Rikkinäinen tuulilasi voi vaikuttaa näin paljon auton turvallisuuteen!

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ: Carglass®

Kaksi isoa halkeamaa autoni tuulilasissa – itse asiassa ollut pitkään. En ole jaksanut, en ole viitsinyt enkä ehtinyt vaihdattaa tuulilasia. Halkeamien lisäksi tuulilasi oli jo hyvin naarmuinen. Lasi oli palvellut autossa uudesta saakka, 90000 kilometrin ajan. Siihen on tullut myös kaikenlaista naarmua ja pientä jälkeä tiellä lentävästä hiekasta ja pölystä sekä tuulilasinpyyhkimien hieroessa hiekkaa ja pölyä sen pinnassa.

Tuulilasin vaihtoa ehkä eniten on lykännyt se, että olen pitänyt sitä vaivalloisena tapahtumana. Minulla on ollut sellainen mielikuva, että auto pitää viedä aamulla korjaamolle kokonaiseksi päiväksi. Auton huoltoon vieminen on tosin ihan yhtä vaivalloista, mutta se on pakko tehdä, tuulilasin vaihtoa voi lykätä – eikö?

Kun aloin viimein tuulilasinvaihtoa kuitenkin suunnitella ja etsiä sille vaihtopaikkaa netistä, totesin, että se ei olekaan niin vaivalloista kuin kuvittelin. Lasin vaihto voidaan hoitaa kolmessa tunnissa – niin lupaa Carglass. Lasi vaihdettaisi myös ammattimaisesti ja oikein. Tämä on paikka minun makuuni! Ei tarvitse venyttää autoa koko päivää korjaamolle, kun sitä tarvitsee työajoihin lähes päivittäin.

Netissä ajanvarauksen tekeminen Carglassille oli todella mutkatonta. Kun ajanvarauksesta löytyi sopiva ajankohta vaihdolle, ajanvarausjärjestelmä myös ilmoitti, koska työ on valmis – todellakin kolmen tunnin kuluessa.

Kun vein autoni tuulilasinvaihtoon Carglassin Helsingin Herttoniemen toimipisteeseen, minua odotti Carglassin tekninen kouluttaja Sami Lehto tiimeineen.

“Nykyaikaisten tuulilasiliimojen ansioista tuulilasi pystytään vaihtamaan autoon kolmessa tunnissa”, Lehto vakuutti.

Mutta sitten hieman karumpaa faktaa minusta autoilijana. Lehto paljasti heti alkuun autoni tuulilasista asian, minkä olin kyllä tiennyt, mutta en ollut tiedostanut sitä tarpeeksi hyvin.

Haljettuaan kahdesta kohtaa, ylä- sekä alareunasta, autoni vanha tuulilasi oli käytännössä enää kiinni liimalla sen reunoilta. Sillä on rikkinäisenä ollut enää vain se virka, että se on todellakin suojannut enää vain tuulelta ja sateelta, mutta ei miltään muulta. “Turvallinen se ei ole ollut enää pitkään aikaan”, Lehto sanoi vakavana.

Osa korin turvarakennetta

Nykyisissä autoissa tuulilasi on ns. liima-lasi, se siis kiinnitetään autoon erittäin vahvalla liimalla. Siitä asti, kun liimalasit ovat tulleet autoihin, niistä on tullut myös osa auton kantavaa, turvallista korirakennetta ja se vaikuttaa siis auton korin jäykkyyteen. Tuulilasin tarkoitus ei ole siis pelkästään suojata matkustajia tuulelta ja sateelta, vaan sillä on suuri merkitys kolariturvallisuudessa.

Lehto korostaa, että tuulilasin asentaminen on ammattilaisten hommaa, jos se on asennettu väärin, esimerkiksi, jos lasin asennus on pohjustettu väärin, lasi voi lähteä autosta irti, kun airbag laukeaa. Asennusliikkeellä on myös iso vastuu.

Lehdon mukaan auton turvatyyny ei välttämättä toimi törmäystilanteessa oikein, jos autossa on pahasti rikkonainen tuulilasi. Turvatyyny autossa on nimenomaan suunniteltu niin, että apukuskin puolella se ottaa “tukea” tuulilasista, kuljettajan puolella ratista. Jos tuulilasi on rikki, törmäystilanteessa apukuskin puoleinen airbag ei välttämättä toimikaan oikein ja se voi olla kohtalokasta.

Aika hurjaa – ja kieltämättä vastuutonta toimintaa minulta. Autoni ei ole ollut turvallinen enää pitkään aikaan rikkinäisen tuulilasin vuoksi. Voisi sanoa, eikä edes kovin kärjistäen, että olen vaarantanut itseni ja lapseni ja muut autossa istuneet hyvin pitkään kurvaillessani autolla, jossa tuulilasissa on ollut pari isoa halkeamaa.

Sami Lehdon kommentti oli todella herättävä – tästä eteenpäin pidetään tuulilasi kunnossa.

Alla kuvasarja lasin vaihdosta.

