Focus RS sai alleen ansaitsemansa kesäkumit – Pirelli P Zero PZ4

Focus RS sai alleen ansaitsemansa kesäkumit – Pirelli P Zero PZ4

Pirelli P Zero PZ4


Kaupallinen yhteistyö: Pirelli

Kumilla on väliä. Focus RS:n alla on nyt pakasta vedetyt Pirelli P Zero PZ4 -kesärenkaat. Ennen Pirellejä alla hyrräsi renkaat, joiden hinnalla saisi juuri ja juuri yhden laaturenkaan. Miten ne eroavat toisistaan käytännössä?

Viime kesänä päätin ostaa silloiseen autooni halpiskesäkumit – motiivina uteliaisuus. Olin kuullut epäilyttäviä tarinoita halpiskumeista, mutta en lähipiiristä. Halusin antaa niille mahdollisuuden ja kesä 2018 meni diesel-farmaria ohjastaessa. Sitten auto vaihtui ja renkaat jäivät lojumaan kellariin. Ja niin eteeni tuli yhtälö: kiinakumit ja 350 heppainen Focus RS – uhka vai mahdollisuus?

Halpisrenkailla oli ajettu edelliskesänä noin 5000 kilometriä ja ne olivat edelleen mustat ja melkein pyöreät. Kevät tuli, lumi suli ja alle kiepautettiin Trianglen Sportex TSH11 kesärenkaat (235/35R19). Yhden renkaan arvo oli samaa luokkaa kuin Focuksen kaikkien neljän renkaan pyöränmutterien yhteenlaskettu hinta, noin 80 euroa.

Kuukauden päivät intoa riitti tähän ihmiskokeeseen. Maantieajossa ne olivat meluisat. Hieman kostea kiertoliittymä piti ottaa hellästi, jottei puskisi. Kaunis ajatus oli alunperin uhrata kiinakumit RS:n drift-napille. Jäi tekemättä, kun se touhu nimenomaan vaatisi etupäältä pitoa.

Eli Google kauniiseen käteen ja uutta rengassarjaa etsimään.

Täysin uusi P Zero PZ4


Performance-rengasmarkkinoilla kilpailu on kovaa Goodyearin, Continentalin, Bridgestonen, Michelinin ja Pirellin kesken. Aika nopeasti mielenkiintoni herätti uusi Pirellin P Zero tuoreen Autobild Saksan uhp-rengastestin ykkössija. Taakse jäi tiukassa kisassa rengaspirskeiden kerma: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 Y100, Continental Premium Contact 6 Y100 ja Michelin Pilot Sport 4 Y100.

P Zero on yksi mallinimi, mutta sitä tuotetaan kolmena teknisesti hieman erilaisena versiona: mukavuuspainotteisena vaikka edustusautoon, jämäkämpänä vedoksena performance-kalustoon sekä semi-slicks -tyyppisenä ratarenkaana. Minua kiinnosti tuo välimaasto. Renkailla oli kyettävä ajamaan arkiajot, mutta niiden tulisi tarjota myös lähtökohdat radalle.


Kahvipöytäkeskustelun avajainen: Pirelli P Zero oli Ferrari F40 ensiasennusrengas. Siitä.

P Zerot asennettiin Star-Renkaalla ja ero vanhoihin renkaisiin oli silmin nähtävä. Vanteen suojaksi “kivisuihkuilta” suunniteltu lippa oli P Zeroissa mehukkaan erottuva. Olettavaa on, että se oikeasti tarjoaa suojaa. Myös renkaan hartialinja näytti hieman jyrkemmältä.

Verrattuna aiempaan P Zero -renkaaseen, valmistajan mukaan uuden kumiseoksen pitäisi kestää paremmin kulutusta ja olla mukava pidempää siivua ajaessa. Myös märkäpitoa ja vierintävastusta on parannettu aiemmasta kuvioinnin ja korkeamman silicapitoisuuden turvin. Lisäksi renkaan kenkäosaa – eli se osa mikä on kiinni vanteessa – on jäykistetty, minkä pitäisi lisätä ohjaustuntumaa.

P Zero – miltä ne tuntuivat?

Kaikki apu ajomelunhallinnassa on tervetullutta, sillä Focus RS ei ole hiljainen auto. Olikin vahaa korville huomata 120 kilometrin vauhdissa ajomelun olevan sisällä 70–72 desibelin hujakoilla Uudenmaan perusasfaltilla: päällystetty ehkä pari kesää sitten muttei enää parhaimmillaan. Moisiin desibeliukemiin en kiinakumeilla päässyt koskaan.

Suurin ero syntyi ennustettavasti ohjaustuntumassa. Focus RS:n ohjaus on lähtökohtaisesti nopea, mutta uusilla renkailla se on tarkempi. P Zeroilla ohjauksen tunnokkuus ja pito ovat kuin toiselta planeetalta. Kiihdytyksissä tuntuu olevan enemmän räväkkyyttä ja etupäähän saa nyt luottaa huoletta. Halpiskumeissa minua häiritsi rattiin tuntuvat pienen pienet tärinät – aivan kuin olisin täyttänyt rengaspaineet liian suuriksi. Nyt ne olivat poissa.


Focus RS Ahvenistolla
Kahvipöytäkeskusteluun jatkoa: Ensimmäiset P Zero -renkaat suunniteltiin 80-luvulla ja insinöörit eivät kyenneet päättämään renkaalle nimeä.  Projekti tunnettiin firman sisällä Projekti Nollana, Project Zerona. Tästä jäi P Zero.

Oli oletettavaa, että auton käytös muuttuisi uusilla laatukumeilla. En kuitenkaan arvannut eron olevan näinkin iso jo pelkästään eloisammassa arkiajossa. Millaiset erot olisivat menon koventuessa radalla? Niitä löytyisi varmasti paljon enemmän.

Tätä kirjoittaessa P Zero PZ4:lla on ajettu noin 700 kilometriä. Odotankin aivan uudella innolla pääseväni tutustumaan RS:ään radalla. Nyt siihen tuntuisi olevan edellytykset.

-jussi-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.