Valtava määrä kilometrejä talvisilla teillä! – Nasta puri ja pysyi!

Continental IceContact2 nastarengas

Tuolla nastalla on reippaat 20000 kilometriä talvea takanaan.

Kaupallisessa yhteistyössä: Continental, Rautamo. Jussin ja minun autoihin asennettiin syksyllä, marraskuun lopussa Continentalin talvirenkaat. Jussin autoon laitettiin Brockin vanteille ContiVikingContact6-kitkarenkaat ja minun autoon myös Brockin vanteille Continentalin IceContact2-nastarenkaat.

Talvirenkaat autoihin asennettuna kuskit lähtivät kohti talven tuiskuja ja tuiverruksia luottavaisina, onhan molemmat rengasmallit huippuunsa viritettyjä talvirenkaita luokissaan.

Se, miksi Jussi valitsi autoonsa kitkarenkaat ja Manu nastat, oli aika selvää, siitä kerroimme täällä.

Me molemmat olemme olleet talvikauden jälkeen erittäin tyytyväisiä valintoihimme. Minulle kilometrejä kertyi talven aikana noin 4000 kilometriä per kuukausi, eli kun renkaat autooni marraskuun lopussa asennettiin, huhtikuun loppupuolelle niille kertyi yhteensä reilu 20000 kilometriä.

Jussin kitkoista on hädin tuskin tarrat kuluneet pois. Kilometrejä talvikuukausina kertyi hänelle noin 6000 km.

Autolla ja siinä alla olleilla Continentalin renkailla ajettiin monenlaisissa talvikelissä, oikeastaan kaikenlaisessa kelissä, mitä talvessa voi vaan olla.

Käytiin sitä Jussin kanssa pistämässä autoja kertaalleen lintaankin Premier Parkissa – jossa totesimme, että Continentalin talvirenkaat pitävät kuin tauti. Optimitu nastojen sijoittelu ja fiksu epäsymmetrinen pintakuvionti antoivat tulitukea ruorin taakse. Veto- ja sivuttaispito sekä käsiteltävyys ovat molemmissa rengasmalleissa huippuluokkaa. 

Kiinnostavaa oli myös kokea nastarenkaiden ja kitkarenkaiden hienovaraiset erot tismalleen samoissa olosuhteissa. 

Talven aikana vastaan tuli märkää lunta, jäistä tien pintaa, tuiskua ja tuiverrusta, polannetta ja sohjoa, kuivaa asfalttia ja huonosti aurattua soratietä. Kaikenlaista keliä, joskus todella pahaakin sellaista. Paljon ajavana ja rutinoituneena kuljettajana haluan renkaan kuvion ja nastojen kautta tuntuman tienpintaan pysyvän ennakoitavissa.

Syksyllä uusien Brock-vanteiden myötä ET-lukukin muuttui. Se vaikutti leventyneen renkaan kanssa ajettavuuteen myös talvikeleissä varsin positiivisesti: ohjauksessa oli mehevää tukevuutta, ohjausvastetta ja suuntavakautta aiempaa enemmän.

Vaikka keliin kuin keliin oli talven aikana lähdettävä, omien kuskin taitojen lisäksi luottamus oli tietysti koko ajan vankka renkaisiin. Pienimmillään kovemmassa nopeudessa hyväkuntoisessakin renkaassa tiehen koskettaa vain postimerkin kokoinen alue renkaan pintaa. Tuo häkellyttävän pieni pala rengaskuviota on ainoa keino saada ote tiehen. Hyvä auto varustettuna rengastestejä voittaneilla renkailla oli rento ajaa kelissä kuin kelissä – kun ajaa paljon, entistä raskaammaksi ajaminen käy, jos alla olevaan kalustoon ei voi luottaa.

Nelivetoisessa autossa Continentalin talvirenkaat eivät minunkaan kilometreillä juurikaan kuluneet. Kulutuspintaa on jäljellä melkein kuin uudessa renkaassa ja nastat pysyivät hyvin paikoillaan, näillä jatkaa ilomielin seuraavaan talveen.

-manu-

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Have A Drive is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache