Pikatesti: Lamborghini Urus – Kyläkauppiaan unelma!

Pikatesti: Lamborghini Urus – Kyläkauppiaan unelma!

Mikä se on?

Lamborghini Urus on superautoistaan tunnetun italialaisvalmistajan nelivetoinen katumaasturi superauton moottorilla ja suorituskyvyllä.

Onko siinä jotain uutta?

Kaikki. Lamborghini ei ole aiemmin katumaastureita tehnyt ja automalli on kokonaan uusi aluevaltaus Lamborghinin mallistossa. Tai no, kyllähän Lamborghini valmisti aikoinaan LM001- ja LM002- maastoautot, mutta niiden tarkoituksena oli jotain muuta kuin saada ne valtavirraksi kaduille.

Automallien tavoitteena oli saada pää auki Yhdysvaltain armeijan kalustotoimittajaksi, mutta se projekti ei ihan onnistunut. LM002-mallia valmistettiin lopulta kolmisen sataa kappaletta, sekä sotilas- että siviiliversiota. Se sai myös lempinimen Rambo-Lambo.

Hirvittävän kokoisia möhköjä olivat nämä autot, LM002:n omamassa oli peräti 2700 kiloa. LM001-mallissa oli AMC:n V8-moottori, ja LM002-mallissa Lambon oma Countachista tuttu 5,2-litrainen V12. LM002:n bensatankkikin oli valtavan kokoinen, vetoisuus peräti 290 litraa.

Urus on kuitenkin Lambon ensimmäinen katumaasturi, se on siis kokonaan uusi malli. Sitä ei ole tarkoitettu sotilaskäyttöön vaan ympärivuotiseksi käyttöautoksi, sellaisille, keneltä löytyy kenties muitakin Lamboja tallista. Muotoilu autossa on aitoa Lamborghinia. Terävä, Lamborghinille tuttu häivehävittäjän keulaa muistuttava muotoilu, kuten myös muut linjat ovat hyvin identtiset – alahelman pokkaukset kielivät sukulaisuudesta Huracanin kanssa.

Teknisesti Uruksessa on paljon tuttua. Auto on tehty samalle pohjalevylle kuin esimerkiksi Audin, Volkswagenin ja Porschen isommat katumaasturit. Uruksen voimalinjaa on tavattu jo pitkään esimerkiksi Audi RS6:sta, ja samoja “moottorin vaihtoja” konsernissa on harrastettu jo pitkään – onhan Audi R8:n 5,2-litrainen V10-moottori tuttu myös Lamborghinista.

Eikä siinä toisaalta ole mitään pahaa, Audin RS6:sta tuttu järeä tuplaturboin varustettu V8 on oikein passeli myös Urukseen, varsinkin silloin, kun siitä kutitellaan hieman vielä voimaa enemmän ulos. Uruksessa moottori kehittää 650 hevosvoimaa, kun viimeisimmän sukupolven RS6:ssa sitä annetaan enimmillään ulos 605 hevosvoimaa. Uruksen tuleva hybridiversio on todennäköisesti sama kuin Porschen Cayenne ja Panamera Turbo S E-Hybrid -malleissa.

Alustassa on paljon tuttua saksalaiskonsernin aiemmista tuotteista, mutta Uruksen alustageometria on suunniteltu Lamborghinilla kokonaan uusiksi ja autoa on testattu “muutaman kerran” radalla.

Urus on myös ensimmäinen Lamborghinin auto, johon saa vetokoukun! Sellainenkin on ainakin yhteen Suomeen tulevaan Urukseen kuulemma speksattu.

Miltä se tuntui?

Urus tuntui kerrassaan hienolta. Ajettavuus on upeaa, moottori reagoi kaasuun todella hienosti ja ohjaus on täydellinen. Istuimet tuntuvat sellaisilta kuin kalliissa urheiluautossa niiden pitääkin kuulua. Auto istuu hienosti käteen kuin hansikas.

Urus on myös ääripäiden auto. Säädettynä kadulle, leppoisaan ajoon tarkoitetulle Strada-ajomoodille, Lambo-SUV on äärimmäisen hienostunut. Se on mukava, äänetön, mutta koko ajan sopivan herkkä. Sport-asetuksella autosta kuoriutuu jo jonkun verran luonnetta esiin – Lamborghinin skaalalla ei tietenkään vielä kaikkea, mutta jo erittäin paljon verrattuna moneen muuhun autoon. Corsa– eli rata-asetuksella Urus paljastaa todellisen luonteensa. Ilmajousin varustettu alusta laskeutuu aggressiivisen matalaksi, iskuvaimennus herkistyy ja jäykistyy sekä moottori ärjympi luonne tulee todella esiin. Neljä mattamustaa pakoputken päätä sylkee ulos paukahduksia vaihtojen yhteydessä. 

Kuten moni auto meidän nopeusrajoituksilla, menee myös Uruksesta maittavin osuus hukkaan meidän tiestöllä. Vapaat läänit ja baanat tai radalla piipahdus on tämän auton dna:han kudottu temmellyskentäksi, vaikka kyseessä on mojova katumaasturi.

Yksi mikä Uruksessa hieman häiritsee on se, että autossa on sisätiloissa paljon tuttuja elementtejä muista VW-konsernin autoista, kuten Audeista. Kun autolla on hintaa 400000 tuhatta euroa, niin silloin toivoisi jo, että saisi jotain todella uniikkia, mutta valitettavasti ei tässäkään. Porsche on onneksi yksi harvoista autonvalmistajista, joka on osannut pitää melko hyvin oman linjansa.

Lisäksi pienoinen tyyliseikka lienee myös se, että ratin takana olevat vaihteiden vaihtamiseen tarkoitetut painikkeet, ovat todella halvan oloiset. Monessa muutaman kymmenen tuhannen euron autossakin, johon vastaavat painikkeet on istutettu ratin taakse, on sentään haettu parempaa viimeistelyä, Uruksessa on käytetty tyylitöntä halpaa muovia.

Ostaisinko itselleni?

Ostaisin! Ja tuntuu kelpaavan myös kyläkauppias Vesa Keskiselle, kun IS uutisoi taannoin, että hän olisi tilannut itselleen Uruksen. Enkä toisaalta ihmettele, sillä jos minulla rahaa valita mikä tahansa markkinoilla tällä hetkellä oleva katumaasturi, se olisi kuitenkin Lamborghini Urus sen pienistä puutteista huolimatta. Vaikka siinä on paljon pieniä VW-konsernin muista laitteista tuttuja juttuja, se on silti todella poikkeuksellinen. Muodot ovat sopivasti paheksuntaa herättävän aggressiiviset, mutta näyttävät.

Auto on yllättävän tilava, mielettömän hieno ajettava ja ennen kaikkea tietysti tehokas kuin mikä. Siinä on jotain sellaista, mitä ei pääse kokemaan kuitenkaan edes monen muun kalliin katumaasturin ratissa – ainakin aivan järjettömästi voimaa paketoituna rata- ja perheauton ominaisuuksiin.

Lamborghini Urusta maahantuo ja myy Lempäälässä toimiva superautoihin erikoistunut Luxury Collection Automobiles Oy.

Tekniset tiedot:

Lamborghini Urus

V8, 4-litrainen tuplaturbo, bensiini, 650 hv, 850 Nm

8-portainen automaattivaihteisto

0–100 km/h 3,6 s

Kulutus/ CO2-päästöt (yhd.) 12,3 l/100 km, 279 g/km

Hinta, varusteineen 393590 €

-manu-

LUE MYÖS:

Unelmien ajot: Range Rover Classic

Pikatesti: Toyota Land Cruiser – Muuttumaton järkäle

 

 

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.