiin hyppää todella innostuneena! Ensimmäinen liikkeellelähtö tarjoaa melkoisen yllätyksen – tuntuma on kuin V6-dieselillä ajaisi. Äänimaailma ja fiilis on ensimetreiltä lähtien hyvin väkevä. Näin ei kuitenkaan ole, sillä pikatestin autossa oli Jaguar/Land Roverin uusi 4-sylinterinen Ingenium-diesel, joka vääntää alhaalta asti hienosti tarjoten 500 newtonmetrin huippuväännön. Moottorissa ei ole oikeastaan mitään moitittavaa. Polttoainetta kului noin kahdeksan litraa sadalle, joka on ilmeisen normilukema melkoisen isolle autolle.

Ajettavuudeltaan Velar asettaa mittapuun katumaastureiden joukossa ihan uudelle tasolle. Yksikään Range Rover tai Land Rover ei ole ajettavuudeltaan missään tapauksessa huono, mutta Velarin ajettavuus on vielä piirun verran viimeistellympi. Verrattuna esimerkiksi Range Rover Sportiin.

Velarissa on ilmajousitettu alusta, mikä hoitaa hommansa lähes täydellisesti. Range Roverin Terrain Response -järjestelmän “Mukavuus”-asetus on todella mukavuuspainotteinen. Sporttisesta ajotuntumasta nauttivalle asetus on saletisti turhan pehmeä sekä alustan että ohjauksen osalta. Tuolloin ohjaustuntuma ja kaarreajotuntuma kärsivät selvästi Velarin liiallisesta mukavuudesta.

Onneksi Terrain Response -järjestelmän maasto-ominaisuuksista löytyy myös katu- ja maantiekäyttöön tarkoitettu Dynaaminen asetus. Sen valitsemalla meno muuttuu juuri sopivan napakaksi. Velarin alusta jäykistyy, mutta siitä ei tule missään nimessä epämiellyttävä – päinvastoin. Keinuminen lakkaa, ohjauksesta tuleevasteeltaan napakampi ja tuntumaltaan tarkempi. Dynaaminen asetus toimii hiekkatielläkin reippaammassa ajossa erittäin hyvin, suuri pyöräkoko menee nätisti monttujen yli, ilmajousituksen viimeistellessä miellyttävän menon.

Kiteytettynä Velar on jokaisella osa-alueella todella vahvalta ja sen esimerkkiä sietää muidenkin autovalmistajien seurata.

Ostaisinko itselleni?

Ehdottomasti! Range Rover Velar täräytti tultuaan myyntiin katumaasturijoukossa samantien kärkisakkiin, kaikilta osin. Sen ajettavuus on huippuluokkaa, ulkonäkö todella viimeisteltyä ja sisätilat loppuun asti mietittyjä. Sisätilat ovat oikein lokoisa paikka olla. Materiaalivalinnat ja kosketusnäyttöratkaisut (jopa ratissa) luovat varsin ylellisen tunnelman.

Sisällä Velarin erikoisuus on keskikonsoli. Siinä on kaksi laajaa kosketusnäyttöä, joista ohjataan auton ilmastointia, Terrain Response -maastoajojärjestelmää sekä muita asetuksia. Mekaanisten kytkinten määrä on jäänyt kahteen pyöritettävään kytkimeen. Kätevää, yksinkertaista ja kaunista!

Velar on myös kokonsa puolesta sen kokoinen auto, että se sopii monelle hyvin, harva tarvitsee Velarista isompaa autoa. Pykälää isomman katumaasturin hyödyt ovat myös todella marginaaliset.  Jos Velar on komea, on  sen hintakin – noin 100 000 euroa. Mutta jos olisi käyttää katumaasturiin kuusinumeroinen luku, niin Velar olisi yksi erittäin varteenotettava auto.  Se on muotoilultaan hienoin katumaasturi, mitä tähän päivään mennessä automuotoilijoiden piirrustuspöydältä on koskaan lähtenyt. Ulkonäkö on luonnollisesti tärkeä asia autoa hankittaessa ja Velarin kohdalla mitään ei jää epäselväksi, auto on vain todella hieno! Velarissa on ripaus sitä mitä pitääkin, eli sen tunnistaa aidoksi Range Roveriksi, mutta sen lisäksi Velarin muodot ovat todella tätä päivää – unohtamatta myöskään sitä, että sen muotoilu kestää erittäin hyvin myös aikaa.

Range Rover Velar SE D240 2.0 diesel

4-sylinterinen turbodiesel, 1999 cm³, 240 hv, 500 Nm, neliveto, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, 0–100 km/h 7,3 sekuntia, CO2-päästöt 154 g/km, hinta 101 735,35 euroa (testiversio 118 892 euroa varusteineen)

-manu-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.