Pienet reiät piiloon!

Syksy ja kevät ovat hyviä aikoja korjata kiveniskemät konepellistä, automaalari Emma Wallén neuvoo.

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ: Juhlapesu. Kilometrejä autoni mittariin kertyy aika paljon. Valkoinen Seat nieli ensimmäisen vuoden aikana peräti 45000 kilometriä. Tuolla matkalla maalipintakin altistuu monenlaiselle harmille, kuten ilmassa lentäville hiekanjyville, kiville ja nastoille. Tuulilasikin on vaihtokunnossa, mutta sen ehtii.

Sen sijaan nokkaa komisti joukko kilsatonnien tuomia kiveniskemiä. Osa niistä oli niin syviä, että vihertävä pohjamaali näkyi selvästi. Eli ihan kunnon tälli oli tullut! Aloin miettiä heti, että pitäisiköhän ne korjata? Itse, jopa?

Suoraan sanottuna, minulla ei ollut vastausta siihen. Mitä kiveniskemille voi tehdä, tai mitä niille ylipäätään pitää tehdä? Kaikenlaisista korjauskynistä olin kyllä kuullut, mutta eipä niistä ollut hajuakaan, että miten ne toimivat ja millaista jälkeä niillä saa aikaiseksi.

Have A Driven yhteistyökumppanina on Juhlapesu. Juhlapesu on suomalainen autopesuketju, jolla on toimipisteitä ympäri Suomen. Ratkaisu kiveniskemien korjaamiseen tuli Juhlapesun Autonhoitopalveluista Konalasta, jota pyörittää Harri Arolinna.

“Kiveniskemät pitää korjata ja ne kannattaa tehdä nimenomaan esimerkiksi näin syksyisin”, kuului napakka vastaus Arolinnan suusta epäileviin kysymyksiini.

Syksy on hyvä aika korjata kiveniskemät, kun ulkona alkaa kosteat kelit, jotka jatkuvat läpi talven. Kun iskemät on korjattu, kosteus ei pääse siitä maalipinnan alle ruostuttamaan auton peltiä. Toinen hyvä ajankohta on korjata ne keväällä kun on siirrytty kesärengasaikaan ja katupölyt on siivottu – ilmassa ei ole enää niin paljoa lentävää tavaraa.

Paikkamaalari Emma Wallén kävi Seatin kiveniskemien kimppuun Konalassa. Wallén on sitä mieltä, että autotarvikeliikkeiden korjauskynät eivät ole välttämättä hyvä vaihtoehto, kun kysymyksessä on uusi auto ja halutaan vähän parempaa jälkeä. Korjauskynien lakka jättää helposti auton pintaan paakun, joka näyttää ikävältä. Wallén siis lupaa, että hänen käsissään auton pinta näyttää paremmalta kuin korjauskynän jäljiltä.

Harri Arosilta pesee ensin auton liasta ja rasvasta, jotta Wallén pääsee korjaamaan kiveniskemiä. Ennen kun hän aloittaa korjaamisen, täytyy sekoittaa sopivan värinen maali. Wallén lisää valkoisen maalin joukkoon pisara kerrallaan tumman sinistä maalia, kunnes löytää sopivan sävyn.

Sen jälkeen hän alkaa “töpöttää” pieniä kiveniskemiä pisara kerrallaan täyteen. Kun maalia on jokaisessa, vajaassa kymmenessä pienessä reiässä tarpeeksi, sen annetaan kuivua hetki. Puolen tunnin kuivumisen jälkeen Wallén pyyhkii ylimääräisen maalin pois auton pinnasta voimakkaalla kemikaalilla, jossa on mukana kovete paikkamaalin lopullista kovuutta ajatellen.

Valmista tuli reilussa tunnissa ja uskomatonta, mutta totta, kiveniskemiä on todella vaikea erottaa auton maalipinnasta, jos ei tarkalleen tiennyt missä sen olevan. Kerrassaan erinomaista jälkeä! Hinnassa ei pärjää missään nimessä noin 10 euron hintaiselle korjauskynälle, sillä vastaavan laajuisen korjausoperaation hinta on noin 150 euroa. Mutta toisaalta, enpä olisi uskaltanut uudehkon auton konepellin maalipintaa alkaa itsekään sorkkia. Päinvastoin, olisin saattanut vain aiheuttaa enemmän vahinkoa. Suutari pysyköön lestissään!

-manu-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.