Eri ajot, eri dieselin kulutus – samanlaisella autolla näin paljon pidemmälle!

Normaalisti puhutaan siitä, että auton kulutus pitäisi olla mahdollisimman pieni: säästetään ympäristöä ja siinä sivussa myös rahaa. Päädyimme Partasen kanssa kupposen äärellä pohtimaan polttoaineenkulutusta.

Ellet vielä tiedä, niin meillä on Jussin kanssa identtiset Seat Leon ST 2.0 TDI Fr 4Drive -autot. Okei, Jussilla on isompi infotainment-näyttö kojelaudassa, josta hän minua muistaa muistuttaa usein, mutta muuten autot ovat samasta puusta veistetyt – ja eri väriset. Näiden autojen kulutus pitäisi siis teoriassa olla täysin sama molemmissa. Molempien autoissa on jo sen verran kilometrejä, että niin sanottu sisäänajot on jo ajettu, joten silläkään ei ole vaikutusta polttoaineen kulutukseen.

Minulla menovettä kuluu kuluu hyvin paljon, koska ajan paljon. Jussilla keskikulutus on minun keskikulutusta korkeampi, mutta ajomäärä ja kulutetut litrat näin puolestaan vähäisemmät. Syntyi ala-asteen matikan tehtävää muistuttava kysymys: kuinka paljon pidemmälle pääsen samalla polttoainemäärällä kuin Jussi? 

Mitä tulee autojen kilometreihin, niin Jussille tulee vuodessa noin 15000 kilometriä, minulle puolestaan tulee tuo matka kolminkertaisesti, noin 45000 kilometriä vuodessa. Kun palataan autojen polttoaineen kulutukseen, niin pitkäaikainen polttoaineenkulutus Jussin autossa on ajotietokoneen mukaan tällä hetkellä 6,5 litraa sadalla, kun minulla ajosuorite on sen verran erilaista, että auton pitkäaikainen kulutus näyttää 5,8 litraa dieseliä sadalla.

Jussille kertyy enemmän kaupunkiajoa, minulle tulee kilometrejä paljon myös maantiellä. Aiemmin nuo kulutuslukemat olivat molempien autoissa hieman matalammat, mutta renkaiden tuumakoon muutos 18-tuumaisista 19-tuumaisiin toi Seateihin hieman lisää polttoaineenkulutusta ja nyt siis lukemat pidemmällä aikajänteellä ovat edellä mainitut. Renkaat ovat koossa 235/35R19. Minulla nastat, Jussilla kitkat.

Eli kuinka paljon pidemmälle pääsen? Aika paljon pidemmälle.  Itse asiassa se vastaa Jussin noin kahdeksan kuukauden ajosuoritetta.

Laskimme, että kun Jussi on ajanut autonsa 6,5 litran polttoaineenkulutuksella 80000 kilometriä, hän on polttanut dieseliä yhteensä 5200 litraa. Minä puolestani olen omien ajojeni kulutuksella, 5,8 litralla, polttanut dieseliä saman 5200 litraa siinä vaiheessa, kun kilometrejä on lasissa hieman vajaa 90000.

Miten ja missä ajan, vaikuttaa niin merkittävästi, että samalla polttoainemäärällä ajan lähes 10000 kilometriä pidemmälle kuin Jussi.

Jos hieman vielä kääntää asiaa, niin siinä vaiheessa, kun Jussi on ajanut 80000 kilometriä autollaan, hän on käyttänyt dieseleihin 6760 euroa rahaa. Minun pienemmällä 5,8 litran keskikulutuksella 80000 kilometrin kohdalla rahaa on kulunut polttoaineisiin 6032 euroa, reilu 700 euroa vähemmän. Luonnollisesti pääsen samalla rahamäärällä sen 90000 kilometriä, sillä samalla 1,3 euron litrahinnalla 90000 kilometrin dieselit maksavat minulle 6786 euroa.

Missään muussa asiassa näillä kilometreillä en kyllä voitakaan. Kun ajaa näin paljon, auto kuluu, sen arvo laskee, huollot tulevat useammin vastaan näillä kilometreillä kuin Jussilla. Ja tietysti vielä sekin, että joudun kaiken näiden pitkien kilometrien ajan käyttämään sitä pienempää ja heikommalla resoluutiolla varustettua infotainmentin näyttöä, Jussin riemuksi.

-manu-

Seat Leon ST FR 4Drive 5F

Kulutus on tietyssä mielessä molemmissa sama: kaiken se syö minkä tankkiin laittaa.

Lue myös:

Hauskanpitoa Seateilla sladissa – ja siinä sivussa rengastesti, parikin!

Pienet reiät piiloon!

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Have A Drive is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache