Pakkaset tulee! – Näin rengaspaine muuttuu lämpötilan vaihtuessa!

Rengaspaine ja talviautoilu – mitä huomioitavaa?

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ: Continental, Rautamo.

Muistisääntö on seuraavanlainen: rengaspaine laskee elohopean myötä. Ilma renkaan sisällä elää lämpötilan mukaan – kun viilenee, ilma renkaan sisällä puristuu kokoon ja kelin lämmetessä ilma puolestaan laajenee.

Edessäni on taas maakuntareissut ja matkaseuranani ovat paukkupakkaset. Ja rengaspaineet laskevat, merkittävästikin. Rengaspaineen laskulla on monia seurauksia, varsinkin jos pakkanen puree kunnolla – rengas menee jopa lyttyyn ja tällä tavoin vajaa rengas puolestaan vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin ja myös turvallisuusominaisuuksiin.

Esimerkiksi, liian alhainen rengaspaine voi myös altistaa rengasrikolle. Eipä ole tavatonta alhaisilla paineilla renkaan painuminen niin lyttyyn, että vanteen ja renkaan välistä alkaa vuotaa ilmaa ulos. Tämän seurauksena rengas tyhjenee nopeasti ja tällöin ei lähimmälle huoltoasemallekaan ei enää ajeta.

Continentalin tutkimustiedon mukaan 0,3 baria liian alhaiset rengaspaineet aiheuttavat myös 1,5 prosenttia suuremman polttoaineen kulutuksen, joka puolestaan lisää kasvihuonepäästöjä. Liian alhainen rengaspaine myös kuluttaa renkaita nopeammin.

Miten tätä lämpötilan muutosta tulisi sitten kompensoida rengaspaineita tarkastaessa?

Siihen, kuinka ilman lämpötila vaikuttaa rengaspaineeseen, voi laskea kaavojenkin avulla, mutta nyrkkisääntö on seuraava: kun lämpötila muuttuu 10 astetta, renkaan sisällä se tarkoittaa 0,1 barin rengaspaineen muutosta, 20 asteen muutos tarkoittaa puolestaan 0,2 barin muutosta.

Jos talvi renkaaseen on asetettu esimerkiksi lämpimässä sisätilassa, +20 asteen lämmössä tasan 2 baria ilmanpainetta, niin nollakelillä ulkoilmassa ilmanpaine onkin enää 1,8 baria. Kun pakkanen kiristyy ja elohopea laskee -20 asteeseen, renkaassa ilmanpainetta onkin enää vain noin 1,6 baria. Tämä on jo aivan liian vähän.

Kun renkaiden ilmanpaineita talvella säätelee, suositeltavaa olisi, että ulkotilassa säädetty paine asetettaisi autonvalmistajan antamiin ohjearvoihin. Jos ilmanpaineita säädetään lämpimässä sisätilassa, tällöin painetta renkaassa tulisi olla 0,2–0,3 baria, noin 10 prosenttia yli autonvalmistajan antaman ohjearvon. Talvella rengaspaineet tulisi olla laitettu yläkanttiin juuri pakkasen vaikutuksen vuoksi ja 0,2–0,3 barin ylipaine riittää hyvin pakkasvaikutukseen. Ylipaine ei niinkään haittaa, toisin kuin alipaine.

Meillä Seateissa on alla Continentalin 19-tuumaiset talvirenkaat Brockin vanteilla. Renkaat ovat suuren tuumakokonsa puolesta myös matalaprofiiliset – Jussilla on ContiVikingContact6 -kitkarenkaat koossa 235/35R19 ja minulla IceContact2 -nastarenkaat samassa koossa. Kun renkaiden profiili on matala, niistä ei edes oikein huomaa, jos ilmanpaine on mennyt hyvin alas – tämänkin vuoksi suosimme, että ilmanpaineet tarkistetaan renkaista säännöllisesti.

Myös vuorokauden sisäinen lämpötilojen vaihtelu voi vaikuttaa rengaspaineisiin. Tähän aikaan vuodesta lämpötilaerot päivän ja yön välillä on ollut melkoisia. Kun aamulla töihin lähtiessä pakkasta on jopa -25 astetta, ja illalla kotiin ajellessa enää vain -5 – -10 astetta, renkaan ilmanpaine on muuttunut tässäkin ajassa melkoisesti.

Rengas toki lämpenee kitkan vaikutuksesta ajossa ja tämä vaikuttaa myös renkaan sisällä olevaan ilman lämpötilaan ja tilavuuteen. Siksi rengaspaineet pitäisi tarkistaa kylmästä renkaasta. Jos on yhtään epävarma, että millaisilla rengaspaineilla ajaa, kannattaa kurvata lähimmälle huoltoasemalle.

Säännöllinen epävarmuus ei olisi myös pahasta, sillä silloin ajaisi säännöllisesti tarkistamaan rengaspaineet.

-manu-

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Have A Drive is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache