Pikatesti: Kia Stinger GT – järkiostos, tavallaan.

Pikatesti: Kia Stinger GT – järkiostos, tavallaan.

Kia Stinger GT

Mikä se on?

Stinger GT on korealaisen autovalmistajan kaikkien aikojen tehokkain ja nopein malli.

Onko siinä jotain uutta?

Onhan siinä – oikeastaan kaikki. Stinger GT on Kian ensiveto suorituskykyiseen sarjaan, jossa autolta odotetaan mukavuutta ja reipasta suorituskykyä sekä säntillistä ajettavuutta.

Stinger GT:n pitkän keulapellin alla on uusi 3,3-litrainen suorasuihkutteinen tuplaturbo-V6, jonka jatkeena on 8-portainen automaatti ja takavetopainotteinen neliveto. Palkittu moottori on kehitetty yhteistyössä Hyundain kanssa ja kyseessä on ponteva motti: 370 hevosvoimaa ja 510 newtonmetriä vääntöä.

Tällä pakalla Kia menee häiriköimään suoraan saksalaisen kolmikon Audi-Mercedes-Benz-BMW –osastolle.

Kian tavoite oli tehdä ajettavuudeltaan ulkonäön mukainen peli. Hommaan tarttuivat Peter Schreyer ja Albert Biermann. Schreyer loihti Stingerille kiinnostavan ulkonäön ja peruspilarit ovat pitkä keula, matala kattolinja ja ronski akseliväli.

Biermann piti huolen, että suorityskyky ja ajettavuus vastasivat ulkonäköä. Entinen BMW M-sarjalaisten kehitysjohtaja laittoi Stingerin kiertämään Nürburgringin Nordschleifea ihan kivan siivun. Testikilometrejä jäi taakse Vihreässä Helvetissä yhteensä 10 000 kilometrin verran. Ja päälle vielä 150 000 kilometriä muuta testausta.

Kasassa on varsin houkuttelevan näköinen tehopaketti. Tämä tappiin asti varusteltu coupe-Kia on sinun palttiarallaa 75 000 eurolla. Väliaikaista autoveroamme tuosta on noin 30 000 euroa.

Kia. 75 000 euroa. Sulatellaan hieman ja palataan tähän.

Miltä se tuntui?

Etäältä katsoessa ensivaikutelma on puhutteleva. Stinger GT on mielestäni kiinnostavampi katseltava kuin yksikään saksalainen vastaavan kokoluokan neliovinen coupe.

Tätä ei korisarjalla varustetuksi taksiksi miellä: Brembon jarrusatulat vilahtavat vanteiden takaa, takana neljä pakoputken ulostuloa. Musta väri ei tee oikeutta auton muodoille, mutta se tuo Stinger GT:lle ripauksen pahista. Etenkin takaviistosta katsoessa ulkonäössä jopa ripaus italialaista eksotiikkaa. Ja koska se on Kia, tekee se tästä vielä kiinnostavamman.

Hieman ylvästä olemusta nakertavat konepellin ilmanottoaukot. Siis ne ovat vain koristeet vailla muuta käytännön funktiota kuin ulkonäkö. Kuin irtoripset tai huono peruukki. Miksei kunnon reikiä tai sitten ei ollenkaan?

Sisätiloissa Stinger GT pitää shown hallussaan. Materiaalit eivät huutele halpuuttamisen puolesta ja ergonomia on kohdillaan. Stinger GT:n etupenkit ovat mukavat, mutta tukevat ja säätövaroja on joka ikiseen suuntaan. Kenties näyttöjen resoluutio ja grafiikka ovat himpun aikaansa saksalaisia perässä.

Painan startti-nappia ja hieman hämmennyn. Odotan starttikarjaisua, mutta ei mitään. Kierroslukumittari herää ja ratissa tuntuu hento resonointi eli on se käynnissä. Painelen kaasua ja moottori reagoi verkkaisesti poljentaani ilman mainittavaa yritystä vietellä soundillaan. Stinger GT:n ulkonäkö antoi kyllä odottaa hieman enemmän teatteria…

Kaupunkiajossa meno on rentoa. Näkyvyys ulos on hyvä ja 360° around view -kamerajärjestelmä helpottaa Stinger GT:n lusikoimista ahtaisiin paikkoihin. Parkkihallini on 50-luvulla rakennetussa talossa, ja ilman noita kameroita en sinne olisi uskaltanut vääntäytyä ajoluiskaa alas.

