Pikatesti: Subaru Outback – taas vain parempi

Pikatesti: Subaru Outback – taas vain parempi

Mikä se on?

Subaru Outback on merkin toiseksi suosituin malli Foresterin jälkeen koko maailmassa. Aktiivisen ihmisen ja perheen nelivetoinen farmari, joka uudistui nyt hieman, ennen kuin japanilaisvalmistaja pistää mallin kokonaan uusiksi.

Onko siinä jotain uutta?

Subaru Outback uudistui nyt keulan osalta kokonaan, kysymyksessä on siis melko iso facelift. Auton etumaski, puskuri sekä sumuvalot sekä ajovalot uudistuivat kokonaan. Ajovaloina on nyt bi-led -valot, jotka kääntyvät ohjauksen mukaan. Samalla päiväajovaloina olevat ledinauhat on muotoiltu uudelleen – niiden muoto on otettu Subarun tavaramerkistä, bokserimoottorin 180-asteen sylinterikulmasta. Muita ulkoisia muutoksia ovat muun muassa uudelleen muotoillut vanteet.

Subarun logon alla grillissä on myös kamera, joka kuvaa auton eteen 180-asteen kulmassa, näin esimerkiksi porttikongeista ajaminen helpottuu. Lisäksi apukuljettajan puolen peilissä on alaspäin kuvaava kamera, jonka avulla kuljettaja näkee helpommin, missä “pimeän puolelle” jäävä kylki menee.

Subaru Outbackin tunnelma sisällä paranee myös vanhetessaan, sillä kojelautaa on uudistettu melkoisesti. Sisätiloja hallitsee myös kokonaan uudistettu infotainment suurella 8-tuumaisella kosketusnäytöllä. Sen alapuolella oleva ilmastointilaitteen säätöpaneli on myös muotoiltu uudelleen.

Subarun käyttämä portaaton automaattivaihteisto on myös uudistunut. Aiempien kuuden kiinteän välityssuhteen sijaan vaihteistossa on nyt seitsemän kiinteää välityssuhdetta – ykkönen on entistä lyhyempi ja seiska puolestaan vanhaa kuutosta pidempi, ja näin ollen vaihteiston käyttöalue on ennestään laajempi ja auto on miellyttävämpi ajaa.

Miltä se tuntui?

Infotainment on looginen ja miellyttävä käyttää, ainakaan lyhyellä tutustumisella ei tullut vastaan mitään sellaista, mikä olisi aiheuttanut käyttöliittymän paheksuntaa. Apple Carplay toimi erinomaisesti infotainmentiin yhdistetyn iPhonen kanssa – eksyneille lähetettiin iMessagena pinni sijaintiin, johon piti saapua ja sitä klikkaamalla Kartat-käynnistyivät infotainmentin näytöllä automaattisesti sekunnin murto-osassa ja järjestelmä aloitti navigoinnin kohteeseen.

Myös ohjauspyörä on uudistettu, se on hyvin käteen käyvä ja hivenen entistä pienempi. Kaikki kuljettajalle tärkeät painikkeet löytyvät ohjauspyörästä selkeästi. Muutenkin Outbackin materiaalit ja sisätilan muotoilu on nykyään sillä tasolla, että sitä voi kutsua hyvällä omalla tunnolla jo premiumiksi. Kuljettajan paikalla viihtyy erinomaisesti, auto on koostaan huolimatta ketterä ja miellyttävä ajaa.

Subarun alusta on myös tehty kestämään käyttöä ja se tuntuu normaalissa arkiajossa huonommallakin tiellä todella miellyttävältä ja ottaa iskut nöyrtymättä. Muuttuvavälityksinen automaattivaihteisto on onnistuttu säätämään miellyttäväksi ja siitä on kokonaan poissa kuminauhamainen venyvyys, jota monesti tapaa muutamissa kilpailijoiden portaattomissa automaateissa.

Ostaisinko itselleni?

Kaiken kaikkiaan Outback on edelleen yksi varteenotettavimmista autovaihtoehdoista, jos pitäisi valita nelivetoinen, tilava ja monenlaiseen käyttöön tarkoitettu perhefarmari, varsinkin kun tiedossa on, että Subarun jatkuva neliveto on yksi markkinoiden parhaimmista. Tilaa Outbackissa on runsaasti sekä ohjaamossa, takapenkillä että tavaratilassa. Vajaa 50000 euroa on iso raha, mutta kun ottaa huomioon, että mitä Subaruun sillä saa, niin aika paljon. Outback myös paranee koko ajan vanhetessaan ja nyt se on todella hyvässä iskussa.

Ainoa miinus on se, että tarjolla on vain yksi 2,5-litrainen bokseribensiinimoottori, joka ei ole ihan suorituskykyynsä nähden kaikkein taloudellisimpia. Subaru on nyt näet luopunut kokonaan diesel-moottorista ja satsaa tulevaisuudessa muihin vaihtoehtoihin. Kun seuraava Outback tulee markkinoille, se tulee tarjolle bensiini- ja hybridiversioina, mahdollisesti jopa sähkökäyttöisenä.

Tekniset tiedot:

Subaru Outback 2,5i

4-sylinterinen 2,5-litrainen bokseri, 175 hv, 235 Nm

CVT-automaattivaihteisto

0–100 km/h 10,2 s

CO2-päästöt 161 g/km

Hinnat alkaen 41 392 euroa, kallein Summit-varusteltu 49 340 euroa.

-manu-

LUE MYÖS:

Pikatesti: Mazda MX-5 RF

Telttaretki auton katolla!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.