M-Sport -alusta neliveto-Bemuun budjettiratkaisuna? Näin se tehtiin!

BMW nostimella.

Onko kalliille M-Sport-paketille edes joiltain osin budjettiratkaisua? Mielestämme on.

Uutta työsuhdeautoa miettiessäni tuli vastaan BMW:ltä tarjous BMW 320i -mallista, johon tarjottiin sporttista nahkasisustaa sekä nelivetoa kaupanpäällisenä. Miinuksena oli ettei nelivetoon saa tehtaan 20 millimetriä matalampaa M-Sport -alustaa. Nelivedon edut ja hauskuus kuitenkin menivät tällä hinnalla sporttialustan edelle, joten päädyin nelivetoon. M-Sport -paketin hinta olisi joka tapauksessa mennyt pitkälti yli budjetin, joten valinta oli helppo. M-Sport -paketin hinta BMW:n hinnastossa on reilu 4800 euroa. Alustan madallus tehtaalla M-Sport -korkeuteen maksaa vajaa 500 euroa.

Sattumalta kollega sai vastaavanlaisen auton joitain viikkoja aiemmin 17-tuuman kiekoilla. Hänen autonsa renkaat ja vanteet nähdessäni minua alkoi kiinnostaa myös alkuperäisiä vanteita tuumaa suurempi eli 18-tuumainen vannesarja – ulkonäköseikkojen vuoksi tietysti.

Soitto Roihupellon Renkaaseen, josta sopiva rengas/vanne -yhdistelmä löytyikin. Saatuani auton mieluisilla vanteilla hetken aikaa ihmettelin, että auton olemuksessa ja ajettavuudessa on jotain eriskummallisen oloista. Sivusta katsottuna Bemu näytti alustaltaan korotetulta.

Pienellä tutkimisella selvisi, että nelivetoisessa Xdrive -mallissa on 20 millimetriä korkeampi alusta kuin BMW 3-sarjan vakioalustan korkeus. Eli, autossani on peräti 40 milliä korkeampi alusta kuin himoitsemassani M-Sport -mallissa.

Noin viikon ajelun jälkeen tämä ”korotettu” alusta rupesi jo vähän harmittamaan, joten jotain tarvitsi tehdä. Soitin BMW-spesialistille Schmiedmannille, että löytyisikö ongelmaani ratkaisua, sellaista, että korkeudessa päästäisi lähelle tehtaan M-Sport -alustaa.

Schmiedmannilta löytyi Eibachin valmistama jousisarja, jolla alusta saataisiin täsmälleen samalle korolle kuin tehtaan sporttialusta. Sellainen jousisarja tilaukseen, lovea lompakkoon tuli 305 euroa. Kun jouset saapuivat, sormet syyhyten piti päästä alustaa vaihtamaan!

Itse alustasarjan vaihto sujui korjaamo-olosuhteissa kunnon työkaluilla uuteen autoon kohtalaisen suoraviivaisesti. Etutolpat lähtivät irti irroittamalla ylälautasen pultit, kallistuksenvakaaja päistään irti sekä löysäämällä olkanavan kiinnitys ja niin iskaritolpat sai ujutettua työpöydälle.

Jousipuristimella jousi ”läjään” ja iskarin ylälautanen irti, madallusjousi paikalleen ja käänteisesti osat takaisin paikalleen. Takajouset sai vaihdettua löysäämällä taka-alatukivarret ”kevennintä” apuna käyttäen. Jouset oli vaihdettu alle parissa tunnissa. Ennen pyöränkulmien säätöä on syytä ajaa autolla muutama kilometri, jotta alusta ”asettuu” paikalleen. Pyörien suuntauksessa melko pienillä säädöillä päästiin tehtaan antamiin arvoihin. Aika helppoa!

Seuraavaksi varasin ajan katsastukseen, jotta alustasarja ja renkaat muutoskatsastetaan ja rekisteriotteeseen kirjataan suoritetut muutokset. Muutoskatsastusta varten tulee olla pyöränsuuntauksen mittaustulokset, vanteiden ja madallussarjan tyyppihyväksyntä dokumentit (TÜV-laput), jotka saa tulostettua tuotteen valmistajan sivuilta.

Tässä tapauksessa madallussarja on osoittautunut arkikäyttöön todella sopivaksi, se ei ole missään nimessä ns. pintakova, vaan vastaa hyvin paljon luonteeltaan tehtaan alustasarjaa. Auton ohjattavuus on täsmällisempi ja napakampi, eikä auto kallistele enää ”liikaa”. Yleensä puhutaan leveämpien kumien ja madallussarjan aiheuttavan uraherkkyyttä, tässä tapauksessa tällaisesta ei ole mitään havaintoja. Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen auto laskenut vielä noin 10 millimetriä. Tässä tapauksessa Eibach osoittautui hyväksi valinnaksi.

Itse sarjan asennus ja pyöränkulmien mittaus ja säätö maksaa kyseisen malliseen autoon noin 400 euroa, kokonaishinta siis heilui reilussa 700 eurossa. Hintaan vaikuttaa luonnollisesti auton ikä sekä alustan rakenne. Jousien vaihto onnistuu itsekin, jos on hyvä jousipuristimet sekä mielellään autonosturi. Pyörien suuntaus on joka tapauksessa teetettävä, jotta siitä saa tarvittavat dokumentit.

-jussi r-

LUE MYÖS:

Hauskanpitoa Seateilla sladissa – ja siinä sivussa rengastesti, parikin!

Teippaus antaa uutta ilmettä! – Pitkästä tavarasta vai valmiilla sapluunalla?

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Have A Drive is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache