Pikatesti: Mazda MX-5 RF – kevyesti paras

Pikatesti: Mazda MX-5 RF – kevyesti paras

Mikä se on?

Mazda MX-5 RF on Mazdan kaksipaikkainen takaveto taittuvalla kovalla katolla.

Onko siinä jotain uutta?

On. Taannoisessa päivityksessä äänieristystä on paranneltu ja joitain kabiinin materiaaleja on pohdittu uusiksi. Niitä hädin tuskin huomaa ensisilmäyksellä. Uusi ja vanha olisikin ajettava perätysten erojen selvittämiseksi.

Miltä se tuntui?

Ensimmäinen asia mihin kiinnitin huomioni on MX-5 RF:n pienuus. Focus tai Golf näyttävät sen rinnalla jättiläisiltä ja parkkihallissa pikku-Mazda hukkuu muiden autojen väliin. Sisällä kompakti ote on käsinkosketeltavaa. Ratin takaa voit sormeilla pienellä kurottelulla pelkääjän puolen ikkunaa ja aurinkolippa on kännykän kokoinen. Kaikki ohjaamossa on aivastuksen päässä.

MX-5:n vaakalukema on alhaista sorttia: 1045 kg. Se on 45 kiloa rättikattoista MX-5:tä painavampi, mutta kyseessä on siltikin slimmi tapaus. Ja kuten tiedetään, keveys on suorituskyvyn avain.

Nokalla pitkittäin lekotteleva 160-heppainen 2.0 Skyactiv-G -vaparimotti on pirteän tuntuinen. Vaikka vääntöä on vaatimattomat 200 newtonmetriä (4600 r/min), niin se tuntuu puhdikkaalta luvulta juuri tuon keveyden vuoksi. Kulkuhaluja oli riittävästi ja kaasuvaste välitön. Oli aika lähteä haastamaan mutkat!

Kelit vaihtelivat koeajon aikana kuivasta pakkasesta kosteaan Etelä-Suomen talveen. Kuivalla asfaltilla MX-5:n perän sai irti päättäväisellä vastaheitolla, kostealla riitti kaasun painallus. Ohjaus on nopea ja sen myötä korjausliikkeet ovat heti tarjolla, jos perä pitää napata kiinni. 

Syherötiet olikin hauska ottaa pienillä nopeuksilla pyrkien koko ajan pitämään kierrokset 4000–6000 r/min välissä. Säntillinen ja lyhyt vaihteensiirto sekä mallikkaasti sijoitetut polkimet tekivät heel-and-toe -toiminnasta hauskaa puuhaa kierroslukuhaarukkaa metsästäessä.

Koeajossa renkaat olivat ContiVikingContact 6 -kitkat  (205/45/17) ja pikatestin aikana 2,5 barissa. Se tuntui passelilta: sopiva mikstuura leikkisyyttä ja pitoa, mutta ei liiaksi ajomelua matka-ajossa.

Lyhyesti: MX-5 RF on kevyt ja sen voimantuotto tasaista, joten meno ennakoitavaa.

Pakoäänet ovat normaalia porisevämmät, mutta voisivat olla mielestäni reippaasti raastavammat isommilla kierroksilla. MX-5:n lisävarustelistalla onkin 1300 euron hintaiset Sport-äänenvaimentimet ruksattavissa. Kiinnostaisi tietää mikä vaikutus niillä pakoääniin olisi eli jos löydät Youtube-linkkia OEM sport -vaimentimien soundcheckistä, niin laitahan tulemaan.

MX-5 RF:n alusta on ehkä hippasen pehmeällä puolella, mutta edelleen puhutaan sporttisesta meiningistä. Yhtään jäykempi alusta, niin pidon kanssa liukkailla voisi tulla kiire ratin takana.

MX-5 on yllättävän letkeä myös matka-ajossa: säntillinen audiojärjestelmä, sisällä ei ole liiaksi ajomelua ja istuimet ovat mukavat. Takakonttiin menee nätisti pakattuna pari ostoskassia, päiväreppu ja vaelluskengät.

Ja se katto. Targa-katto taittuu ohjaamon ja tavaratilan väliin nopeasti. Mielestäni tässäkin tapauksessa kova katto tekee auton linjoille hyvää. Uimalakkimainen rättikatto istuu harvaan autoon.

Ostaisinko itselleni?

Paha kysymys. Keveys, manuaaliaski ja napakka suorityskyky ovat varsin houkutteleva yhdistelmä. Tosin, hintaa on paljon. Toisaalta, eipä tässä noin 40 000 euron hintaluokassa vastaavia yksinkertaisia, kevyitä, takavetoisia avoautoja manuaalina ole tarjolla.

Fiat 124 Spider on likimain identtinen Mazdan MX-5:n kanssa, joten olisikin kiinnostava testata nämä perätysten. Saksasta löytyy BMW:n 2-sarjasta avoversio ja Mersulta SLC, mutta ne painavat  300–400 kiloa MX-5 enemmän.

Syksyllä 2018 tulee isommin päivitetty MX-5, joten saattaisin odotella sinne asti ennen ostopäätöksen tekoa.

Tekniset tiedot:

Vapaasti hengittävä nelipytty, takaveto

1 998 cm³, 160 hv, 200 Nm

0–100 km/h 7,3 s

Kulutus 6,9 l/100 km

CO2-päästöt 161 g/km (95E10)

Hinta 41 556 euroa (koeajoversiossa integroitu navigaatiojärjestelmä, 877€)

-jussi-

Lue myös:

Pikatestissä Lexus NX 300h

Pikatestissä Jaguar F-Type 400 Sport AWD

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.