Pikatesti: Jaguar F-Type 400 Sport AWD

Jaguar F-Type 400 Sport AWD – 400 heppaa, 460 Nm
Jaguar F-Type 400 Sport AWD – 400 heppaa, 460 newtonmetriä. We like!

Mikä se on?

Jaguar F-Type 400 Sport AWD on kaksipaikkainen urheiluauto V6-moottorilla ja nelivedolla. Tämä on Jaguarin vastine Porschen Carrera 4:lle ja 4S:lle.

Jotain erikoista?

F-Type 400 Sport on nimenomaan erikoismalli, jota valmistetaan vain vuoden ajan. Auton V6-moottorissa on 400 hevosvoimaa eli 20 hevosvoimaa enemmän kuin Jaguarin mallistossa aiemmin olleessa R-Dynamic -mallissa. Lisäksi 400 Sport -mallin sisustassa ja ulkopuolella on sellaisia varusteita ja erikoisuuksia, joita ei normaalista F-Type -mallistosta löydy. F-Typen 400 Sport -mallin saa nelivetona ja takavetoisena.

Miltä se tuntui?

Kun saan käteeni Jaguarin painavan monitoimiavaimen, suuni kääntyy väistämättä vienoon hymyyn. Parkkipaikalla odottava hopeanharmaa urheiluauto on siinä vain minua varten. Kun monitoimiavaimen ovenavauspainikkeesta painaa, edessäni olevasta urheiluautosta ponnahtaa ovenkahva kyljestä esiin. Siitä on hyvä tarttua kiinni ja avata jykevä auton ovi.

Ennen autoon istumista, sitä on kuitenkin hieman ihailtava päältä. Jaguar F-Typen muotoilu on todella tyylikästä. Auton tunnistaa aidoksi Jaguariksi, siinä on samaa geeniperimää kuin esimerkiksi takavuosien XK-mallissa. Ja miksi ei olisi, sillä F-Type jatkaa Jaguarin urheiluautojen perinnettä siitä, mihin XK sen valmistuksen päätyttyä jäi.

Kun istun Jaguar F-Typen ohjaamoon, mieleeni tulee klassinen urheiluauton määritelmä: kaksi istuinpaikkaa, suunnittelussa on tähdätty keveyteen ja auton tehopainosuhde täytyy olla korkea. Urheiluauton painojakauma on ihanteellinen 50/50.

Noita on toisaalta turha kertailla, kun kysymys on Jaguarin F-Type -urheiluautosta. Ne kriteerit auto varmasti täyttää ja kun tehopainosuhde jo mielessä kävi, niin moottori täytyy saada käyntiin heti! Haloo, löytyykö sieltä mitään!

Heitän avaimen keskikonsolin lokeroon ja painan Start-nappia. Siinä sykkii punainen Jaguar-teksti. Remmiahdettu V6-moottori jyrähtää käyntiin, se päästää karun pärähdyksensä, ennen kuin kierrokset tasaantuvat. Löytyy!

Moottorin ääniä on lupa kuunnella hetki ja moottorin lämmettyä paikallaan ollessa on lupa painaa muutaman kerran kaasua. Kierrokset nousevat mekaanisen ahtimen ansiosta räväkästi, pakoputkista kuuluu sitä mitä pitääkin. Todellakin löytyy.

Keskikonsolista löytyy painike, josta pakoputket saa avautumaan täysin auki ja tuolloin tietysti äänimaailma on sitä, mitä urheiluautolta kaivataan. Siitä painallus ja automaattivaihteen drive-tila päälle ja menoksi. Löytyy löytyy!

Jaguar F-Type on urheiluauto isolla U:lla. Jaguar F-Type on jo vuodesta 2012 ihastuttanut katukuvassa eikä se ole siellä vielä kulunut mihinkään – auto kääntää päät edelleen. Heti ensimmäisessä risteyksessä jalankulkijat seisahtuvat sitä ihailemaan.

Ajaessani mieleni palaa klassiseen urheiluauton määritelmään. Alunperinhän on ajateltu, että urheiluauton pitäisi olla takavetoinen. Automarkkinat ovat kuitenkin muuttuneet sellaisiksi, että enää edes klassiset määritelmät eivät päde, ja siksi F-Typeäkin valmistetaan takavedon lisäksi nelivetoisena. Kaikkia asiakkaita täytyy pystyä palvelemaan ja kauppa se on mikä kannattaa.

