Alfan vanteet kiiltoon budjetilla – testissä kaksi kiillotustahnaa

Alfan vanteet kiiltoon budjetilla – testissä kaksi kiillotustahnaa

Talvi on harrasteautoilijan puuha-aikaa. Minun ja Alfa Romeo 75:n tapauksessa horroksen aikana ensimmäisenä listalla on vanteiden kiillotus. Samalla laitan kaksi eri hintaista metallin kiillotustahnaa testiin. Sekä alaselkäni.

Taustaksi sen verran, että olen laiska ja optimoin vaivannäön: jos auto näyttää puhtaalta seistessäni kolmen metrin päässä, se on puhdas. Sisäputsaustakaan ei tule juuri tehtyä pölyjen pikapyyhintää lukuunottamatta. Ja tällä kertaa se on napsahtanut omaan nilkkaani.

Alfassa on alla kuolattavan upeat 17-tuumaiset Zender-valmistajan Milano-malliset vanteet. Vanteiden ulkonäköä hallitsee pippurimyllymäinen keskiosa, mutta loppusilauksen antaa korkeakiiltoinen lippa vanteen ulkokehällä ja joukko feikkipultteja. Hyvällä tuurilla näitä vanteita tapaa nähdä Ebayssa myynnissä +1200€ hintaan ilman renkaita jossainpäin Eurooppaa.

Eli näitä kiekkoja ei roiku joka kolkassa ja ovatkin himoittua tavaraa. Ne sopivat tyyliltään aina 70-luvun Alfoista 1990-lopun 164:ään.

Eivät Zenderit ostaessakaan priimaa olleet. Joitain nirhaumia oli yritetty tasoitella ja pari valepulttia uupui, mutta sentään tuolloin ne kiilsivät edes hiukan. 

Mutta nyt, kuin kansantauti, hapettuma oli hiipinyt salakavalasti tiesuolan ja jarrupölyn karvaamana vieden kiillon. Tilalla oli pinttyneitä mustia tahroja ja muisto kiillosta – kuin opiskeluaikojeni kylpyhuoneen suihkukaappia olisi katsellut. Hävetti tunnustaa omikseen. Kuten aina kriisin edessä, Motonetiin nokka suuntasi.

Yllätyksekseni kemikaalituoteviidakko metallin kiilloituksen osalta ei ollut tiheä ja tuotteet eivät olleet kalliita. Tarjolla oli viideltä valmistajalta tuubia ja purnukkaa, ja tuoteselosteen mukaan kaikki soveltuivat samaan puhteeseen.

Hyllystä mukaan tarttui toisiksi halvin tuubi, Autosol-kromitahnan (ostohetkellä 4,95€). Vertailun vuoksi nappasin tuubin puolet kalliimpaa QUIXX All Metal Polish-tahnaa (ostohetkellä 8,95€). Jälkiruuaksi nappasin rullan sinistä kuivausliinaa ja vannepesuaineen.

Etuvanteissa jarrupölyä ja hapettumaa oli enemmän kuin takana. Vasemman ja oikean puolen vanteilla ei ollut juurikaan eroa, joten työnjako olisi simppeli:  kalliimpi saa kuskin puolen, halvempi tyytyy matkustajan puolelle. Näin molemmille tahnoille tulisi pari erilaista työmaata. Huuhtelu, kuivaus ja hommiin.

QUIXX All Metal Polish-tahna levittyy aluksi helposti. Levitin tahnan kuivausliinalla pienelle alueelle kerrallaan pyörivin liikkein. Pikkuhiljaa tahna muuttui tummemmaksi ja kitka tuntui lisääntyvän. Samalla rättiin tarttui mustaa likaa kuin tyhjästä.

Nypläävä hinkutus jatkui, työ edistyi piinaavan hitaasti ja rättiä kului. Suurin haaste oli saada kiillotettua valepulttien välit. Yhdessä vanteessa pulttivälejä on 30 kappaletta ja yhteen väliin menee noin 10 sekuntia minimissään. Sormenpää osoittautui äärimmäisen epätarkaksi ja ponnettomaksi työkaluksi eikä kädellä saanut tarpeeksi pientä liikettä aikaiseksi. Yhden vanteen kiillotin pulttivälejä myöten ja tein laskutoimituksen:

300 sekuntia per vanne lisätyötä + ei takuuta työn lopputuloksen laadusta = ei kannata

Valepulttien välejä kiillottamatta työaika oli noin 20 minuuttia per vanne. Viimein kehä kiilsi ja ero oli päivän selvä. Lopetin työstön, kun hiekanjyvän kokoiset mustat tahrat olivat poissa tai muutosta niihin ei enää silminnähden tullut.

Valepulttien jälkeen suurin haaste olikin työasennot. Ne olivat brutaalit. Työasento oli karvas sekoitus risti-istuntaa, staattista yläkropan kiertoa ja nypläävää nytkytystä. Jos auton olisi viitsinyt edes pukeille nostaa, niin puuhastelu olisi ollut paljon mieluisampaa.

Pelkääjän puolella vaihdoin halvempaan Autosolin kromitahnaan.

Kiillotustahnat näyttivät identtiseltä, mutta käytännössä eroa oli. Halvempi Autosol-kromitahna levittäytyi samaan tapaan, mutta sen työstäminen oli helpompaa ja tahna vaikutti tehokkaammalta. Minun ei tarvinnut käyttää läheskään yhtä paljon painetta samanlaisissa likakohdissa kuin kalliimman tahnan kanssa. Molemmat pääsivät yhtäläiseen kiiltotasoon.

Halvemmalla tahnalla hinkuttaen vanteiden kiillotus vei aikaa noin 15 minuuttia per vanne (vs. 20 min). Ajansäästö on toki marginaalinen vaikka prosentuaalisesti merkittävä. Se vaan oli nyt niin, että vanteen kiillotus Autosol-tahnalla oli hieman mieluisampaa. 

Halvempi tuote voitti, alaselkäni hävisi.

-jussi-

Photos: Manu Tuppurainen

 

1 thought on “Alfan vanteet kiiltoon budjetilla – testissä kaksi kiillotustahnaa”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.