MAN TGE – mökki, varasto ja perheauto samassa

MAN TGE parkissa leirintäalueella.

MAN TGE yhdistää pari autoa ja monta käyttötarkoitusta yhteen isoon pakettiin.

Mikä se on?

MAN TGE on matkailuauto. Se on ratkaisu moneen tarpeeseen, sillä suurin osa erilaisten harrastusten vaatimista tilatarpeista kuittaantuu tällä autolla helposti. Jos työsi vaatii työtilaa, joka pitää pystyä siirtämään paikasta A paikkaan B, niin siihenkin MAN voi olla ratkaisu. Takaosassa voi olla työ- tai huoltotila ja ohjaamossa hoituu toimistohommat ja tauot. Isolla porukalla autoreissuun? Kappas, sekin onnistuu.

Onko siinä jotain uutta?

Periaatteessa ei, mutta se miten tämä yksilö on toteutettu, niin vahva kyllä. Helposti tämän luokan autot eivät näytä, tunnu eivätkä ole hauskoja… MAN TGE on.

Miltä se tuntui?

Minulle tarjoutui koeajoon MAN TGE retkeilyautoversio… mielenkiintoinen autoluokka itselleni, sillä koen luontaiseksi kulkuvälineeksi itselleni sporttisen coupén, sedanin tai jopa farmarin, mutta että retkeilyauto? Päätettiin perheen kesken lähteä kuitenkin rohkeasti viettämään syksyistä viikonloppua autolla retkeillen. Ja kyydissä kulkee isompikin revohka: MAN TGE Panel Van on rekisteröity seitsemälle henkilölle.

Kävin hakemassa TGE:n MAN:in maahantuonnista ja nähdessäni suusta pääsi: “No onpas sillä kokoa!” Peruskokoiseen parkkiruutuun tätä on turha haaveilla, mutta väritys on mahtava. Kuskin paikalle istuessani ensitunnelmat olivat: tilaa on ainakin, S-Mersu tuntuu tämän jälkeen ahtaalta, kuitenkin kuskin paikka on toisaalta hyvin henkilöautomainen. Takaraivoon oli iskostunut elämän varrella kokemusperäisiä tuntemuksia, kun tällaisen ison auton kun lyö tulille, niin alkaa hitommoinen moottorin rouske ja tärinä. Yllätyin positiivisesti! Startasessa MAN TGE oli hiljainen ja sivistynyt.

Vaihteensiirtäjä R-asentoon. Isoon navigoinnin näyttöön ilmestyy takakameran kuva, jonka avulla autoa on yllättävän helppoa pyöritellä parkkipaikalla. Isona apuna on myös joka suuntaan valvovat pysäköintianturit. Vauhtiin päästyään MAN kulkee todella johdonmukaisesti eikä kovakaan sivutuuli painanut autoa sivusuunnassa. Muutamassa risteyksessä alkuun täytyy hieman keskittyä johtuen auton poikkeuksellisen pitkästä akselivälistä. Pelkona oli viedä risteyksien liikennemerkit mukana.

Muutaman kilometrin jälkeen MAN alkaa tuntumaan jopa hauskalta, tähän kyllä vaikuttaa vahvasti upeasti Carsportilla tehty sisusta ja raikas ulkoasu. Suunta kohti päiväkotia jälkikasvua hakemaan ja kyllä olivat innoissaan tämän auton nähdessään.  Kurvaan kotipihaan tuumaten samalla: mitähän kannattaa ottaa juhannusretkelle mukaan? Availen takaovia ja totean samalla, otetaan mukaan kaikki mitä mieleen vaan tulee – tilaa nimittäin riittää!

Kun auto oli pakattu, vaatteet, lelut, pelit, pallogrilli ja nelihenkisen perheen polkupyörät, niin vielä olisi mahtunut toinen mokoma. Kone käyntiin ja suunnaksi Kymenlaakso. Kun on oikeasti tilaa, niin lapsiperheen autolla matkailu on todella kepeää ja hauskaa, jos tuli kesken kaiken pienille nälkä, ei muuta kuin tien sivuun ja jääkaapista karjalanpiirakat mikroon ja matka jatkuu.

Eipä tullut mieleen, että isolla retkeilyautolla ajellessa kanssa autoilijat loisivat ihailevia katseita ja tulevat parkkipaikoilla kyselemään, että “mikäs se tämä auto mahtaa olla?”

Ruotsinkylän Ruukin jälkeen suuntasimme Kotkaan ihan oikealle karavaanari/retkeilyalueelle. Vähän jännitti, josko mahtuu alueelle näin juhannuksena ilman mitään ennakkovarausta, mutta hyvin mahduttiin. Kun käytiin metsäretkellä ja palattiin autolle, niin kivasti erottui ”meidän” retkis kaikkien niiden valkoisten asumusten seasta.

Yön laskeutuessa lapset nukkuivat lattialla patjalla ja aikuiset vedettävässä yläsängyssä. Koleana yönä polttoainekäyttöinen vesikiertoinen lämmitin tuotti meille mukavasti lämpöä.

Seuraavana päivänä vaihdettiin taas maisemaa ja siirryttiin Haminaan toiseksi yöksi, jonka jälkeen auton keula käännettiin kotia kohti.

Oli kyllä hieno kokemus päästä kokeilemaan MAN TGE -retkeilyautoa, pakko myöntää auton yllättäneen itseni todella positiivisesti. MAN:in ajettavuus oli odotuksiin nähden huippuluokkaa, tilaa ja mukavuutta siinä on riittävästi ja varustelu on hyvin tasokas.

Ostaisinko itselleni?

Puhtaasti vapaa-ajan autoksi? Arvostan suuresti auton tarjoamaa tilaa ja monipuolisuutta, mutta ensin pitäisi muuttaa vähintään Kehä kolmosen ulkopuolelle, sillä asutuskeskuksessa tämän säilyttäminen ja pysäköintipaikan löytäminen ei ole se hauskin juttu. Työkäyttöön tämä olisi ehdottomasti vahva ehdokas.

MAN TGE 3.180 Panel Van

tekniset tiedot:

Akseliväli: 4490 mm

Kokonaispituus: 6836 mm

4-sylinterinen 2-litrainen rivinelonen turboahdettu diesel (EU6 SCR 130 kW)

8-vaihteinen automaattivaihteisto

0–100 km/h… ei tietoa

CO2 päästöt 203 g/km

Retkeilyauto-mallisto alkaen 60 000 €, testissä ollut malli varusteltuna 90 000 € (sis. alv 24%)

Autovero 0 €

-jussi r-

LUE MYÖS:

Teltat pystyyn!

Vanne- ja rengaskoko kasvoivat – kasvoiko sisämelu?

 

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Have A Drive is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache