Pikatesti: BMW X2 – Urbaanin ympäristön tyylitaituri

BMW X2 xDrive20d
BMW X2 ja autobisneksen tyylikkäin sininen.

Mikä se on?

BMW X2 on SUV, ainakin sinnepäin. Pieni katumaasturi, cross over, matalampi kuin BMW:n katumaasturisarjan pienin X1 ja muotoilussa selkeästi sulavampi kuin perinteiset katumaasturit. BMW perinteiden vastaisesti moottori on poikittain ja perusversiot ovat etuvetoisia, tätähän BMW on harrastanut nykypolven X1:stä ja 2-sarjasta sekä uusimmasta Mini-sukupolvesta lähtien, jotka kaikki pohjautuvat samaan perustekniikkaan.

Onko siinä jotain uutta?

Selkeästi on pyritty luomaan BMW valikoimaan piristävä lisä, jossa ei ainakaan epäonnistuttu. Itsehän ajaisin mieluiten Coupella, mutta X2 tarjottiin koeajoon ja otin avoimin mielin avaimet käteen. Autoa lähestyttäessä se oli jopa miellyttävän näköinen ja perinteikäs Hofmeisterin mutkakin on siellä missä pitää. Sattuipa sen väriksi vielä kenties yksi upeimmista sinisistä väreistä, mitä BMW:llä on tarjolla. Kyseisen värin saa ruksaamalla värikartasta kohdan Misano Blue.

Miltä se tuntui?

Kuljettajan paikka noudatti BMW:lle tuttua selkeää ja ajajan ehdoilla suunniteltua ergonomiaa. Haluaisin tuoda esille myös uuden kulman, mistä ei koeajoissa tyypillisesti puhuta, eli haju. Nimittäin toiset autovalmistajat miettivät myös, miltä auton matkustustilat tuoksuvat ja toisissa haisee erilaiset liuottimet. Baijerissa on selvästi miettinyt, miltä auton tulee tuoksua. Tuoksu on miellyttävä ja huokuu laatua.

Kahden päiväkoti-ikäisen sijoittaminen turvaistuimissaan takapenkille oli yllättävän vaivatonta. Tosin, mikäli perheessä pitää kuljettaa isohkoja Emmaljungan rattaita takakontissa, niin se jää kyllä tällä tekemättä. Toisaalta nelihenkisen perheen viikon ostokset saksalaisesta ruokakaupasta mahtuvat helposti kyytiin.

X2:lla ajaminen oli myös tuttua ja vakaata BMW:lle tyypillistä menoa. Ohjaus ja jousitus on selkeä ja kuljettajalle välittyy hyvin ohjausliikkeet. StepTronic-vaihteiston toiminnasta oli hankala hakea moitittavaa. Olisin kenties toivonut tässä autossa paikallaanpitoavustinta. Jos sellainen oli, niin en osannut sitä käyttää.

Asfaltti radalle en tällä menisi, mutta ihan varmasti hauska peli jääradalle.

Pieniä ärsyyntymisiä syntyi oven säilytyslokeron kovasta muovimateriaalista. Vaihtoehdot olivat a) säilytän ovikotelossa jotain ja kuuntelen räminää tai b) en säilytä mitään. Ei parkkikiekkoakaan. Kauneusvirhe liki 67 000 euron autossa, sanoisin.

Autossa oleva HUD-näytön heijastuma tuulilasissa ei ole keskellä vaan hieman vasemmalla, joka minun näkökentässäni osui samaan kohtaan kaistaviivojen päälle.

Ostaisinko itselleni?

Mikäli ”SUV” olisi ostoslistalla, niin kyllä X2 voisi hyvinkin olla ostoslistan kärkikahinoissa mukana. Jotain Bemari onnistui tässä tekemään tyylikkäämmin kuin kilpailijansa. Ihanko tekivät uuden mallisegmentin, sitä en tiedä, mutta hyvin tekivät. Ja valinnassa muutama täsmennys, tilaukseen menisi nelivetoinen versio… ja väriksi valikoituisi hyvin varmasti tämä Misano Blue – HUD näyttö jäisi raksittamatta.

Lopputulemana, mainio peli urbaaniin ympäristöön.

-jussi r-

Tekniset tiedot:

BMW X2 xDrive20d Business M Sport

4-sylinterinen 2-litrainen rivinelonen turboahdettu diesel. 190 hv, 400 Nm

8-portainen Steptronic-vaihteisto

0–100 km/h 7,4 sek.

CO2-päästöt 126 g/km

Hinnat alkaen 18i-malli 40818 €, xDrive 20d alkaen 53435 €  (koeajomalli varusteineen 66960 €)

Edit: BMW 1-sarja muutettu Miniksi tekstin alussa.

LUE MYÖS:

Unelmien ajot: Range Rover Classic

Pikatesti: Toyota Land Cruiser – Muuttumaton järkäle

 

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.