Kaupunkiajossa 8-portainen automaattilaatikko tekee nöyrää työtä, eikä herätä huomiota. Comfort-ajomoodissa ohjaus on kevyt ja kaasuun reagointi verkkaista. Nopea ohjaus sopii kaupunkipyörittelyyn mukavasti.

Mutta, se mikä ei sovi tänne, on nitinä ja natina. Liekö maanantaikappale, lehdistöauton rankka työnkuva tai viimeistelemättömyys. Paikansin äänet etu- ja takaovien karmeihin, mutta sen lähemmäs mysteeriä en päässyt. Lisäksi matkustamoon pelmahti jokaisen kiihdytyksen yhteydessä tuhti lasinpesunesteen haju. Ei häävi päätös kaupunkiosuudelle.

Mutta, kun tie avautuu ja nilkan ojentaa Kia Stinger GT näyttää parhaat puolensa. Maantiellä natinat ja nitinät kaikkoavat ja matkan teko on rentouttavaa istui edessä tai takana. Pitkän akselivälin ansiosta takapenkeillä tilaa pituussuunnassa on yllättävän paljon.

Läväytän ajomoodiksi Sport+. Kaasuvaste paranee, ohjaus jäykistyy ja kierrokset pysyvät piirun verran korkeammalla. Samalla sitä alkaa ihmetellä Stinger GT:n suorituskykyä. Lyhyesti: se on nopea.

Nollasta sataan taittuu 4,9 sekunnissa ja kytkettävissä on launch control. Kiassa! Noilla sekunneilla jää taakse tuplasti kalliimpaa saksalaista kalustoa Stuttgartista.

Mutkatiellä Stinger GT:llä meno on innostavaa. Sähköisesti säädettävä iskunvaimennus pitää menon todella vakaana, vaikka kuinka pitkää rohjaketta mutkiin paiskaa.  Tarkka ja nopea ohjaus antaa tulitukea mutkailoittelulle. Puskemisesta ei ollut tietoakaan, vaan voima välitettiin juuri oikeaan paikkaan. Pitoakin on takavetopainotteisen nelivedon ansiosta runsaasti ja mutkista ulos linkoaminen 510 newtonmetrin voimin onnistuu kyselemättä.

300 kilometrin pikatestin jälkeen on todettava, että  Kia Stinger GT on paria viimeistelyseikkaa lukuunottamatta todella kiinnostava auto. Homman olisi kruunannut eksoottisempi äänimaailma imu- ja pakopuolella. Onneksi jälkimarkkinoilta löytynee tähän ratkaisu. Youtube on ystäväsi tässä.

Ostaisinko itselleni?

Vahva ehkä, sillä Kia Stinger GT:ssä on vetovoimaa. Siinä on isot tilat, puhutteleva ulkonäkö, kattava varustelu ja räväkkä suorituskyky sekä nautinnollinen ajettavuus kaupungissa ja mutkateillä.

Kun vertaa Stinger GT:n hintaa vastaavalla suorituskyvyllä, voimalinjalla ja varustelulla olevien saksalaisten hintoihin, Kia Stingerissä alkaa olla järkeä.

Audi S5 Sportback liitää omissa sfääreissään liki 108 000 euron hinnat alkaen mallillaan ilman lisävarusteita ja Mercedes-Benz CLS 450 4matic vaatii reilut 97 000 euroa. Lähimmäs Stinger GT:n hintalappua pääsee BMW 440i A xDrive vajaalla 80 000 eurolla, mutta tehoja siinä on paljon vähemmän.

Laittaisin Stinger GT:n ainakin jatkoon Bemaria vastaan.

Tekniset tiedot:

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI V6 AWD

V6, 3,3-litrainen tuplaturbo, bensiini, 370 hv, 510 Nm

8-portainen automaattivaihteisto

0–100 km/h 4,9 s

Kulutus/ CO2-päästöt (yhd.) 10,6 l/100 km, 244 g/km

Hinta, alkaen 74 990 €, koeajoauto (metallivärillä ja lasikatolla) 77 822 euroa.

-jussi-

LUE LISÄÄ:

Pikatesti: Jaguar F-Type 400 Sport AWD

Pikatesti: Mazda MX-5 RF – kevyesti paras

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.