Have A Driven [email protected] -sähköposti on laulanut viime aikoina paljon. Rahkama selvittää -palstalle on tullut myös Facebookin kautta kysymyksiä. Tällä kertaa paneudumme pariin tekniseen kysymykseen, jotka ovat varsin mielenkiintoisia. Kysymykset esitti Tomi.
Miten tuulilasin pyyhkijöiden sadetunnistin oikein toimii?
Sadetunnistimen toimintaperiaate on itseasiassa hyvinkin yksinkertainen. Lasin sisäpuolelta ”lähetetään” pieni valosäde tietyssä kulmassa lasin pintaan. Tuulilasin pinnan ollessa kuiva valonsäde heijastuu takaisin lasin sisäpuolelle ja photodiodi vastaanottaa vahvan valosignaalin. Kun lasin pinnalla on nestettä, tällöin osa valosäteestä hajoaa lasin pinnassa ja photodiodi havaitsee heikentyneen valon säteen, jolloin sadetunnistin käynnistyy.
Tomin toinen kysymys kuuluu, että mitä etua on sähköisestä seisontajarrusta?
Selkein hyöty sähköiselle seisontajarrulle on auton sisustan suunnittelun rajoitteiden vähentäminen, suunnittelijan ei tarvitse sijoittaa autoon hankalan mallista käsijarruvipua mekanismeineen. Toisena syynä sähköiselle käsijarrulle on turvallisuusautomatiikan lisääminen eli sähköisessä käsijarrussa on mahdollista toteuttaa sellainen toiminto, että auto kytkee seisontajarrun päälle, jos auto huomaa kuljettajan unohtaneen kytkeä seisontajarrun. Lisäksi sähköistä seisontajarrua voidaan hyödyntää automaattisena mäkilähtöavustinjarruna.
-jussi r-
LUE MYÖS:
Mitä virkaa on rengaspaineen valvonnalla? Oikeasti.
Voiko pyyhkijänsulka olla ylipuhdas?