Kaksi identtistä autoa valtavalla kilometrierolla – Autotohtorin kuntotarkastus kertoi Seatien todellisen kunnon!

KAUPALLISESSA YHTEISTYÖSSÄ: A-Katsastus Autotohtori

Have A Drivessa oli pitkään tilanne, että ajelimme Jussin kanssa samanlaisilla ja melkein samaan aikaan käyttöön otetuilla Seateilla. Ennen kuin Jussi vaihtoi Seatinsa Fordin Focus RS:ään, päätimme tarkistuttaa Seatien kunnon.

Kilometrejä meille kertyi eri tahtiin. Jussi ehti höylätä Seatillaan 26000 kilometriä, 90000 kilometriä – melkein siis nelinkertaisesti Jussin ajomääriin nähden.

Meitä kiinnosti nimenomaan se, että olisiko enemmän ajettu Seat merkittävästi heikommassa kunnossa kuin Jussin Seat, jossa kilometrejä ei ollut vielä kovin paljoa. Autojen identtisyys, sama ikä, mutta täysin erilaiset kilometrit tarjosi mielenkiintoisen näkökulman tarkistaa, millaista eroa autojen kulumisessa olisi mahdollisesti havaittavissa.

Saadaksemme selville, kuinka kilometrit olivat Seateja kohdelleet, kutsuimme A-Katsastuksen Autotohtori-kuntotarkastuksen apuun. Seatien autotohtoriksi lupautui Jouni Nurminen, kenellä on autojen katsastuksesta ja kuntotarkastuksesta valtaisa kokemus.

Auto kerrallaan sisään Autotohtorin tarkastukseen. Kuntotarkastus vie  aikaa noin tunnin verran – tarkistettavia kohtia kuntotarkastuksessa on paljon ja ne käydään kaikki huolellisesti läpi. Autotohtori tutkii kaikkiaan yli sata auton käyttöön liittyvää yksityiskohtaa. Tarkemman listan voit katsoa täältä.

Jussin auto ensiksi sisään tarkastukseen. Nurminen on ennen auton halliin ajoaan tehnyt sillä pienen koeajolenkin, jossa hän on tunnustellut, miltä auto tuntuu ja kuunnellut, kuuluuko sen moottorista tai alustasta mitään ylimääräisiä ääniä. Ensimmäisenä auto halliin sisään ajettaessa testataan jarrut, eikä Jussin auton pienillä kilometreillä ollut niissä vielä mitään sanottavaa. Sen jälkeen Nurminen tekee auton tunnistuksen, että kysymyksessä se on se auto, mikä sen oletetaan olevankin. Sen jälkeen hän siirtyy tutkimaan auton konetilaa. Sieltä tarvittavat, muun muassa nesteiden tarkistukset – jonka jälkeen käydään läpi vielä pitkä lista. Jussin Seat selvisi kuntotarkastuksesta puhtain paperein, mikä olikin tietysti oletettavaa, kun autossa on niin pienet kilometrit.

Minua tietysti hieman jännitti, että mitä vikoja minun autosta kuntotarkastus mahtaa paljastaa, kun sillä on kuitenkin ajettu jo lähes 100000 kilometriä. Jouni Nurminen kuitenkin lohdutti, että osa nykyautoista kestää vielä hyvin toisenkin mokoman kilometrejä ennen kuin vikoja ja korjattavia kohtia alkaa ilmetä.

“Pyörän laakerit ja akseliston koiran luut ovat sellaisia, mitkä ehkä menevät tässä vaiheessa, eipä juuri muuta”, Nurminen sanoo.

Nurminen tekee samat tarkistukset autooni samassa järjestyksessä kuin Jussinkin autoon. Nostaessaan Seatiani nosturilla kohti kattoa, mietin, että mahtaako Jounin tarkka korva erottaa saman kuin minäkin – auton alustasta kuuluu ehkä hieman kolinaa joissain tilanteissa.

“Oletko kuullut täältä takaa auton alustasta vaimeaa kolinaa”, Nurminen viimein kysyy aikansa auton alla häärittyään.

Hän siis kiinnitti samaan asiaan huomiota kuin minäkin, eli alustassa on jotain pientä vikaa.

“Tämä koiranluu täällä takana on ehkä aavistuksen väljä, ihan vähän vain”, Nurminen sanoo ja heiluttelee kädellään auton takatukivarsia.

“Ei tätä juuri huomaa, mutta tämä on varmaan sen kolinan aiheuttaja. Tämä kannattaa vaihtaa ja samalla tietysti vaihtaa toisellekin puolelle”, Nurminen sanoo ja jatkaa kierrostaan auton alla.

Toinen huomautuksen aihe Seatissa oli tuulilasi. Se on matkan varrella saanut pari sellaista osumaa, että se on vaihtokunnossa. Nurmisen mukaan tuulilasista olisi normaalissa katsastuksessa tullut korjauskehotus.

Kierros Seatinin ympärillä ja yli sadan erilaisen tarkistuksen tekeminen paljasti sen, että 90000 kilometriä on autolle todellakin vielä aika vähän. Mitään muita vikoja, lukuunottamatta aavistuksen väljää koiranluuta, ei autosta löytynyt. Senkään vuoksi tietysti, että auto tulee minulla todelliseen tarpeeseen ja siitä on tietysti pidetty myös huolta. Auto käy säännöllisesti, vähintään pari kertaa viikossa Juhlapesussa ja huollot siihen on tehty myös ajallaan. Vanteiden kuntoon ja renkaiden ilmanpaineisiin kiinnitetään huomiota jatkuvasti.

Auton yksi kuluvimmista osista ovat jarrulevyt, ja ne mitattiin Autotohtori-kuntotarkastuksessa myös. Auton etuakselilta Jussin autosta löytyi pintaa 24,5 milliä, kun minun autosta 23 milliä. Taka-akselilla vastaavat vahvuudet olivat 9,5 milliä ja 9 milliä. Uutena jarrulevyjen paksuudet ovat 25 milliä edessä ja 10 milliä takana. Tämä oli oikeastaan konkreettisin löydös, mitä eroja autoista löytyi näin erilaisilla kilometreillä – mutta toisaalta, niidenkin kuluminen on ollut vielä hyvin maltillista.

Autotohtorin kuntotarkastus on hyvin suositeltava –  varsinkin, jos kysymyksessä on hieman enemmän kilometrejä niellyt auto. Se tekee esimerkiksi auton myyntitilanteesta turvallisen sekä ostajalle että myyjälle, kun tarkistuksen tekee puolueeton asiantuntija. Nettiauton tutkimuksen mukaan Autotohtori-kuntotarkastus laskee auton myyntiajankin kolmannekseen normaalista, joten sillä voi olla todella merkitystä, varsinkaan kun kuntotarkastus ei ole hinnalla pilattu – alkaen vain 69 euroa.

-manu-

Autoa ei tarvitse käyttää merkkihuollossa! – Ensimmäinen huolto paljasti öljyvuodon!

 

Ford Focus RS – heräteostoksen pikkutarkka anatomia

You may also like...

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Have A Drive is Stephen Fry proof thanks to caching by WP Super Cache