Kun Jaguarilla on kurvaillut tovin, piipahtanut maaseudun mutkateillä, tuo vetotapa-asia palaa mieleeni. Nelivetoisena F-Type jää hieman vaisuksi.  Vaikka nelivetoversiokin tuuppaa todella hyvin takapainotteisena kaasua avatessa, niin entäpä 400 Sport takavetoisena? Se olisi jonkun verran kevyempi. Brutaali? Varmasti. Pelottava? Ehdottomasti.

Mutta, näin nelivetoisenakin 400 heppainen F-Type löytää varmasti paikkansa, sillä auto on nautinnollinen ajettava.

Jaguar F-Type 400 Sport AWD
Jaguar F-Type 400 Sport AWD

Mutkatiellä ajaessa 400 Sport paljastaa toisen heikkoutensa. Auto on melkoisen painava, lähes 1700 kiloa ja toisaalta neliveto tuo painoa lisää. Mutkatiellä läpi tunkee aavistuksen omainen jäykkyys ja kankeus, joka ei sille täysin sovi, koska kysymyksessä on urheiluauto. Pieniä tyyliseikkoja, mutta ei ratkaisevia välttämättä.

Hienoa F-Typessä on se, että autosta siitä löytyy tiettyä herrasmiesmäisyyttä, eleganttiutta, joka kuuluu tietyllä tapaa Jaguarin perimäänkin. F-Type on tasaisen varma jokaisella osa-alueella, mutta samalla se on sen heikkous.

Vaikka F-Type on muotoilultaan upea, tyylikäs auto, jolla ajelee hymyssä suin, sen heikkous on juuri se, että se ei oikein yllätä millään tavalla kuitenkaan. Ajettavuus on erinomaista, miellyttävää, mutta siinä ei ole sellaista urheiluautomaista räväkkyyttä, kuten voisi tuohon hintaan olettaa – siksi viittaus siihen, että auto voisi toimia paremmin takavetoisena on paikallaan. Nelivetoisuuden ymmärtää tässä tapauksessa kun asiakkaista kilpaillaan.

F-Typen ohjaustuntuma on täsmällinen ja varma, parempi kuin monessa muussa kalliissakin autossa, mutta lopullinen urheiluautomaisuus ja kellontarkkuus puuttuu siitäkin.

Se ei tietysti vie pois sitäkään, etteikö 400 Sport olisi haluttu versio F-Typestä, erikoismallissa kun on sellaisia juttuja tarjolla, joita ei kaikkiin F-Type -malleihin saa. F-Type 400 Sport -mallissa on vain tätä mallia varten valmistetut mustat erikoisvanteet, keltaista tikkausta ohjaamossa ja keltaiset 400 Sport -logot istuimissa, ohjauspyörässä, kojelaudassa ja auton etuspoilerissa ja perässä.

Ostaisinko itselleni?

Jaguarin, kuten muidenkin urheiluautojen valmistajien, täytyy olla tällä hetkellä mahdollisimman monipuolisia, koska kilpailu asiakkaista on kovaa. Pitää olla eri versioita, nelivetoa ja sitä mitä muillakin, jotta pystyy tyydyttämään mahdollisimman monen tarpeet ja saamaan tällä tavalla kaupan itselleen.

Jaguar onnistuu tehtävässään hyvin. F-Typen 400 Sport on vain yhtenä vuonna myytävä erikoismalli, joka erottuu F-Typen muusta mallistosta hyvin. Se ei ole mikään superhypererikoinen, mutta riittävästi. Kun sen kilometrit pitää maltillisena, se saattaisi jopa säilyttää arvoaan keräilymielessä.

Toisaalta, sen nelivedon apuna oleva talviajo-ohjelma tekee F-Typestä sen verran monipuolisen, että se ajaa myös perheen toisen auton tarpeet ympäri vuoden.

F-Type ostetaan sen elämyksellisyyden vuoksi ja erikoismallinen 400 Sport sen vuoksi, että siinä vielä vähän päälle – niin minäkin tekisin.

-manu-

Jaguar F-Type 400 Sport AWD
Jaguar F-Type 400 Sport AWD

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.