Kesä kiinalaisilla! – Kannattaako?

Kesärenkaat
Kiinalaiset kesärenkaat ovat vyöryneet markkinoille. Tarjolla on monenlaista rengasta, hyvin edulliseenkin hintaan.

19-tuumaiset kesärenkaat Made in China –  tekeekö niillä mitään? Fullrun, Triangle, Hifly, Linglong, Fullway, Goodride ja niin edelleen – tarjolla olevien huokeiden kiinakumien lista on pitkä. Meidän nelikymppisten lapsuudessa, krepatulla 80-luvulla, kiinalainen tuote tuomittiin lähtökohtaisesti huonoksi. Uskaltaako moisiin koskea?

Tästä ennakkoasetelmasta voimme syyttää muun muassa Kylmän sodan pelitaktiikoita: ydinasepelotteen harhoissa kaikki valehtelivat ja kaikki vakoilivat. Jenkit mustamaalasivat juonikkailla kampanjoillaan Neuvostoliiton lisäksi– koska kommunismi – myös kiinalaiset tuotteet.

Made in Japan oli takuu laadusta, kun Made in China jotain tusinakamaa. Osin maineesta voidaan syyttää kiinalaisten yritysten liki ainutlaatuista kykyä valmistaa kopioita liki mistä vaan: kopioidut Applen puhelimet ja niitä myyvät brand storet yksi räikeimmistä. 

Uuden kesärenkaan hinta pyörii siis samoissa summissa kuin käytetyissä renkaissa, joiden kulutuspinta puolestaan vaihtelee muutamasta millistä ylöspäin. Niitähän netin myyntipalstat näyttävät olevan myös pullollaan. Mutta, kun käytetyn renkaan historiaa ei tiedä eikä rakenteen kuntoa voi aina silmämääräisesti arvioida, alkoivat pakasta vedetyt kiinarenkaat painaa vaakakupissa enemmän.

Viime vuosien rengastestit ovat osoittaneet, että kiinakumien joukossa on myös kohtalaista laatua. Toisaalta, samaisissa arvostetuisessa rengastesteissä on todettu, että esimerkiksi joidenkin kiinalaisrenkaiden märkäpidon olevan mitä sattuu tai joidenkin kiinalaisrenkaiden olevan kaikilla osa-alueilla niin kelvottomia, että ne eivät ole saaneet rengastesteissä minkäänlaista arvosanaa. Laatuerojakin valmistajan saman rengassarjan sisällä voi olla: yksi rengas menee vanteelle, seuraava ei mitenkään.

Heräsi kutkutteleva kiinnostus ottaa selvää: Voiko halvalla saada edes siedettävää uutta rengasta? Onko uusi kunnon kulutuspinnalla varustettu kiinalainen rengas kenties parempi ja turvallisempi valinta kuin käytetyt kesärenkaat loppuun ajetulla kulutuspinnalla?  Kun meidän autot ovat identtiset, voisi tässä olla köyhän miehen 19-tuumaisten budjettikumien arkivertailuun mahdollisuudet.

Jussi otti autoonsa espoolaisliikkeestä Trianglen Sportex TSH11 -kesärenkaat. Viimeinen sarja heillä kyseista rengasmallia, ja osasivat kertoa myyvän Trianglea paljon. Todella paljon. Koossa 235/35R19 rengastöineen vain 398 euroa – tämä on halpaa kuin saippua. Ja nippelitietoa: Triangle aloitti toimintansa 1976 valmistamalla pikkuruisia renkaita roskavaunuihin.

Manu puolestaan kävi Savon reissullaan hakemassa Kouvolasta rengasliikkeestä Linglong Greenmax UHP -kesärengassarjan, hintaa niillä 303,80 euroa. Rengastyöt tehtiin pk-seudulla ja näin rengaskierroksella hintaa muutaman euron päälle 360 euroa. Linglongin Greenmax on puolestaan takavuosina pärjännyt hyvin rengastesteissäkin, nyt tarjoutui tilaisuus kokeilla, onko siitä testimenestykselle vastinetta.

Ensikilometrien rullatessa uunituoreiden kumien alla, suhtaudumme uteliaan varauksellisti kiinakumeihimme. Ainakaan vannetöiden suhteen rengasliikkeestä ei tullut valituksia: vanteille menivät ongelmitta.

Kesä näyttää onko ostos väärässä paikassa säästämistä vai erinomaista hinta-laatusuhdetta. Nyt vain kovaa ajoa ja keräämään kokemuksia, miltä kiinalaisrenkaat tuntuvat.

-jussi p ja manu-

LUE MYÖS:

Pienet reiät piiloon!

Autoa ei tarvitse käyttää merkkihuollossa! – Ensimmäinen huolto paljasti öljyvuodon!

1 thought on “Kesä kiinalaisilla! – Kannattaako?”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.