Tiesitkö? – Tämän vuoksi auton rengaspainetta oikeasti valvotaan!

 

Rengaspaine alle optimin. Miksi sitä ylipäätään valvotaan?

Rengaspaine on tässä Opel Astrassa alhainen. Miksi rengaspaineita ylipäätään valvotaan?

Uusimmissa autoissa on rengaspaineiden valvontaan tehty järjestelmä, joka autoilijan täytyy ottaa huomioon, kun renkaita vaihdetaan. Auton käyttäjä on saattanut kuulla tästä, nähnyt varoitusvalon tai tämä järjestelmä ei varoittanut mitään, ennen kuin matka katkesi renkaan tyhjenemisen myötä.

Kyseistä järjestelmää kutsutaan usein nimellä rengaspaineiden valvonta.

Järjestelmästä  löytyy karkeasti kaksi erilaista variaatiota:

1) Järjestelmä, joka todellakin mittaa ilmanpainetta renkaassa olevalla anturilla. Tämän järjestelmän miinuksena on, että toimiakseen tarvitaan eri anturit sekä kesä- että talvipyöriin.

2) Edullisempi järjestelmä, joka arvioi renkaiden kuntoa, ABS-jarrujärjestelmän pyörintänopeussignaalien perusteella.

Monelle tulee yllätyksenä kuitenkin rengaspainevalvontajärjestelmän todellinen tehtävä. Syy ei nimittäin ole varoittaa tyhjentyvästä renkaasta, vaan varmistaa että auton päästöt pysyvät hallinnassa. Päästöt nimittäin kasvavat, mikäli rengaspaine laskee ja vierintävastus kasvaa. Järjestelmä voi varoittaa ja usein tekeekin tyhjentyvästä renkaasta, mutta kannattaa muistaa, ettei se ole järjestelmän ”päätehtävä”.

-jussi r-

LUE MYÖS:

Muista rengaspaine! – Pakkanen muuttaa rengaspaineet

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Have A Drive is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache