Vanne- ja rengaskoko kasvoivat – kasvoiko sisämelu?

Photo: Jussi Partanen

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ: Continental, Rautamo. Kun Seatit saivat alleen 19-tuumaiset vanteet ja entistä matalaprofiilisemmat renkaat, yhtenä huolenaiheena oli, että kuinka auton sisämelu myös nousee? Oli syytä tehdä melumittaus.

Valkoinen Seat Leon ST sai alleen 17-tuumaisten talvirenkaiden sijaan 19-tuumaiset Brockin vanteet ja niihin Continentalin IceContact2 -nastarenkaat. Aiemmin Manulla oli Seatin orggisvanteilla 17-tuumaiset nastarenkaat, jotka olivat myös erittäin hyviksi osoittautuneet Continentalin IceContact2 -nastarenkaat.

Rengaskoko muuttui siis koosta 225/45R17 kokoon 235/35R19. Aiemminhan olemme todenneet, että auton ajettavuus muuttui kyllä merkittävästi parempaan suuntaan, siitä voit lukea täältä – ja mitä enemmän on ajettu, tämä tuntemus on vain vahvistunut. Seatit ovat “ysitoistasilla” paremmat, tukevammat ja vakaammat ajaa. Hippasen huoletti se, että matalampi, leveämpi ja isompi rengas toisi kylkiäisenä sisämelua. 

Päätin tehdä renkaiden aiheuttamasta melusta pienen mittauksen, josta korostan, että mittaus ei millään muotoa ole tieteellinen, ainoastaan vain suuntaa antava, millaista melua renkaat auton ohjaamossa aiheuttavat.

Ennen kuin 19-tuumaiset vanteet ja renkaat asennettiin autoon, mittaisin vanhoista talvirenkaista desibelejä eri nopeuksilla. Mittaus tapahtui älypuhelimeen asennettavalla desibelimittarilla. Mittari asetettiin kojelaudan eteen, ohjauspyörän oikealle puolelle. Mittaushetkellä keli oli sateeton, mutta tienpinta oli märkä, lämpöasteita oli muutama.

Vanhoilla, yhden talven ajetuilla 17-tuumaisilla nastarenkailla sain seuraavanlaiset tulokset:

225/45R17

  • Nopeus 50 km/h, db 61–63
  • Nopeus 60 km/h db 61–63
  • Nopeus 70 km/h, db 62–64
  • Nopeus 80 km/h db 63–65
  • Nopeus 100 km/h, db 65–67

(Nopeus 110 km/h, db 66–68)

Kun uudet 19-tuumaiset renkaat asennettiin Rengasmarketissa autoon alle, en vielä heti syöksynyt niillä mittausta tekemään, sillä uusissa renkaissa nastojen ropina voi olla merkittävä, kun ne eivät ole painuneet yhtään vielä renkaan pinnan sisään. Odotin pari kuukautta, sinä aikana renkailla ehdin ajamaan useita tuhansia kilometrejä. Joskin korvakuuloltakin pystyi sanomaan, että nastojen ropina on tuona aikana pienentynyt.

Kun lähdin tekemään saman mittauksen 19-tuumaisilla renkailla, keli oli hyvin samankaltainen kuin aiemmassakin mittauksessa. Tieosuutena käytin samaa reittiä, mikä edellisessäkin mittauksessa.

Olin kieltämättä hieman yllättynyt, kun 19-tuumaisten kohdalla tulos oli ihan sama, tai ainakin hyvin samankaltainen kuin 17-tuumaisissakin renkaissa. Korostan, että mikään tieteellinen tutkimus tämä ei ollut, muttahyvin suuntaa antava: sisämelu ei vanne- ja rengaskoon kasvattamisen myötä muuttunut miksikään.

Kilometrejä olen tahkonut Seatillani niin paljon, että olisin pystynyt sen sanomaan jo melkein korvakuuloltakin, jos merkittävää muutosta olisi tapahtunut – eikä kuulossani ole tiettävästi mitään vikaa.

Tässä vielä 19-tuumaisilla renkailla ja vanteilla saadut tulokset, jotka menevät ihan samoihin liikkumaväleihin kuin 17-tuumaisten renkaidenkin melumittaukset.

235/35R19

  • Nopeus 50 km/h, db 61–63
  • Nopeus 60 km/h db 61–63
  • Nopeus 70 km/h, db 62–64
  • Nopeus 80 km/h db 63–65
  • Nopeus 100 km/h, db 65–67

(Nopeus 110 km/h, db 66–68)

Olen myös äärimmäisen tyytyväinen jälleen kerran siitä, että valitsin autooni nastarenkaat. Ajan paljon, maakunnissa ja välillä huonokuntoisilla teillä. Monet tiet, joita olen ajanut tänäkin talvena, ovat olleet lumeset tai aivan jäässä.

Nastarenkaat saattavat tuntua etelän sulilla teillä hieman liioittelulta, mutta minulle ne ovat olleet kyllä täysin oikea valinta.

-manu-

Photo: Jussi Partanen
Manu Tuppurainen

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.