Anturit tarvitsevat kalibrointia

Tuulilasin vaihdossa kannattaa luottaa ammattilaisiin senkin vuoksi, että se ei ole ihan mikä tahansa läpihuutojuttu, varsinkin kun puhutaan nykyautoista. Nykyautoissa on paljon erilaista tekniikkaa tuulilasin takana. Seatissani lasin takaa löytyy vain vaatimattomasti sadetunnistimen anturi, mutta monissa uusissa autoissa lasin takana on esimerkiksi jalankulkijan tunnistuksen kamera, mukautuvien ajovalojen anturi ja paljon muuta tekniikkaa.

Jotta matka jatkuisi tuulilasin vaihdon jälkeen myös turvallisena, kamerat täytyy tuulilasin vaihdon yhteydessä kalibroida. Kalibrointi on ensiarvoisen tärkeää sen vuoksi, että turvajärjestelmät toimivat oikein ja auto on yhtä turvallinen kuin aiemminkin. Carglassin ammattilaiset kalibroivat auton anturit, tunnistimet ja kamerat lasinvaihtotyön yhteydessä, jotta matka voi jatkua taas turvallisesti. Jos tuulilasivakuutus on voimassa, Carglassilla kalibroinnista ei veloiteta erillistä omavastuuosuutta tuulilasin vaihdon yhteydessä ja autoilija saa vielä toimenpiteestä mukaansa kirjallisen todistuksen.

Carglassille täytyy antaa myös pisteet siitä, että asiakasta palvellaan jo ajanvarauksesta lähtien erinomaisesti. Jos asiakas haluaa, tuulilasinvaihdon lisäksi myös auton pyyhkijänsulat vaihdetaan edullisiin uusiin Bosch-sulkiin.

Autoilija voi noutaa autonsa valmiina kolmen tunnin jälkeen sen jättämisestä tuulilasin vaihtoon. Ainoa asia, mikä autoilijan täytyy muistaa tuulilasin vaihdon jälkeen on, että autoa ei saa konepestä seuraavaan vuorokauteen.

Muista tuulilasilaastarit

Jotta tuulilasi pysyy jatkossa hyvässä kunnossa, autossa kannattaa säilyttää myös tuulilasilaastareita. Minulla sellaisia ei autossa tietenkään missään vaiheessa ollut. Kun kiveniskemän päälle ei ollut laittaa laastaria tai teippiä heti sen tapahduttua, lasi pääsi halkeamaan pahasti. Tärkeät toimenpiteet ovat kiveniskemän kohdan kuivaus, laastari päälle, ja mahdollisimman nopeasti lähimpään Carglass-toimipisteeseen. Siellä ammattilaiset näkevät, mitä lasille on tehtävissä.

Kiveniskutarra ei estä lasia halkeamasta, mutta sen liimaaminen mahdollisimman pian kiveniskemän päälle antaa paremmat mahdollisuudet saada jälki peitettyä korjauksessa. Mitä puhtaampana iskemäkohta pysyy, sitä parempi korjausjälki. Parhaimmassa tapauksessa kiveniskemä on korjattavissa eikä lasia tarvitse vaihtaa.

Carglass pyrkii aina korjaamaan tuulilasin vaihtamisen sijaan. He ovat itse suunnitelleet siihen käytettävät työkalut, joten korjaaminen saadaan useimmissa tapauksissa onnistumaan. Lasin korjaaminen tulee autoilijalle aina vaihtamista edullisemmaksi. Kannattaa käydä näyttämässä lasia Carglass-korjaamolla, niin he tarkastavat vaurion ilmaiseksi.

Tuulilasivahingot lisääntyneet

Tuulilasivahingot ovat lisääntyneet paljon, johtuen siitä, että teiden kunto on huonontunut, autojen peräylitykset ovat lyhentyneet eikä autoissa ole enää roiskeläppiä, joten tavaraa on ilmassa enemmän. Tuulilasivakuutus on kokemukseni mukaan hyvä olla olemassa. Jos asiakkaalla on lasivakuutus, omavastuu peritään lasinvaihdon yhteydessä. Jos lasi pystytään korjaamaan, se on asiakkaalle ilmaista.

Muutama fakta vielä Carglassista. Toimipisteitä Carglassilla on Suomessa nyt 11 ja palvelupisteverkosto kasvaa koko ajan. Carglass kuuluu Belron-konserniin, joka on maailman suurin autolasien korjaamiseen ja vaihtamiseen keskittynyt yritys ja se toimii 35 maassa. Carglass ja Belron palvelivat vuonna 2017 jopa 14 miljoonaa autoilevaa asiakasta. Belron on myös maailman kolmanneksi suurin autolasien ostaja ja se hankkii laseja vain luotettavilta OE-lasivalmistajilta.

Nämä faktat, Carglassin ajanvaraussysteemi, asiakaspalvelun toimivuus sekä itse tuulilasin vaihto-operaation vaivattomuus asiakkaan näkökulma huomioon ottaen, en voi kuin suositella Carglassin palveluita kaikille autoilijoille.

-manu-

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Have A Drive is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache